El
lexema, radical o arrel és la part fonamental de la paraula, la que
aporta el significat bàsic. La part que no canvia i es repeteix en
les paraules que se’n deriven.
Ex:
Cotxe,
cotxet, cotxada, cotxeria, cotxer...
.Els
morfemes derivatius o afixos són les partícules que
afegides al lexema matisen el significat del mot. Aquests tipus
d’afixos formen una sèrie tancada, i no tenen cap sentit
emprar-los de manera aïllada, així com tampoc es poden desconstruir
en unitats més petites. En la llengua catalana en podem trobar
aproximadament dos-cents.
Ex:
construir:
des-constru-ir,
construc-ció,
construc-(t)-or...
.Els
morfemes gramaticals indiquen el gènere i el nombre dels
substantius i dels adjectius, així com també les desinències dels
verbs. Aquests morfemes només apareixen en les categories
gramaticals que presenten variació. Al diccionari, l’entrada d’una
paraula inclou els mots que tenen diferents morfemes gramaticals.
Ex:
Peix (substantiu), peixet,
peixera, peixateria, peixater...
Podem trobar tres tipus d’afixos.
Per ajudar-te a recordar la seva funció, els situem en ordre
d’aparició dins d’un mot:
Els prefixos, els infixos i els
afixos.
ELS
PREFIXOS
Són les
partícules que se situen al davant del lexema. No canvien la
categoria del mot primitiu. En canvi, sí que es pot produir alguna
alteració fonètica o ortogràfica, i que únicament afectarà al
prefix. En termes generals, provenen d’un
adverbi:
Ex:
avantposar
o d’una
preposició:
Ex:
sobrevalorar
D’altres
han estat adaptats del llatí:
Ex:
subterrani
o
del grec:
hiperactiu.
PREFIX
|
SIGNIFICAT
O FUNCIÓ
|
EXEMPLES
|
a-
|
-Diferència
en el comportament sintàctic.
-Formació
de sinònims.
-Canvi de
significat.
-Formació
de verb.
|
Dormir,
adormir, adormir-se.
Arreplegar/replegar.
Anomenar/nomenar.
Aterrar.
|
a-, an-
|
-Negació.
|
Asimètric,
anharmònic.
|
ante-,
avant-
|
-Davant o
abans.
|
Antepenúltim,
avantpassat.
|
anti-
|
-Oposició
o negació.
|
Anticicló,
antihigiènic.
|
arxi-
|
-Superioritat,
intensificació.
|
Arxiduc,
arximilionari.
|
auto-
|
-Un mateix.
|
Autoretrat.
|
ben-, mal-
|
-Sentit
positiu o negatiu.
|
Benpensant,
malservir.
|
bes-, bi-,
bis-
|
-Doble.
|
Besavi,
bifàsic.
|
circum-
|
-A l’entorn
de.
|
Circumferència.
|
con- (com-,
col-, cor-, co-)
|
-Acció
compartida.
|
Conciutadà,
coautor.
|
contra-
|
-Oposició.
|
Contraindicat.
|
des-, dis-
|
-Oposat o
contrari.
|
Desaprovar,
disculpa.
|
en-, em-
|
-Posar a
dins, diferències entre verbs.
|
Encerclar,
empresonar, engreixar.
|
entre-
|
-Al mig.
|
Entreacte.
|
ex-
|
-Cap
enfora, antic càrrec.
|
Exportar,
exdirector.
|
extra-
|
-Més que,
situat enfora, estrany.
|
Extrafí,
extralimitar-se.
|
fora-
|
-Fora.
|
Foragitar.
|
hiper-
|
-Per sobre
de la mesura.
|
Hipercrític.
|
hipo-
|
-Per sota
de la mesura.
|
Hipotensió.
|
in-, im-,
il-, i-, ir-
|
-Negació.
|
Inadequat,
inexacte, irregular.
|
infra-
|
-Per sota.
|
Infravalorar.
|
inter-
|
-Entre,
mútuament.
|
Intercanviar.
|
intra-
|
-Dintre.
|
Intravenós,
intramuscular.
|
uxta-
|
-A prop.
|
Juxtaposar.
|
menys-
|
-Disminució.
|
Menystenir.
|
no-
|
-Oposició.
|
No-violència.
|
post-
|
-Posterioritat.
|
Postoperatori.
|
pre-
|
-Anterioritat.
|
Preromà.
