EL
MÓN TROBADORESC
Ens
trobem a principis del segle XII, al sud de la Gàl·lia, apareixen
uns individus que escrivien versos en llatí, coneguts com a poetes,
i el que els escrivien en provençal s’anomenaven trobadors. Els
trobadors van esdevenir uns professionals de la literatura, els
primers poetes, atès que escrivien poesia on sobresortia el to
efectiu, sentimental i emotiu, el que es conegut com a lírica, i
també per emprar el registre culte. Això féu elevar la llengua
vernacle, occità i provençal, a la categoria de llengua literària.
La
temàtica dels poemes era l’amorosa, tots anaven dirigits a les
dones, generalment, casades i de classe alta, a les quals tenien
devoció i obediència. És el que s’anomena «l’amor cortès»:
tractar l’amor amb refinament i caire espiritual. Les trobairitz,
dames occitanes, han llegat lírica de caire cortesa. No hem de
confondre els joglars amb els trobadors. Els joglars s’encarregaven
de cantar i d’interpretar les poesies que havien creat els
trobadors.
La poesia de caire trobadoresc
aviat s’expandí per les comunitats de l’entorn, així com també
per Catalunya. A Catalunya la poesia de tipologia culta era escrita
provençal. Se sap que hi havia tres-cents cinquanta trobadors, dels
quals vint-i-quatre eren catalans. D’aquests, podem destacar:
Guillem de Berguedà, Guillem de Cabestany, Cerverí de Girona o
Guillem de Cervera, Ponç de Guàrdia, tots ells reconeguts per la
qualitat en la seva obra.
RAMON
LLULL
L’APARICIÓ
DE LA PROSA LITERÀRIA
Les llengües romàniques van
entronitzar amb l’escriptura mitjançant els textos de caràcter
jurídic i religiós. La llengua catalana en va ser un clar exemple.
Els primers textos que es poden trobar en català són de les
acaballes del segle XII i principis del segle XIII. Posteriorment,
aparegué la burgesia, a conseqüència de la crisi del feudalisme i
el català hagué de competir amb el llatí com a llengua de cultura.
Fa aparició Ramon Llull, que gràcies a la seva aportació a la
llengua va esdevenir un pilar fonamental per al naixement de la
literatura catalana.
VIDA
Ramon
Llull nasqué a Mallorca el 1232. Fill d’un llinatge noble d’origen
barceloní que un any abans del seu naixement s’havia establert a
l’illa. Una de les obres de Llull, «Vida coetània», ens glossa
moltes coses sobre les seves vivències. Està narrada pel propi
Llull i transcrita per un dels seus deixebles. Per tant, a través de
«Vida coetània» podem resseguir els seus passos: visqué
fins als trenta anys a la cort, es casà i tingué dos fills. El
1265, i gràcies a diverses aparicions de Jesucrist , Llull ho deixà
tot, la seva família i posició social, i emprengué un nou camí,
dins de la solitud, un camí que el portaria fins a Déu. Es formà
en la defensa i difusió de la fe cristiana. Llull va realitzar
nombroses vegades al nord d’Àfrica, així com també per ciutats
europees com ara París, Bolonya, Colònia, Roma, entre d’altres
per a portar a terme els
seus tres objectius:
1.
Conversió del infidels.
2.
L’escriptura de llibres basats en l’ideari cristià.
3.
La creació d’escoles i monestirs per a la formació de futurs
missioners.
Ramon
Llull va morir el 1316, amb vuitanta-tres anys o
vuitanta-quatre anys.
OBRA
Va
ser un escriptor que tenia moltes facetes. Dins
de la seva producció literària hi podem trobar incloses les
branques més importants del saber: la filosofia, la
teologia, la medicina, la física, l’astronomia, alquímia, entre
d’altres. Fou un autor molt prolífic, motiu pel qual la seva obra
abasta dos-cents trenta-quatre obres redactades en quatre llengües
diferents:
.Llatí:
Perquè
era la llengua de cultura que s’emprava a Europa durant el segle
XIII, la llengua que tenia prestigi.
.Àrab:
Per
tal que fos entès pels infidels fora de la fe cristiana.
.Provençal:
En
aquesta llengua escrigué gairebé la totalitat de la seva obra
poètica.
.Català:
Llengua
prioritària per Llull. Amb ella es proposà arribar al màxim de
lectors.
Si
per alguna cosa hem de retenir en la memòria aquest homenot de les
lletres, és perquè Llull va
ésser un dels primers autors europeus que va emprar una llengua
neollatina, el català, per tractar temàtiques que fins aleshores
únicament s’havien escrit en llatí.
Això provocà que hagué de realitzar una tasca de recerca constant
per tal de trobar noves fórmules lingüístiques per expressar el
que es coneix com la seva Art. Llull va haver d’emprar molt lèxic
per tal d’explicar-se, en un temps en què la
llengua catalana estava mancava d’aquest atribut. Llull també va
bastir el llatí d’un vocabulari de caire científic i filosòfic.
La
prosa i la manera de pensar de Llull foren una referència per a les
generacions que vindrien posteriorment. La seva fama va estendre’s
després de la seva mort més enllà de les nostres terres. Val a dir
que a Rússia es va crear una escola lul·lista al segle XIII.
D’entre
la seva extensa i diversificada obra literària podem destacar com a
obres més conegudes:
Prosa
filosòfica i científica
|
Obra
narrativa
|
Obra
poètica
|
Obra
mística
|
«Arbre
de la ciència»
«Gentil»
|
«Vida
coetània»
«Blanquerna»
«Llibre
de meravelles»
|
«Cant
de Ramon»
«Desconhort»
|
«Llibre
de contemplació de Déu»
«Llibre
d’Amic e Amat»
«Arbre
de filosofia d’amor»
|
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r
ESO, Editorial Teide, Barcelona,
2007)
(Imatges
extretes de: Universitat de Girona, Biblioteca
de Lloret de mar, Enciclopèdia
Catalana)
EXERCICIS:
1.
Explica la diferència entre un joglar i un trobador.
2.
En què consistia l’amor cortès?
3.
Investiga per la xarxa i presenta la vida i obra d’un d’aquests
quatre trobadors:
Guillem
de Berguedà, Guillem de Cabestany, Cerverí de Girona, Ponç de
Guàrdia.
4.
Com va aparèixer la prosa literària?
5.
Qui era Ramon Llull? Quins eren els seus tres propòsits? Per què va
ser tan important? En què consistia l’Ars lul·liana?
6.
Escull una obra de Ramon Llull i comenta breument de què tracta.
7.
Crea una gamificació per treballa Ramon Llull a l’aula.
8.
Realitza un esquema digital o en format paper sobre El món
trobadoresc i Ramon Llull.
Aquí
en tens un exemple: https://www.youtube.com/watch?v=3sY0nRSbzcc
9.
En grups de quatre crea un vídeo explicant qui eren els trobadors o
bé Ramon Llull i penja’l a Youtube.
10.
Escull un poema d’un trobador, recita’l i enregistra’l en
àudio.
11.
Comenta el present poema de Guillem de Cabestany (segle XII).
III
En
record
tinc
la cara i el dolç somriure,
el
vostre valor
i
el bell cos blanc i llis,
si
en la meva creença
fos
tan fidel a Déu
viu
sens dubte
entraria
en el paradís;
que
així estic
de
tot cor a vós rendit
que
altra no em dóna goig,
que
a cap altra de les més senyorials
jo
no li demanaria
jeure
ni seria el seu amant
a
canvi d’una salutació.
12.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han anat les activitats
d’aquest tema. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com
les has resolt?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada