dimecres, 12 de juny del 2019

Els sintagmes i els determinants. Morfosintaxi. Adreçat a 2n cicle d'ESO i Batxillerat


CLASSES DE SINTAGMES

Un sintagma és un de paraules que està organitzat i dins d’aquest, hi ha un element que fa de nucli. Així doncs, segons la categoria gramatical que exerceix el nucli, podem trobar els següents sintagmes:


.Sintagma nominal (SN):
Ex:
-Les cases.
El nucli és un nom o un pronom.

.Sintagma adjectival (SAdj):
Ex:
-No vàlida per a la certificació.
El nucli és un adjectiu.

.Sintagma adverbial (SAdv):
Ex:
-Córrer lentament.
El nucli és un adverbi.

.Sintagma verbal (SV):
Ex:
-És interessant.
El nucli és un verb.

.Sintagma preposicional (Sprep):
Ex:
-Va arribar en taxi.
Quan un SN va precedit d’una preposició.


ESTRUCTURA DEL SINTAGMA NOMINAL
El nucli del sintagma nominal és un substantiu o un pronom que pot acompanyar-se de paraules que matisen o amplien el seu significat. Aquestes paraules que l’acompanyen poden ser:

.Els determinants:
Es classifiquen segons el seu significat. Poden ser: articles, demostratius, possessius, quantitatius, numerals, indefinits, interrogatius, exclamatius.
Ex:
-La llibreta (article)
-Aquesta noia (demostratiu)
-El meu escriptori (possessiu)
-Moltes taules (quantitatiu)
-Ha quedat el sisè a la cursa (numeral)
-Alguns discos (indefinit)
-Quins vehicles? (interrogatiu)
-Quina aventura! (exclamatiu)

.Complements del nom (CN):
Són complements que afegeixen informació addicional al nom.
.Adjectiu:
Ex:
-La senyora intel·ligent.

.SPrep:
Ex:
-El professor de matemàtiques.

.Una oració equivalent a un adjectiu:
Ex:
-El comercial que vingué a la botiga.

.Una aposició:
És un SN que se situa al costat del substantiu, o després d’una coma.
Ex:
-El doctor Livingstone.

Qualsevol sintagma pot exercir de complement d’un altre sintagma.
Ex:
-La senyora intel·ligent de Mallorca que arribà abans d’ahir.

EL COMPLEMENT DE L’ADJECTIU, DE L’ADVERBI I DEL VERB
Si trobem un sintagma preposicional que depèn d’un adjectiu o un adverbi, estarem parlant de complement de l’adjectiu o de l’adverbi.
Ex:
-Estàvem a prop de la casa.
(complement de l’adverbi de «a prop»)

-Està decebut de tu.
(complement de l’adjectiu «decebut»)

Quan un sintagma complementa el verb, aquest sintagma realitza la funció de complement del verb. Cal recordar que dins de cada oració podem trobar diferents funcions.
Ex:
-M’agraden les coses endreçades.
(complement del verb «m’agraden»)

EL DETERMINANT
És una categoria gramatical que se situa generalment al davant del substantiu i el concreta, especifica.

DEFINITS
TIPUS
ELEMENTS
DEFINICIÓ

Articles
El, la, els, les
Indiquen el gènere i el nombre del substantiu al qual acompanyen.
Demostratius
Aquest, aquesta, aquestes, aquestes.
Aqueix, aqueixa, aqueixos, aqueixes.
Aquell, aquella, aquells, aquelles.
Indiquen distància en l’espai i el temps entre la cosa o la persona designada pel substantiu i l’emissor o el receptor de la comunicació.
Possessius àtons
Mon, ma, mos, mes.
Ton, ta, tos, tes.
Indiquen relació de pertinença o propietat, el parentiu, d’algú o d’alguna cosa respecte al nom al qual es refereixen.
Possessius tònics
Meu, meva, meus, meves.
Teu, teva, teus, teves.
Seu, seva, seus, seves.
Nostre, nostra, nostres, nostres.
Vostre, vostra, vostres, vostres.
Llur, llurs.
QUANTITATIUS
TIPUS
ELEMENTS
DEFINICIÓ

Indefinits
Un, una, uns, unes.
Algun, alguna, alguns, algunes.
Altre, altra, altres, altres.
Tal, tals.
Cert, certa, certs, certes.
Mant, manta, mants, mantes.
Qualsevol, qualssevol, qualsevulla, qualssevulla.
Cap.
Cada.
Tot, tota, tots, totes.
Diversos, diverses.
Ambdós, ambdues.
Mateix, mateixa, mateixos, mateixes.
Sengles (un per a cadascun de dues o més persones o coses)
Indiquen un coneixement poc concret o imprecís del nom. Poden ser variables o invariables.
Numerals:

Cardinals:
un, una; dos, dues; tres; quatre...

Ordinals:
primer, segon, tercer, quart, cinquè...

Partitius:
mig, terç, quart, cinquè...

Multiplicatius:
doble, triple, quàdruple, quíntuple...

Col·lectius:
parell, dotzena, centenar...
Representen o expressen un nombre concret. N’hi ha de cinc classes.
Quantitatius
Massa, força.
Prou (de), més (de), menys (de), gens (de). Bastant (de), bastants (de).
Gaire (de), gaires (de).
Quant, quanta, quants, quantes.
Tant, tanta, tants, tantes.
Molt, molta, molts, moltes.
Poc, poca, pocs, poques.
Expressen una quantitat imprecisa, sense ésser concretada.
N’hi ha d’invariables: massa, força, prou.
D’altres admeten una forma per al singular i una altra per al plural:
gaire, bastant; i d’altres, les quatre formes.
Interrogatius
Quin, quina, quins, quines.
S’empren en les oracions interrogatives.
Exclamatius
Quin, quina, quins, quines.
S’empren en les oracions exclamatives.


.Sobre l’escriptura amb els numerals. RECORDA:
-Podem escriure: 1r o 1r. És optatiu escriure un punt després de l’abreviatura.

-Cal escriure un punt entre el numeral i la lletra volada: 2.n

-Si els numerals ordinals s’escriuen en plural s’abrevien amb les dues darreres lletres. És opcional posar un punt al final: 2nes o 2nes.

-Els numerals ordinals que s’acompanyen de majúscules s’escriuen en minúscules a l’abreviatura:
3r CONGRÉS INTERNACIONAL D’ESCACS / 3.r CONGRÉS INTERNACIONAL D’ESCACS

-Si el numeral s’expressa en números romans no s’escriu cap abreviació, és a dir, no s’escriu cap lletra al costat de la xifra:
V Trobada de Caramelles
Per tant, seria incorrecte escriure:
Va Trobada de Caramelles


.Per ampliar informació sobre les abreviacions pots consultar:



(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Ampliació: Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: Apunts de llengua i literatura catalana)


EXERCICIS:
1. Esmenta el tipus de sintagma en negreta de cada oració.
.El meu tiet és de Juneda.
.Et vaig enviar el certificat per carta.
.Ho has fet sense passió.
.He de comprar una safata de cuina.
.El president està fora de la seva ciutat.
.Menja molt ràpid.
.Els discos de Bruce Springsteen.
.He visitat el museu de la sardana.
.Vostès van decidir no anar-hi.

2. Identifica els constituents (determinant, nucli, complement) dels sintagmes següents.
.Alguns llibres de socials.
.Una tassa de cafè.
.Concurs favorit.
.El riu Segre.
.El premi que es va lliurar ahir.
.Al bell mig de la carretera.

3. Digues de quina tipologia és cada sintagma i com s’estructura.
.El rebedor de la tieta era bonic.
.El venedor que vaig incorporar dominava molt.
.M’encanten els llibres d’aventures.
.Ha trobat el disc perdut.
.M’han comprat una bici de muntanya.
.Adjuntarem el document per correu electrònic.
.Treballà disset anys a la província de Barcelona.

4. Escriu amb lletres els numerals que es troben a continuació:
6a edició:
Joan Pau II:
3257 hectàrees:
XIII Jornada:
467 pàgines:
2n pis 2a porta:

5. Observa les paraules en negreta i diferencia-les segons siguin determinant o pronom.
.Aquesta era la llibreta que m’agradava i no aquella.
.Quin gos et vas trobar?
.Tothom va veure’l de seguida.
.Van rescatar tres excursionistes, però només dos no tenien lesions.
.Tot el país va manifestar la seva decisió.
.He regalat tots els meus poemes.
.No sé si els altres vindran d’hora.

6. Esmenta si els complements destacats ho són del nom, de l’adjectiu, de l’adverbi o del verb.
.Estava enfadat amb la classificació.
.Era a prop de Soses.
.Li vaig comentar que s’havia equivocat.
.No suporto les burilles de tabac.
.Corre ràpidament.
.El dia de les eleccions és el 25 d’abril.
.Va ésser una setmana formidable.

7. Completa les oracions amb els determinants: massa, força, prou, bastant.
.No hi ha _____________ situacions complicades.
.Tenim ____________ inscrits per a realitzar la cursa.
.Ens han arribat _________ relats per al premi literari.
.El Barça té ________ jugadors reserves.
._________ polítics es van fer enrere.

8. Explica la utilització de llur, llurs amb exemples.

9. Diferencia els numerals cardinals dels numerals ordinals, i dels partitius i multiplicatius.

10. Comenta breument el significat de:
semestre, quinquenni, decenni, quinquangenària, quadrimestre, mil·lenni, nonagenari.

11. Escriu les abreviacions per als numerals següents:
Tercer pis:
Sisè curs:
Quarts:
Quinzè congrés:
Vuitantena cursa:
Cinquenes classificades:
Dinovena:

12. Autoavalua’t: reflexiona i comenta amb quines dificultats t’has trobat durant el treball d’aquest tema. Què has fet per resoldre-les? Explica allò que has après i t’ha resultat important per al dia de demà.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;