|
pro-
|
-Favorable,
partidari.
|
Prominusvàlids.
|
pseudo-
|
-No genuí.
|
Pseudoderivat.
|
re-
|
-Repetició.
|
Resseguir,
reconstruir.
|
semi-
|
-La meitat.
|
Semitransparent.
|
sobre-,
super-, supra-
|
-Superioritat,
abundància.
|
Sobreproducció,
superhome, supranatural.
|
sota-
|
-Situat a
sota.
|
Sotamàniga.
|
sots-
|
-Càrrec
inferior.
|
Sotsinspector.
|
sub-
|
-Inferior.
|
Subdelegat.
|
trans-
|
-Direcció
a través d’alguna cosa.
|
Transatlàntic.
|
tras-
|
-A través
de.
|
Traspassar.
|
ultra-
|
-Més
enllà.
|
Ultratomba.
|
vice-
|
-Càrrec
que pot substituir-ne un altre.
|
Vicepresident.
|
ELS
INFIXOS
Són les
partícules que se situen a l’interior del mot, és a dir, entre el
lexema i el sufix (partícules situades darrere del lexema). De
vegades, permeten crear formes doblades amb un significat diferent.
Ex:
ferrer:
persona que treballa el ferro o fabrica objectes de ferro.
ferreter:
qui té una ferreteria.
INFIXOS
USUALS
|
EXEMPLES
|
-al-, -ol-
|
Apegalós,
rajolí.
|
-all-,
-ell-, -ill-, -oll-
|
Ceballut,
gotellada, branquilló, empatollar.
|
-an-, -en-,
-in-, -on-
|
Juganer,
llumenera, calcinar, ratoner.
|
-any-,
-iny-
|
Afiganyar,
plorinyós.
|
-ar-,
-arr-, -er-
|
Bafarada,
caparró, boterut.
|
-ass-,
-iss-, -oss-, -uss-
|
Eugassada,
aferrissar-se, picossada, cantussar.
|
-at-, -et-,
-ot-
|
Peixater,
pelleter, parlotejar.
|
-atx-,
-itx-
|
Esprimatxat,
ramitxó.
|
-eg-
|
Bonyegut.
|
-ic-, -uc-
|
Ploricó,
menjucar.
|
-isc-,
-usc-
|
Nevisquejar,
pedruscall.
|
INFIXOS
POC USUALS
|
EXEMPLES
|
-abr-, ad-,
-ag-
|
Salabror,
ombradiu, fumaguera.
|
-anc-,
-and-, -ard-
|
Terrancós,
volander, secardí.
|
-ed-, -ent-
|
Berguedà,
magrentí.
|
-ig-, -ij-
|
Cardigot,
ventijol.
|
-imen-
|
Podrimener.
|
-ir-
|
Saltiró.
|
-ist-,
-itj-
|
Magristó,
mabritjol.
|
-uf-
|
Escaldufar.
|
ELS
SUFIXOS
Són els
més nombrosos i se situen darrere del lexema. També poden tenir més
d’un significat. Sempre són tònics, i desplacen l’accent del
lexema. Poden provocar un canvi de categoria gramatical en el mot
originari, i canvis fonètics, ortogràfics i de significat en el
lexema. Per exemple, el sufix -enc pot tenir dos significats:
-enc
(gentilici)
-enc
(tendència)
Ex:
Rubí →
rubinenca [adjectiu] (de Rubí): canvi fonètic, de categoria i de
significat.
Roig →
rogenc [adjectiu] (de roig): canvi fonètic, ortogràfic i de
significat.
Podem
trobar dos tipus de sufixos:
.Lèxics:
Canvien la
categoria gramatical del lexema i aporten una part del seu
significat.
Ex:
nominals:
solitud; adjectivals: juvenil; adverbials: amablement;
verbals: apuntalar.
.Valoratius:
No
modifiquen la seva categoria gramatical. Matisen el lexema.
Ex:
augmentatius:
casassa; diminutius: pissarreta; superlatius:
intel·ligentíssim; despectius: politicastre.
SUFIX
|
PRIMITIU
|
DERIVAT
|
SIGNIFICAT
|
EXEMPLES
|
-à, -ana
|
N
|
N, Adj
|
Nom de
persona, ofici, gentilici.
|
Cirurgià,
napolitana.
|
-ací, àcia
|
N
|
Adj
|
Relació
amb el primitiu.
|
Arenaci.
|
-ada
|
N
|
N
|
Col·lectiu,
quantitat, cop.
|
Cistellada,
nuvolada.
|
-ada
|
V
|
N
|
Operació,
efecte.
|
Abraçada.
|
-aire
|
N, V
|
N
|
Ofici.
|
Drapaire,
cantaire.
|
-aire
|
V
|
Adj
|
Propensió,
aptitud
|
Xerraire.
|
-al
|
N
|
N
|
Augmentatiu.
|
Dineral.
|
-all
|
V
|
N
|
Objecte.
|
Topall.
|
-alla
|
N
|
N
|
Despectiu.
|
Antigalla.
|
-alla
|
V
|
N
|
Acció
corresponent a un verb.
|
Rialla.
|
-am
|
N
|
N
|
Col·lectiu.
|
Rocam.
|
-ança
|
V
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Recança.
|
-and, -anda
|
V
|
Adj
|
Nom
abstracte.
|
Educand.
|
-ant, -anta
|
V
|
N
|
Persona que
fa l’acció.
|
Estudiant.
|
-ant
|
V
|
N
|
Lloc.
|
Topant.
|
-ant
|
V
|
Adj
|
Relacionat
amb el verb.
|
Sagnant.
|
-ar
|
N
|
N
|
Lloc,
col·lectiu de plantes.
|
Canyar.
|
-ari
|
N
|
N
|
Objecte.
|
Mostrari.
|
-ari, -ària
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el nom.
|
Assembleari.
|
-ària
|
Adj
|
N
|
Magnitud.
|
Amplària.
|
-àrium
|
N
|
N
|
Lloc.
|
Terràrium.
|
-arro,
-arra
|
N
|
N
|
Augmentatiu.
|
Veuarra.
|
-às, -assa
|
N
|
N
|
Augmentatiu
|
Homenàs.
|
-às, -assa
|
Adj
|
Adj
|
Augmentatiu.
|
Bonàs.
|
-astre,
-astra
|
N
|
N
|
Augmentatiu,
despectiu.
|
Germanastre.
|
-at
|
N
|
N
|
Col·lectiu,
lloc.
|
Comtat.
|
-at, -ada
|
N
|
Adj
|
Que té
forma de...
|
Alat.
|
-at, -ada
|
N
|
Adj
|
Abundància.
|
Aiguat.
|
-atge
|
N
|
N
|
Operació
tècnica, condició social.
|
Cortinatge.
|
-ble
|
V
|
Adj
|
Possibilitat.
|
Menjable,
llegible.
|
-ció (-ió)
|
V
|
N
|
Acció
corresponent a un verb.
|
Creació.
|
-dís,
-dissa
|
V
|
Adj
|
Propensió.
|
Bellugadís.
|
-dissa
|
V
|
N
|
Acció
múltiple.
|
Corredissa.
|
-dor, -dora
|
V
|
N
|
Ofici,
objecte, lloc.
|
Sargidor,
menjador.
|
-dor, -dora
|
V
|
Adj
|
Qualitat.
|
Decebedora.
|
-dura
|
V
|
N
|
Relació
amb el primitiu.
|
Soldadura.
|
-è, -ena
|
Det
|
Det
|
Ordinal i
partitiu.
|
Setè,
novena.
|
-eda
|
N
|
N
|
Col·lectiu-
|
Arbreda.
|
-egar
|
N
|
V
|
Formació
de verbs.
|
Manegar.
|
-ejar
|
N
|
V
|
Formació
de verbs.
|
Fastiguejar.
|
-ell, .ella
|
N
|
N
|
Objecte,
lloc.
|
Altell,
gibrell.
|
-enc, -enca
|
N, Adj
|
Adj
|
Gentilici,
tendència.
|
Terrassenc,
tovenc.
|
-ença
|
V
|
N
|
Abstracte.
|
Temença.
|
-ència
|
Adj
|
N
|
Abstracte.
|
Paciència.
|
-end
|
V
|
N
|
Relacionat
amb el verb.
|
Subtrahend.
|
-ent
|
V
|
Adj
|
Relacionat
amb el verb.
|
Obedient.
|
-ent
|
V
|
N
|
Agent que
fa l’acció.
|
Contribuent.
|
-eny
|
N
|
Adj
|
Gentilici.
|
Nicaragüeny.
|
-er, -era
|
N
|
N
|
Lloc,
objecte, planta.
|
Clauer,
olivera.
|
-er, -era
|
N
|
N, Adj
|
Gentilici,
ofici, relacionat amb el nom.
|
Porter,
brasiler.
|
-er, -era
|
V
|
N, Adj
|
Objecte,
relacionat amb el verb.
|
Ploraner.
|
-eria
|
N
|
N
|
Establiment,
col·lectiu.
|
Fruiteria.
|
-eria
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Bogeria.
|
-ès, -esa
|
N
|
Adj
|
Gentilici
|
Alguerès.
|
-esa
|
Adj
|
N
|
Abstracte.
|
Vellesa.
|
-esc, -esca
|
N
|
Adj
|
Relació
amb el primitiu.
|
Caricaturesc.
|
-et
|
V
|
N
|
Resultat de
l’acció del verb.
|
Xiulet.
|
-et, -eta
|
N, Adj
|
N, Adj
|
Diminutiu.
|
Petitet.
|
-i, -ia
|
N
|
Adj
|
Cultisme.
|
Lacti.
|
-i, -ina
|
N
|
Adj
|
Gentilici,
relacionat amb el nom.
|
Olot,
gegantí.
|
-ia
|
N
|
N
|
Lloc, nom
abstracte.
|
Ferreteria.
|
-ià, -iana
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el substantiu.
|
Mozartià.
|
-íac, íaca
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el substantiu.
|
Paradisiàtic.
|
-ic, -ica
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el substantiu.
|
Econòmic.
|
-ícia
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Justícia.
|
-ífic,
-ífica
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el substantiu.
|
Científica.
|
-ificar
|
N
|
V
|
Creació de
verbs.
|
Dignificar.
|
-ill, -illa
|
N
|
N
|
Objecte.
|
Conquilla.
|
-im
|
N
|
N
|
Diminutiu.
|
Polsim.
|
-ina
|
N
|
N
|
Objecte.
|
Paperina.
|
-ís
|
N
|
N
|
Objecte.
|
Pastís.
|
-ís, -issa
|
Adj
|
Adj
|
Tendència.
|
Blavís.
|
-isme
|
N
|
Adj
|
Doctrina.
|
Budisme.
|
-íssim,
-íssima
|
Adj
|
Adj
|
Superlatiu.
|
Boníssima.
|
-ista
|
N
|
N
|
Doctrina,
ofici.
|
Comunista.
|
-ístic,
-ística
|
N
|
Adj
|
Relació
amb el substantiu.
|
Humorístic.
|
-itar
|
Adj
|
V
|
Creació de
verbs.
|
Agilitar.
|
-itat
(-etat, -edat, -tat, -dat)
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Bondat,
sobrietat.
|
-itud, -ud
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Lentitud.
|
-itzar
|
N
|
V
|
Formació
de verbs.
|
Harmonitzar.
|
-iu, -iva
|
N
|
Adj
|
Relació
amb el primitiu.
|
Geliu.
|
-ívol,
-ívola
|
N
|
Adj
|
Relacionat
amb el substantiu.
|
Pagesívola.
|
-ment
|
V
|
N
|
Acció,
efecte.
|
Creixement.
|
-ment
|
Adj
|
Adv
|
Acció,
efecte.
|
Diàriament.
|
-ó, -ona
|
N
|
N
|
Objecte.
|
Finestró.
|
-oi, -oia
|
Adj
|
Adj
|
Diminutiu.
|
Bonicoi.
|
-oide
|
N
|
Adj
|
Relació
amb el substantiu.
|
Trapezoide.
|
-ol, -ola
|
N
|
N
|
Diminutiu,
objecte.
|
Bestiola.
|
-ons
|
V
|
Adv
|
Manera de
fer l’acció.
|
Genollons.
|
-or
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte, quantitat d’un color.
|
Dolçor,
verdor.
|
-or
|
V
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Escalfor.
|
-or, -ora
|
V
|
N
|
Ofici.
|
Actor,
conductora.
|
-ós, osa
|
N, V, Adj
|
Adj
|
Abundància,
tendència.
|
Espaiós,
frisós.
|
-ot, -ota
|
N
|
N
|
Despectiu.
|
Nassot.
|
-tori
|
V
|
N
|
Lloc de
l’acció
|
Consultori.
|
-triu
|
V
|
N
|
Acció del
verb.
|
Institutriu.
|
-ura
|
Adj
|
N
|
Nom
abstracte.
|
Vellura.
|
-úria
|
Adj, N
|
N
|
Nom
abstracte, relació amb el substantiu.
|
Foscúria.
|
-ut, -uda
|
N
|
Adj
|
Abundància.
|
Pelut
|
ELS
PSEUDODERIVATS
Són els
anomenats falsos derivats. Mots que provenen directament del lexema
llatí enlloc del mot primitiu català. En termes generals, els
pseudoderivats formen part de la llengua culta. Cal anar en compte
amb l’escriptura d’aquests mots atès que no deriven dels mots
primitius.
LLATÍ
|
PRIMITIU
|
DERIVATS
|
PSEUDODERIVATS
|
Calvus
|
Calb
|
Calba,
calbesa
|
Calvície
|
Juvenis
|
Jove
|
Joventut,
jovent
|
Juvenil
|
Curvus
|
Corb
|
Corba,
encorbar
|
Curvatura
|
!Recorda:
.El lexema, arrel o radical
és la part de la paraula que no canvia i que aporta el seu
significat.
Podem trobar tres tipus
d’afixos: PIS (per a recordar-ho en ordre)
-Prefix: quan se situen al
davant del lexema, arrel o radical.
-Infix: quan van al mig.
-Sufix: ubicats darrere
del lexema.
.La derivació és una
part fonamental de la llengua que ens ajuda a expandir el vocabulari
i també a determinar el significat d’una paraula mitjançant la
seva desconstrucció per afixos.
(Material adaptat de: DIVERSOS,
Llengua catalana i literatura. 3r ESO,
Editorial Teide, Barcelona,
2007)
(Imatge
extreta de: Anna Ribas)
EXERCICIS:
1.
Esmenta el significat que aporten els següents morfemes assenyalats.
Fuster,
subsòl, tibetà, pescador, bardissa,
manaire, acrobàtic, paisatge, ràpidament,
finestreta, juvenil.
2.
Cerca el lexema dels següents mots i digues el canvi que s’ha
produït.
Peuarro,
fageda, drapaire, anglès, mengívol, profitós, tendresa,
paradisíac, decebedora, canyar.
3.
Relaciona el significat del mot amb el prefix corresponent.
Hipercrític,
infravalorar, pseudoderivat, resseguir, sotsinspector, transatlàntic,
vicepresident, entreacte.
4.
Explica què és un afix, els diferents tipus d’afixos que
existeixen i quina és la seva finalitat dins de la llengua.
5.
Escriu adverbis a partir dels adjectius següents:
lent,
estret, ràpid, educat, espès, tranquil·la, escàs, net.
6.
Pensa un verb per als adjectius...
malaltís,
llarg, fosc, àgil, coix.
7.
Explica si existeix diferència en el significat de les parelles de
mots que hi ha a continuació:
anomenar /
nomenar; assenyalar / senyalar; allistar / llistar; abastar / bastar;
aguaitar / guaitar; apujar / pujar; enregistrar / registrar; endreçar
/ dreçar; engreixar / greixar; encreuar / creuar; alliberar /
llibertar; enraonar / raonar.
8.
Escriu un derivat culte per a cadascun dels prefixos:
ultra,
tras, post, hiper, hipo, extra, fora, contra, circum, arxi, avant.
9.
Comenta què és un pseudoderivat a partir d’un parell d’exemples.
10.
Què és un gentilici? Quina és la seva finalitat? Posa exemples.
11.
Completa les frases:
-El
___________ aporta el ___________ bàsic de la __________.
-Els
morfemes derivatius o ____________ són les ___________ que afegim al
___________ per matisar-ne el _______________.
-Els
____________ provenen directament del _____________ llatí i no del
___________ català.
-Els
___________ lèxics canvien la ____________ gramatical del
_____________ i aporten _______ del significat del mot.
12.
Crea una gamificació per treballar la derivació a l’aula.
13.
Com definiries amb les teves paraules què és la derivació i la
seva finalitat? Comenta com l’apliques tu en la teva escriptura i
oralitat.
14.
Autoavalua’t: una altra manera d’aprendre és escriure una mena
de reflexió en el teu quadern d’aprenentatge o portafoli sobre com
t’han sortit les activitats d’aquest tema. Quines has estat les
errades i què pots per per millorar-les. També afegint què has
après en el treball de la derivació. Donant arguments.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada