dissabte, 25 d’abril del 2020

Faltes d'escriptura habituals (1): "hi ha que / de" i "tinc que / de". Adreçat a tot l'alumnat



Les formes escrites “hi ha que”, “hi ha de/d’” i “tenir que”, “tenir de/d’”, no són correctes en català. De fet, aquestes formes inadequades en català s’empren per culpa de fer-ne una traducció literal de la llengua espanyola i s’insereixen dins de la nostra llengua sobretot per culpa de l’oralitat. Seria un error de caire morfosintàctic. Recorda que totes les paraules que escoltem no són correctes normativament, una d’aquestes és “disfrutar”.

Aquestes incorreccions es resolen amb les formes del verb:
haver (conjugació segons l’oració) + de / d’ + vocal.

Per tant:
.Són incorrectes: “hi ha que”, “hi ha de/d’”, “tinc que”, “tinc de/d’”.
Ex:
-Tinc de marxar d'hora a música (incorrecta).

.S’han d’emprar: “s’ha de…”, “he de / d’ + vocal”.
Ex:
-He de marxar d'hora a música (correcta).


(Imatge extreta de: Roastbrief)


EXERCICIS:

1. Explica breument com s’han de resoldre les incorreccions en les formes orals i escrites de: “hi ha que / de / d’”, “tenir que”, “tenir de/d’”.

2. Substitueix les formes en cursiva per les formes adequades.
-Tinc que anar a casa de la mare.
-No he tingut que fer els deures de ciències.
-Hi ha que llegir el llibre de seguida.
-Sí, avui tinc de agafar un avió cap a Londres.
-Sempre hem tingut que esforçar-nos per aconseguir superar el curs.
-No sé si hi ha que venir ben d’hora.
-Ells han tenen de jugar un partit aquesta tarda.
-Encara no entenc que hi ha que amb la recepta de cuina.
-Aquesta tarda tinc de endreçar l’habitació
-Si sabés que hi ha que fer a biologia ho hagués fet.

3. Aporta una falta ortogràfica que realitzis molt en català. Corregeix-la i posteriorment, reflexiona per quin motiu la realitzes.

4. Fòrum 1: realitzaves aquesta falta comentada en aquesta fitxa? Tant a nivell oral com escrit? Per què? T’ha servit la fitxa per a resoldre aquest dubte i aquesta falta ortogràfica? Com? Raona les teves respostes.

5. Fòrum 2: esmenta i comenta quines són les teves principals estratègies per tal d’escriure correctament en català. Justifica amb arguments si et resulten o no efectives i per què.






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;