JUGUEM AMB
LES PARAULES
En aquesta fitxa us convido a jugar una mica amb la llengua i amb les
paraules. Només cal que tingueu present que una oració acostuma a seguir el
següent ordre lògic dels seus elements:
Subjecte + verb + complements.
Ex:
-La Maite es renta la cara cada dia abans d’anar a l’escola.
Però ja sabeu que de vegades aquest ordre es trencarà i caldrà tenir-ho
present, llavors anar amb més cura per trobar un sentit comú a l’oració:
Ex:
-A mi m’agraden molt les taronges, i a tu?
o bé,
-Qui l’ha tirada la bossa a les escombraries?
!!Petit consell: escriure frases
simples, curtes, així comunicaràs millor i aprendràs a dominar els elements que
construeixen les oracions,
llavors, quan en sàpigues més, pots aventurar-te a escriure’n de compostes, amb
dos verbs i més llargues, però no t’oblidis de la concordança entre el subjecte
i el verb en gènere, nombre i persona.
Sabut això, ara us toca a vosaltres. Jugarem una mica amb les paraules, a
construir oracions amb un ordre lògic, a endreçar paraules enganxades i a
endevinar els personatges que hi ha amagats, alguns ben coneguts per tothom.
Ah, sí, si tens inventiva, també pots aportar el teu exercici amb frases o
paraules i donar una opinió de què t’ha semblat la fitxa.
N.B. Si no n’has tingut prou, a la banda dreta del blog pots practicar amb els
Enigmàrius, aprendràs molt.
O sinó clica a:
(Imatge extreta de: agenda.museuciencies.cat)
!!EXERCICIS:
1.Les frases desordenades.
Intenta endreçar l’oració pensant en l’ordre lògic gramatical de cada element.
-penjat, el , hem, classe, suro, la, de.
-cursa, aquest, genet, guanyat, ha, la.
-ase, l’, somera, la, de, mascle, el, és.
-antics, ceba, un, dels, més, la, vegetals, és.
-màniga, neteja, monja, la, de, taca, la, la.
-per, aigua, l’, navega, barca, la.
-m’, descosia, se, sempre, pantalons, botó, dels, el.
-abans, atuells, cuina, sortiríem, la, de, poguessis, si, recollir, els.
-mítics, és, dels, Cabra, de, català, Sopa, grup, més, rock, de, un.
-clau, la, del, obre, porta, la,
celler, i, agafa, !
-és, a, la, dona, llengua, pèls, amb, no, una.
-circuït, aquest, delinqüència, en, bastant, perifèric, la, disminuït, ha,
molt.
2. Separa les paraules unides
per a què tinguin sentit.
Mocadordeseda, obrintlesparpelles, decantarunamicaelcap, esunegoistadesagraït,
exercicifàcil, aquellnoiésmoltaudaç, tesperesunbonounmalresultat, enllestimaviat,
Elventallunyalapluja, lesestrellesmirentotalanit,
ungrupdegentquecorriamuntanyaavall.
3. A veure si endevineu els
personatges amagats:
.”Tinc les claus” (pronominalitza-ho). Pista: és un músic anglès.
.Tradueix al català la següent expressió: “sucios los pechos tengo”. Pista:
rocker de Nova Jersey.
.”Jo, ni cas”. Pista: cantant americà de country.
.”Se sent, dir on?” Pista: cantant vinculada al Titànic.
.”Li agrada molt estalviar”. Pista: entrenador de futbol.
.”Cognom del tenista afeccionat del Madrid que té un tiet que jugà pel
Barcelona”. Pista: té unes festes molt celebrades.
.”Una manera molt petita de d’esmentar dia”. Pista: esportista català i
molt muntanyenc.
.”Cognom de l’escriptor que deriva del verb ‘teixir’.” Pista: és barceloní
i cal escriure el substantiu.
4. Escriu quatre frases fetes
que continguin la paraula ‘cap’ i anota al costat el seu significat.
5. Entra a la pàgina http://sopadeletras.kokolikoko.com/
i crea la teva sopa de lletres en català. Adjunta aquí el link per tal que els
altres la puguin resoldre.
6. Proposa un exercici semblant
o encara més original per tal de treballar frases, paraules o endevinalles a
classe. No el resolguis que ja ho farà algú altre.
7. Crea paraules amb les següents síl·labes com si fos un Scrabble. No val a repetir les síl·labes emprades.
Sa, me, ta, ca, pe, mi, ca, co, li, ta, la, bre, lli, dor, ra, tu, ig, là, te, ra, car, ta, ro, mo.
8. Fòrum: t’han agradat els
exercicis de paraules? Quins més i quins menys? Per què? Quins proposaries per
fer? Jugues a jocs de paraules amb els amics, amigues o la família? A quins?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada