L’ADJECTIU: GÈNERE I NOMBRE
Els adjectius qualificatius acompanyen els noms i n’expressen qualitats.
Aquests adjectius concorden en gènere i nombre amb el nom al qual qualificaran.
Ex:
-Una noia
simpàtica.
-Un camió articulat.
-La pissarra
verda.
.EL GÈNERE DE
L’ADJECTIU
Podem trobar adjectius d’una o de dues terminacions. Les terminacions fan
referència a la formació de l’adjectiu en masculí i femení. Quan trobem una
sola forma en l’adjectiu per al masculí i una altra per al femení, estem
parlant d’adjectius d’ una terminació; i els que tindrien la mateixa forma per
al masculí i per al femení tindrien una terminació.
1.
Adjectius de dues terminacions
.En general, formen el femení afegint una –a al masculí:
Ex: gata-gata, tenor-tenora...
.Afegint al masculí la terminació –na:
Ex: fi-fina, sa-sana...
.Canvis en l’accent o en la dièresi del masculí al femení:
Ex: genuí-genuïna, veí-veïna...
.Canvi de E, O, U per A:
Ex: flonjo-flonja,
monjo-monja...
.Canvi de diverses grafies:
S per ss: pas-passa.
L per l·l: nul-nul·la.
T per d: arrupit-arrupida.
C per g: poc-poca.
C per qu: oblic-obliqua.
Ig per tj/j: boig-boja.
U per v: viu-vica.
-leg per –loga: filòleg-filòloga.
Són adjectius de dues terminacions:
Fort-forta, roí-roïna, covard-covarda, cortès-cortesa,
blau-blava, pobre-pobra...
2.
Adjectius d’una terminació:
Els trobem quan un adjectiu té la mateixa forma per al masculí i per al
femení.
.Són invariables:
Els adjectius que acaben en:
-ble:
impossible, noble, soluble...
-al, -el, -il: igual, fidel, fàcil...
Excepcions: mal-mala, paral·lel-paral·lela, tranquil-tranquil·la...
-aire:
manaire, xerraire, cantaire...
-ista:
egoista, concertista...
-ida:
homicida, parricida...
-ant, -ent: navegant, amatent...
Excepcions:
Sant-santa, atent-atenta, content-contenta, i tots els
adjectius que acaben en –lent: lent-lenta, dolent-dolenta, calent-calenta...
-aç, -iç, -oç: són invariables en singular però no en plural.
Ex:
Capatàs-capatassa-capatassos-capatasses
Feliç-feliça-feliços-felices
Precoç-precoça-precoços-precoces
.EL NOMBRE DE L’ADJECTIU
Els adjectius com succeeix amb els substantius els podem
trobar tant en singular com en plural. Els adjectius formen el plural de
diverses maneres:
.Afegint una –s a la forma del singular:
Ex: net-nets, cotxe-cotxes...
1. Si el mot en singular acaba en –a àtona farà el plural en –es:
Ex:
beneita-beneites; net-netes...
Això
comportarà diversos canvis ortogràfics:
Caàques:
coca---coques
Çàces:
capaç---capaces
Jaàges: monja---monges
Gaàgües:
ambigua---ambigües
Quaàqües:
obliqua---obliqües
2. Afegint –ns al singular quan el mot acaba en vocal tònica:
Ex:
Pa—pans,
bo—bons...
-s: pis—pisos,
pas—passos
-ç:
dolç—dolços
-x:
convex—convexos
-ix:
baix—baixos
-tx:
despatx—despatxos
3. Afegint –s o –os als mots acabats en –sc, -st, -xt, -ig:
-sc: tosc,
tosca, toscos/ toscs, tosques.
-st: trista,
trista, tristos/trists, tristes.
-xt: mixt,
mixta, mixtos / mixts, mixtes.
-ig: roig,
roja, rojos / roigs, roges.
.Per ampliar o reforçar sobre l’adjectiu i el seu
gènere i nombre:
http://cultura.gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl1/scl14/scl14_01_01.htm
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura, Editorial Teide, Barcelona)
(Fotografia
de: Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
1. Escriu
el masculí i el femení singular i el masculí i el femení plural dels adjectius
següents:
Boig:
Groc:
Gavatx:
Mig:
2. Acompanya
cada substantiu d’un adjectiu:
Missió___________,
noia_____________, atleta____________, tren_____________, taula_____________, escriptora_________.
3. Subratlla
la forma correcta de les següents oracions:
.La Maria és
una noia (covard/covarda).
.La llauna que
l’ha (llençada/llençat).
.La meva
llibreta algú l’ha (vist/vista).
.Avui he menjat
uns (dolcos/dolços) molt bons.
.La Carme és
molt (xerraira/xerraire).
.El meu patró
de vegades és un (manaira/manaire).
.Aquella
senyora provenia d’una casa (noble/noble).
4. Canvia
el gènere dels següents sintagmes:
.Botiguer
fatigat:
.Senyora sana:
.Patró
amargant:
.Nen xerraire:
.Jardiner
egoista:
.Gos fidel:
5. Proposa
un exercici per treballar el gènere i el nombre de l’adjectiu, però no el
resolguis, que ja ho farà algú altre.
6. Escriu
vuit adjectius que et suggereixi la guitarra de la fotografia i acompanya’ls
d’un nom o del mot ‘guitarra’.
7. Fòrum:
quines dificultats t’has trobat en aquesta fitxa? Per què? Què has après de
l’adjectiu? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada