Fa molt, molt de temps, a la pròspera ciutat d’Hamelín, va passar una cosa molt estranya. Un matí, quan els seus satisfets habitants sortien de casa, van trobar els carrers envaïts per milers de rates que rondaven per totes bandes, devorant, insaciables, el gra dels seus graners i el menjar dels seus rebosts. Ningú no comprenia la causa d’aquella invasió, i encara pitjor, ningú no sabia què fer per acabar amb aquella plaga.
Per més que pretenguessin exteminar-les o, si més no, foragitar-les, semblava
que cada vegada n’arribaven més i més. N’hi havia tantes que van apoderar-se
dels carrers i de les cases fins al punt que els gats en fugien espantats.
Davant de la gravetat de la situació, els prohoms de la ciutat, que veien
perillar les seves riqueses per la voracitat dels animals, van convocar Consell
i van decidir que donarien cent monedes d’or a qui foragités les rates de la
ciutat.
Al cap de poc temps es va presentar un flautista taciturn, alt i malgirbat,
que ningú no havia vist mai, i els va dir que es quedaria la recompensa que
oferien perquè aquella mateixa nit la ciutat d’Hamelín es quedaria sense rates.
Dit això, va començar a passejar pels carrers i, mentre passejava, la
flauta que tocava desprenia una meravellosa melodi a que encantava les rates,
que sortien dels seus amagatalls i li seguien encantades els passos. I així,
caminant i tocant, les portà a un lloc molt llunyà, des d’on ni tan tan sols es
veien els murs de la ciutat.
Per aquest lloc passava un riu cabalós i, en intentar creuar el riu per
seguir el flautista, totes les rates van morir ofegades.
Els hamelinesos, en veure’s alliberats de les tropes de rates, van respirar
alleujats. Ja tranquils i satisfets, van tornar als seus negocis, i estaven tan
contents que van organitzar una gran festa per celebrar el final feliç.
Al matí següent, el flautista es va presentar davant del Consell i va
reclamar als prohoms
de la ciutat les cent monedes d’or promeses com a recompensa. Però aquests,
alliberats ja del problema i cecs de
cobdícia, li van contestar:
-“Vés-te’n de la ciutat! O potser et pensaves que pagaríem tant d’or per
tocar la flauta només?”. I dit això, els prohoms del Consell d’Hamelín li van
donar l’esquena i es van posar a riure.
Furiós per l’avarícia i la ingratitud dels hamelinesos, el flautista, així
com va fer el dia anterior, va començar a tocar una dolça melodia una i altra
vegada, insistentment. Però aquesta vegada no eren les rates que el seguien,
sinó la quitxalla
de la ciutat, que, hipnotitzats pel so de la flauta, seguien els passos del
músic.
Agafats de la mà i somrients, formaven una gran filera, sorda als precs i crits dels seus pares que, en va, entre plors de desesperació, intentaven impedir que seguissin el flautista. No aconseguiren res i el flautista se’ls va endur lluny, ben lluny, tan lluny que ningú sabia on, i els nens, com les rates, no van tornar mai més.
A la ciutat, només van restar-hi els seus opulents habitants amb els seus
rebostos plens i ben proveïts de viandes, protegides per les seves sòlides
muralles i un immens mantell de silenci i tristesa.
I això va passar fa molts, molts anys, en aquesta deserta i buida ciutat
d’Hamelín, on, per més que hi busqueu, mai no hi trobareu ni una rata ni un
infant.
(Imatge extreta de: unavidaentrelibros.blogspot.com, referencias-g696.blogspot.com i katy-tocandootrospalillos.blogspot.com)
(Extret de: Diversos (2007). Llengua catalana i literatura, 1r D'ESO, Teide, Barcelona)
!!EXERCICIS:
1. Realitza un petit resum d'aquest conte sense copiar del text, és a dir, amb les teves pròpies paraules.
2. Cerca al diccionari les paraules que hi ha assenyalades amb verd i escriu el seu significat.
3. Redacta un oració amb cada paraula que hi ha de color verd al text.
4. Busca per internet informació sobre l'autor d'aquest conte, l'any i redacta una petita biografia de quatre o cinc línies.
5. Quina moralitat o ensenyament pots extraure d'aquest conte?
6. El conte està basat en una història real o realment és una llegenda? Raona la resposta.
7. Fòrum: t'agraden els contes o penses que són per a nens i nenes de primària? justifica la teva resposta.
2 comentaris:
2. Cerca al diccionari les paraules que hi ha assenyalades amb verd i escriu el seu significat.
Foragités-> fer fora
Taciturn-> silenciós
Malgirbat-> malforjat
Prohoms-> jurats o consellers
Quitxalla-> conjunt de nens i nenes
Hola Sheila,
Exercici correcte, tot i que només has d'escriure un mot, compte!
JM.
Publica un comentari a l'entrada