Els elements que intervenen en la comunicació segons la direccionalitat que prengui la conversa, així com el seu missatge, podrem trobar diverses funcions. Hem de tenir present que en un text en pot aparèixer més d’una, així com també que segons el llibre que utilitzem o consultem podem trobar una denominació en lloc d’una altra per fer referència a la mateixa funció.
-FUNCIÓ EMOTIVA (O EXPRESSIVA):
Pretén expressar sentiments, opinions, crítiques, de l’emissor.
Usa exclamacions, interjeccions.
Ex : Ostres! Avui faré tard.
Pretén expressar sentiments, opinions, crítiques, de l’emissor.
Usa exclamacions, interjeccions.
Ex : Ostres! Avui faré tard.
-FUNCIÓ APEL·LATIVA (PERSUASIVA O D’INCITACIÓ):
Pretén provocar una resposta en el receptor, ja sigui adreçant-li una ordre, una prohibició, una recomanació, convèncer.
Al text apareixen vocatius (referència a algú que escolta, normalment entre comes), imperatius, construccions amb imperatius. Predomina en els textos argumentatius, publicitaris o propagandístics.
Ex: Manel, vine! Però no fumis siusplau.
Pretén provocar una resposta en el receptor, ja sigui adreçant-li una ordre, una prohibició, una recomanació, convèncer.
Al text apareixen vocatius (referència a algú que escolta, normalment entre comes), imperatius, construccions amb imperatius. Predomina en els textos argumentatius, publicitaris o propagandístics.
Ex: Manel, vine! Però no fumis siusplau.
-FUNCIÓ INFORMATIVA (REFERENCIAL O DENOTATIVA):
Pretén transmetre informacions objectives sobre el referent.
Usa la 3a persona, construccions impersonals (sense subjecte).
Textos: informatius, explicatius, notícies periodístiques, els articles científics, els resums de textos, els informes, els currículums.
Ex: La fórmula de l’àcid sulfúric és H2O SO4.
Usa la 3a persona, construccions impersonals (sense subjecte).
Textos: informatius, explicatius, notícies periodístiques, els articles científics, els resums de textos, els informes, els currículums.
Ex: La fórmula de l’àcid sulfúric és H2O SO4.
-FUNCIÓ FÀTICA (DE CONTACTE):
Pretén establir, matenir, interromper el contacte entre els parlants i assegurar el bon funcionament del canal de comunicació. El canal sobre o es tanca amb certes fórmules estereotipades: Hola! Adéu!, en la llengua oral mitjançant expressions com: és clar, és clar, determinades articulacions com MM…MM i en llengua escrita per mitjà d’una bona caligrafia i una ortografia impecable.
Ex: Em sents bé? Estàs al cas?
Ex: Em sents bé? Estàs al cas?
-FUNCIÓ POÈTICA (RETÒRICA O ESTÈTICA):
Pretén posar en relleu la forma del mateix missatge, jugar amb la manera com usem la llengua.
Apareix en literatura, en la publicitat, en els acudits.
Apareix en literatura, en la publicitat, en els acudits.
Ex: En aquella càlida vesprada, aimada tota ella, els ocells ja estaven a joca.
-FUNCIÓ METALINGÜÍSTICA:
Pretén aclarar o explicar el codi. Ho fa a través de determinades expressions com per exemple, “això significa », « és a dir », per a explicar el codi. Predomina en diccionaris i gramàtiques.
Ex: Aqüífer significa que porta o segrega aigua.
Ex: Aqüífer significa que porta o segrega aigua.
!! EXERCICIS:
-Cerca un text per internet on abundi la funció informativa o expositiva i justifica el perquè.
-Busca un text que tingui funció estètica o poètica o justifica el perquè.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada