dilluns, 20 d’abril del 2020

Llegim "Pigmalió", de Joan Oliver. Adreçat a 4t d'ESO


Roseta (exasperada):
Discutint amb vostè, sempre em tocaran les de perdre. Però vostè sap que, en el fons, és un dèspota. Vostè sap de sobres que jo no puc tornar al carrer i que no tinc altres amics en el món que vostè i el coronel. Vostè sap que, després d’haver viscut a casa seva, no podria acostumar-me a viure amb un home ordinari i obtús. I és una maldat i un insult dir-me que ho puc fer. Com que suposa que no tinc cap altre refugi que el meu pare, es creu que em veuré obligada a tornar a casa seva. Però s’equivoca de mig a mig: Puc casar-me amb en Toni, i m’hi casaré tan aviat com ell guanyi prou per mantenir-me.

Jordana (asseient-se al seu costat):
Ximpleries! Tu et casaràs amb un ambaixador o amb un príncep o amb qualsevol magnat que necessiti una reina. No permetré que el teu Fortuny faci malbé la meva obra mestra.

Roseta:
¿Potser sí que es pensa que m’afalaga parlant.me així? Però em recordó molt bé de les coses que m’ha dit abans. I no es cregui que m’ensiborni amb una llaminadura com si fos un marrec o un gosset falder. Si no puc trobar una mica d’amor, almenys tindré llibertat, independència.

Jordana:
Independència? Una falòrnia burgesa! En aquest món tots depenem els uns dels altres. No t’il·lusionis!

Roseta (aixecant-se resolta):
Doncs jo li demostraré que no tinc necessitat de dependre de vostè. Si vostè sap predicar, jo sé ensenyar. I puc guanyar-me perfectament la vida com a professora.

Jordana:
Professora de què, filleta?

Roseta:
Professora de fonètica.

Jordana:
De… ha!, ha!, ha!

Roseta:
M’oferiré d’auxiliar al professor Ponç Piulacs.

Jordana (aixecant-se amb fúria):
Què has dit desgraciada? ¿A aquell impostor, a aquell arrencaqueixals, a aquell gripau analfabet i pedant? ¿I li revelaries els meus mètodes, els meus descobriments? Intenta-ho només i et torçaré el ganyot com… (Li posa les mans al coll.) Ho sents?

Roseta (desafiadora, sense oposar resistència):
Endavant, per què es detura? Un dia o altre havia de passar! Pegui’m, escanyi’m!

(Jordana afluixa, rabiós per haver-se deixat endur fins aquell extrem. En recular ensopega amb el sofà i cau assegut de cop.)

Ah, ara he trobat la manera de venjar-me! No entenc com no se m’ha ocorregut abans! Només matant-me em podria prendre el que m’ha ensenyat. La meva oïda és més fina que la seva, vostè mateix ho ha hagut de reconèixer. I sé tractar la gent, cosa que vostè ignora. Té mala peça al teler, professor Jordana! Posaré un anunci als diaris fent saber que la duquessa que va presentar a la revetlla de Pedralbes és una exflorista ensenyada per vostè i capaç d’ensenyar, ella mateixa, a qualsevol noia pel mateix mètode… Que n’he estat de ximple! Quina necessitat tinc d’aguantar-li les seves salvatjades si només he aixecat un dit per ser tan important com el professor Jordana!

Jordana (a mesura que ella parla, l’actitud de Jordana es va fent més i més admirativa):
Bravo, petita! Ja comences a tenir idees pròpies! S’han acabat els plors i el traginar sabatilles! Ara sí que ets una senyora! Mireu la meva obra!

Roseta:
Diu això perquè veu que ja no em fa por i que puc prescindir de vostè.

Jordana:
És clar que sí, ximpleta! Fa cinc minuts eres una pedra que em cabia a la mà. Ara ets la torre d’un castell inconmovible. El coronel, tu i jo podrem viure com tres companys bessons i no com dos homes intel·ligents i una nena llonza.

(Entra la Senyora Jordana vestida per assistir al casament. Roseta recobra la seva distingida impassibilitat.)

[Fragment extret de: OLIVER, Joan, “Pigmalió”, El Cangur, Edicions 62,Barcelona, 2007]

(Imatge extreta de: Amazon)


EXERCICIS:

1. Llegeix i contextualitza el present fragment dins l’obra “Pigmalió”, de Joan Oliver. Quan succeeix? Situa aquest text dins del conjunt de l’obra.

2. Realitza un petit comentari d’aquest fragment de dramatització. Què hi succeeix i per què?

3. Presenta amb trets del seu caràcter tan físic com psicològic els personatges que intervenen en aquest fragment.

4. Cerca informació a la xarxa de Joan Oliver. Presenta la seva vida i obra en format digital.

5. En aquest fragment apareix una frase feta que té un vincle amb l’acció de cosir. Quina frase feta és? Qui la diu a qui? Per què?


6. Escull un fragment que t’hagi agradat de l’obra. Adjunta’l aquí i comenta’l.

7. Crea una gamificació amb els personatges de l’obra “Pigmalió”.


8. Investiga i amb el que saps de l’obra, comenta en què consisteix “l’efecte Pigmalió”?

9. Fòrum: amb quin personatge d’aquesta escena t’identifiques més i per què? Raona la teva resposta.

10. Opinió: expressa la teva opinió sobre l’obra teatral “Pigmalió”, de Joan Oliver. Què t’ha agradat més i per què? Justifica la teva resposta.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;