Dins
dels gèneres periodístics trobem l’entrevista. Forma part del
gènere periodístic informatiu. Consisteix en un
diàleg a base de preguntes que la persona que entrevista ha preparat
prèviament, i de les respostes de l’individu
entrevistat.
Segons
l’objectiu que tingui l’entrevistador, mitjançant una entrevista
es pot conèixer la personalitat de la
persona que la protagonitza, a través de les opinions,
experiències, aficions, llocs que acostuma a visitar o passejar i
similars, així com també es poden
descobrir els seus punts de vista sobre algun aspecte
concret o obtenir dades informatives sobre quelcom del seu entorn.
Estructura
d’una entrevista
Tota
entrevista consta de tres parts ben diferenciades:
1.
La presentació:
És
necessari realitzar una petita presentació de la persona
entrevistada. És la part on també es parla del tema que serà l’eix
transversal de l’entrevista.
2.
El cos:
És
la part central de l’entrevista. On l’entrevistador realitza una
pregunta a l’individu entrevistat i obté una resposta.
3.
El tancament:
L’entrevistador
incorpora en l’entrevista escrita alguna conclusió, reflexió o
comentari personal a mode de cloenda. Pel que fa a les entrevistes
orals, l’entrevistat clou l’entrevista amb un agraïment i
acomiadant-se dels espectadors.
Tipologia
de les preguntes
Hi
ha dos tipus de preguntes: les obertes i les tancades.
.Les
obertes:
Tenen
l’avantatge que l’entrevistat pot
contestar lliurement, el que opina sobre el tema. Així
com també pot donar la informació com cregui convenient. Un clar
exemple el podem trobar a «La contra» de La Vanguardia, una de les
pàgines més llegides d’aquest diari.
.Les
tancades o dirigides:
Demanen
una resposta o poques paraules de l’entrevistat. Si n’hi
ha moltes d’aquesta tipologia, l’entrevista sembla un test o un
qüestionari. Les preguntes tancades són una bona manera de saber
una mica com és l’entrevistat de manera ràpida, i és una
tipologia d’entrevista senzilla de realitzar i agradable pel
lector, atès que, amb un temps breu de dedicació lectora té una
idea general de com és l’entrevistat.. En veiem un exemple:
.Quin
color t’agrada més?
.El
teu grup de música preferit?
.Quin
llibre t’emportaries en una illa deserta?
.A
quin país o lloc no viatjaries mai?
.Quin
esport t’encanta practicar?
Recorda:
.Cal
cercar una persona interessant per entrevistar.
.Endreçar
les preguntes per temàtiques, per exemple, primer preguntar sobre la
feina, després sobre el món, finalment, sobre les aficions, sense
que es barregen.
.Segons
les respostes que doni l’entrevistat, es poden incorporar algunes
preguntes per aprofundir en aquella resposta.
.Sempre
acabar de deixar que respongui la pregunta, mai interrompre.
.L’entrevistat
sempre ha de tenir un posicionament de respecte amb tot el que diu,
per tal que no tergiversar les paraules.
.Traslladar
realment allò que ha contestat l’entrevistat, sense inventar, tot
i que, es pot millorar una mica el redactat, canviar alguna paraula
incorrecta en català o adequar-la al registre.
.Cal
substituir les paraules que indiquen pausa en traslladar l’entrevista
en format escrit: doncs, em, i similars.
.En
les respostes de l’entrevistat es poden afegir els estats d’ànim
entre parèntesi. Per exemple:
(riu)
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r
ESO, Editorial Teide, Barcelona,
2007)
(Imatge
extreta
de: concepto)
EXERCICIS:
1.
Pensa una persona a la qual entrevistaries i realitza una breu
presentació escrita del personatge.
2.
Cerca una entrevista digital o bé en format paper i identifica’n
les tres parts principals.
3.
Explica la diferència que hi
ha entre una pregunta oberta i una tancada.
4.
Escull una persona que sigui
interessant d’entrevistar, prepara les preguntes que li faries a
l’entrevista. No t’oblidis d’endreçar-les de manera coherent.
Posteriorment, enregistra-la
en format vídeo i després, trasllada-la al paper.
https://www.youtube.com/watch?v=V5rm6L1UHks
https://www.youtube.com/watch?v=V5rm6L1UHks
5.
Digues si són vertaderes o falses les següents afirmacions sobre
l’entrevista:
.En
una entrevista es pot retocar una mica el que ha dit l’entrevistat
per tal que quedi millor sense
modificar-ne el sentit.
.En
una resposta es pot incorporar informació nova que no ha respost
l’entrevistat.
.No
és bo afegir preguntes que no siguin planificades.
.Les
preguntes tancades permeten dirigir millor l’entrevista.
.En
una entrevista no és bo transcriure els estats d’ànim de
l’interlocutor.
6.
Crea una gamificació per treballar l’entrevista a l’aula.
7.
Fòrum: a qui et moriries per entrevistar i per què?
8.
Autoavalua’t: reflexiona
sobre les dificultats que t’han sorgit a l’hora de realitzar les
activitats d’aquesta fitxa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada