dimarts, 7 de maig del 2019

Les categories gramaticals. Adreçat a 3r d'ESO i Batxillerat


Les paraules s’agrupen segons la seva categoria gramatical. La categoria és el conjunt d’unitats lèxiques que comparteixen unes propietats formals i funcionals, a més, de tenir l’opció d’aparèixer en el mateix context sintàctic. Les categories gramaticals són: el substantiu, l’adjectiu, el pronom, el determinant, el verb, l’adverbi, la preposició, la conjunció i la interjecció.
La classificació per categories es realitza segons els factors:

.El nivell semàntic:
Segons el significat, podem trobar mots plens (paraules que designen persones, objectes o conceptes), per exemple, infermera, ploma, i mots buits (amb el significat dependent del context), exemple, ell, aquí.

.El nivell morfològic:
Podem trobar mots variables, és a dir, que tenen una forma diferent en masculí, femení, singular i plural, per exemple: noi, noia, nois, noies, i mots invariables, que tenen la mateixa forma sempre, tant per al singular com per al plural: encara, dilluns, dimarts, dimecres...

.El nivell sintàctic:
Hi ha mots que fan la funció de nucli, d’altres determinen, relacionen, poden fer de complement.



EL SUBSTANTIU
És la categoria que emprem quan volem designar conceptes, persones, animals o objectes. Acostumen a tenir un gènere fix, masculí o femení, tenen variació de nombre: singular o plural, i els podem classificar en:
-Concrets o abstractes:
Llapis (c), empatia (a)
-Propis o comuns:
Canigó (p), cotxe (c)
-Col·lectius o individuals:
Professorat (c), alumne (i)

L’ADJECTIU
Expressa una qualitat o una característica del substantiu al qual acompanya. L’adjectiu concorda amb el substantiu en gènere i nombre. En termes generals, va darrere del substantiu, tanmateix, en poesia pot anar al davant o en d’altres casos per posar més èmfasi.
Ex:
-El quadre era meravellós.
-Verd, era el prat que l’envoltava.

Per un altre costat podem trobar una expressió que té la funció d’adjectiu, la locució adjectival.
Ex:
-El meu pare sempre va ser d’esquerres (= esquerrà).

Podem trobar dos tipus d’adjectius:
.L’especificatiu:
Delimita i concreta el sentit del substantiu al que es refereix.
Ex:
-Els jugadors vencedors viajaven en avió (es refereix als soldats vençedors)

.L’explicatiu:
Dona informació que no és necessària sobre el substantiu.
Ex:
-Els jugadors, vencedors, viatjaven en avió (es refereix als jugadors)

Podem trobar molts adjectius (amable, bo, petit, vell…) que són especificatius quan se situen al darrere i explicatius si van al davant. Així doncs, no és el mateix dir:
-Un simpàtic alcalde (fa referència a la manera de ser i que no tothom valorarà igual)
-Un alcalde simpàtic (dona dades objectives)

EL PRONOM
És una categoria variable que inclou un conjunt de paraules heterogènies i buides de significat, atès que, únicament se sap el que volen dir pel seu context.
Ex:
-M’agradaria que arribessis a l’hora citada.M’agradaria
Els pronoms tenen una funció primordial, la d’evitar repeticions de mots coneguts, i d’aquesta manera, el discurs esdevé més àgil i el text està més cohesionat.
Podem trobar pronoms de diversos tipus:
demostratius, possessius, numerals, quantitatius, indefinits, interrogatius, relatius i personals (tònics i àtons).

EL DETERMINANT
Acostuma a situar-se davant del substantiu, que a més, el concreta. Algunes expressions nominals requereixen l’aparició del determinant. Així doncs, podem trobar determinants sols o que es combinen amb d’altres. Es classifiquen en set grups diferents: articles, demostratius, interrogatius, possessius, indefinits, quantitatius i numerals.
Els determinants demostratius, possessius, numerals, quantitatius, indefinits i interrogatius tenen la mateixa forma que els seus homònims en pronoms, emperò, realitzen una funció diferent:
-Els determinants acompanyen el substantiu:
Ex:
El meu cotxe, aquella casa, pocs llibres…

-Els pronoms substitueixen el substantiu:
Ex:
El meu (cotxe) és ràpid, aquella (noia) és agradable, els cinc (equips) s’han classificat.

EL VERB
Expressa un estat, una acció o un procés. És el nucli del SV (sintagma verbal) i presenta tres conjugacions:
.La primera està formada pels verbs que acaben en -ar.
.La segona pels verbs acabats en -er o -re.
.La tercera pels verbs acabats en -ir.

L’ADVERBI
És una categoria gramatical invariable. No té morfemes de gènere, nombre o persona. L’adverbi modifica el verb:
-Menjava ahir.
També pot modificar un adverbi:
-Menjava molt malament.
O un adjectiu:
-Xiulava molt fluix.

Els adverbis expressen diverses situacions, d’aquí que els podem classificar en adverbis de temps, lloc, manera/mode, quantitat, afirmació, negació i dubte.
Per un altre costat, podem trobar una locució adverbial, un grup de paraules que funcionen i es poden simplificar amb un adverbi.
Ex:
-Ho va fer a cor què vols = Ho va fer satisfactòriament.
[Amb completa satisfacció i comoditat]

Quan trobem dos adverbis acabats en -ment, tenim dues possibilitats d’escriptura:
1. Repetim el sufix en tots dos adverbis.
Ex:
-Mirava elegantment i discretament.
2. Suprimim el sufix en el segon adverbi.
Ex:
-Mirava elegantment i discreta.

LA PREPOSICIÓ
És una categoria gramatical invariable. Serveix per enllaçar dos mots o sintagmes, per tant, el segon mot sempre dependrà del primer.
Ex:
-En Joan, menja coca de recapte. (La preposició subordina “recapte” a “coca”)
-En Joan, menja coca i de recapte. (No hi ha preposició i la conjunció “i” coordina els dos elements)
Les preposicions es divideixen en dos grups:
.Àtones:
a, amb, de, en, per, per a.

.Tòniques:
cap a, contra, des de, entre, envers, fins, malgrat, segons, sense, sobre, sota, ultra, vers, vora.
També podem trobar una locució prepositiva: és un conjunt de dues o tres paraules que equivalen i funcionen com una preposició.
Ex:
-Per tal d’arribar de seguida van sortir puntuals. = Per arribar de seguida van sortir puntuals.

LA CONJUNCIÓ
La conjunció, com succeïa amb la preposició i l’adverbi, és una categoria gramatical invariable. La seva funció és enllaçar dos elements dins de l’oració, i connectar dues oracions per a formar-ne de compostes.
.Les conjuncions són coordinades: i, o, però… quan uneixen dos elements que tenen la mateixa categoria.
Ex:
-En Joan i la Marta han anat a comprar la premsa.

Les locucions són subordinades (que, quan, perquè…) quan relacionen oracions.
Ex:
-Els Amics de les Arts han anunciat un nou disc.
També podem trobar locucions conjuntives.
Ex:
-Posat que eliminin al Liverpool, jugaran la final. = Si eliminen al Liverpool, jugaran la final.

LA INTERJECCIÓ
És una categoria gramatical invariable. No té un significat lèxic complet que expressi valors subjectius: dolor, alegria, sorpresa…
Les interjeccions tenen un caràcter emfàtic, d’aquí que s’acompanyin d’una entonació interrogativa o exclamativa. Les interjeccions equivalen a una oració, tanmateix, no presenten l’estructura subjecte-predicat. Poden ser de dos tipus:
.Pròpies:
Tenen una estructura que s’assembla a un crit.
Ex:
Ep!, Oh!…

.Impròpies:
En formen part els mots comuns de la llengua. Quan s’empren amb valor exclamatiu perden el seu significat.
Ex:
Vinga!, Ostres! Apa!, Ves!…

L’HABILITACIÓ
És quan una paraula canvia de categoria gramatical sense modificar la forma. Un cas d’habilitació freqüent és la substantivació, on qualsevol categoria gramatical passa a ser substantiva. Tipus d’habilitació:
.Adjectiva:
És la més comuna.
Ex:
-L’esprimatxat era el culpable.

.Verbal:
Es poden substantivar l’infinitiu, el gerundi i el participi.
Ex:
-El perdut finalment va ser localitzat.

.Adverbial:
Ex:
-En escoltar el no, es va enfadar.

.Preposicional:
Ex:
-Acostuma a portar la contra.

.Conjunció:
Ex:
-No sabia el perquè d’aquella acció.

.Numerals:
Ex:
-El noranta-dos va ser el dorsal guanyador.

.Ordinals:
Ex:
-La Quima sempre vol quedar la primera.


(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)

(Imatge extreta de: El bloc de 1r)


EXERCICIS:
1. Explica la diferència que hi ha entre categoria i funció amb exemples.

2. Esmenta si les paraules en negreta són pronoms o determinants.
El cotxe, que vingui l’altre, és la Joana, li respongué, la meva llibreta, ho va col·locar, ell ho sabia.

3. Digues si les paraules en negreta són adverbis, preposicions, locucions adverbials o locucions prepositives.
-Vaig pensa en tu.
-Lluita a causa de les retallades.
Entre el cel i la terra» és una novel·la de Gerard Quintana.
-Vine de pressa.
-Va realitzar els deures a corre-cuita.

4. Cerca una oració que substitueixi cada interjecció o expressió en negreta.
-Au vinga!
-Ostres! No ho sabia.
-Quan acabis toquem el dos!

5. Redacta dues oracions amb cada mot, en una ha de fer d’adjectiu i en l’altra de substantiu.
Groc, babau, revista, treballadora, savi.

6. Digues la categoria gramatical dels mots en negreta.
-El viu és gran.
-El saber i el fer són dues maneres d’actuar.
-Em fascina el roig.
-L’espera és el parc més gran diu la cançó.
-No entenia el perquè.

7. Comenta el significat de les següents interjeccions.
Renoi!, ecs!, oh!, som-hi!, ep!, ostres!, ui! Vinga!

8. Anomena els adjectius i els substantius d’aquest fragment literari.
A un altre li hauria dit ras i curt que no. Tota la nostra activitat, normalment, es limitava a informes comercials, d’empleats, prematrimonials, solvències econòmiques i assumptes semblants d’un compromís relatiu, i mai no ens havíem embolicat en cap afer prou dubtós per a cridar l’atenció de la policia, que no, cal dir-ho, no hauria pas tolerat que els nostres serveis li fessin la competència. Al senyor Jordana, però, li devia alguns miraments.

Era un bon client, potser el millor, i no podia pas oblidar que prop de quatre anys enrere, en obrir l’agència, va confiar-me la informació de tot el personal, obrers, obreres i empleats administratius, que sol·licitava un lloc a la filial que casa Serveis i Mecanisme, SA obria a les Corts. En conjunt, prop de tres-cents informes que ens ocuparen vuit mesos seguits i ens permeteren d’enfocar el futur amb confiança.

[Fragment extret de: PEDROLO, Manuel de, (2018). Mossegar-se la cua, Educació 62, Educaula, Barcelona]

9. Crea una gamificació per tal de treballar les categories gramaticals a l’aula.

10. Autoavalua’t: quines dificultats t’han sorgit durant el treball de la fitxa de les categories gramaticals? Per què? Com les has resolt?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;