S’anomena
gèneres interpretatius a la tipologia de textos on els autors
expressen les seves opinions. Els
textos sobre els quals s’escriu poden tractar sobre diversos temes:
esports, cultura, gastronomía, religió, societat, política… i
tant poden referir-se a temes actuals,
cosa que també implica, que tinguin una data de caducitat, emperò,
també poden tractar temes intemporals,
això fa que, que aquests escrits perduressin al llarg del temps: per
exemple, sobre el futur del planeta, el pas del temps, un moviment
literari o artístic…
L’article
és una tipologia d’escrit on l’autor expressa la seva opinió de
caire personal sobre una qüestió determinada,
així com també, suporta els efectes i les conseqüències que se’n
derivaran. Comporta un risc per l’autor/a posicionar-se sobre un
tema, atès que, a molts lectors podrà agradar interesar més o
arribar a incomodar, pel fet d’escoltar les veritats. L’autor
encapçala l’article amb un títol expressiu, per cridar l’atenció
del lector i incentivar la lectura de l’escrit, si
es vol que sigui efectiu, acostuma a tenir un mínim de tres o quatre
paraules, d’altres algunes més. Evoca el tema del que es parla.
Són articles d’opinió les
columnes
que podem trobar en els diaris digitals o en paper, on un
col·laborador que té afinitats amb una línia ideològica de la
publicació o sobre algun tema vigent, i l’editorial,
que és un article que signa la direcció del periòdic, revista… i
que en representa la seva ideologia.
Dins
del gènere d’articles d’opinió, també s’hi poden encabir les
cartes dels lectors,
on expressen la seva particular visió sobre un tema o fet, de
vegades, més encertades que d’altres. Tota
publicació escrita té la seva secció d’opinió:
amb col·laboracions de plomes reconegudes que expressen la seva
opinió sobre un tema: l’editorial redactada i aprovada per la
direcció de la publicació; i les col·laboracions escrites via
carta o per correu electrònic. Les seccions d’opinió de les
publicacions són un dels apartats amb més èxit de lectura, perquè
a molts lectors els agrada tant llegir-les, com aportar la seva visió
de les coses o fer públic, algun fet o visió de les coses des d’un
punt de vista propi. A d’altres, també els fascina entrar en
alguna polèmica i respondre a alguna altra columna d’opinió o
carta dels lectors a la qual hauran de fer referència per tal que
s’entengui el motiu del seu escrit.
!Recorda:
.Un
article d’opinió pot tractar sobre qualsevol tema.
.L’autor/a
expressa la seva opinió sobre un tema que li interessa tractar.
.El
títol generalment, acostuma a ésser curt i pretén captar l’atenció
del lector.
.L’article
pot ésser tant de caire temporal com atemporal.
.L’editorial,
els articles i les cartes dels lectors, formem part del gènere
d’opinió.
.Tota
publicació escrita ben feta té la seva secció d’opinió.
Adaptat
de:
(DIVERSOS,
2010. Llengua
catalana i literatura
2n
ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
Ampliació:
Josep
Maria Corretger
Imatge
extreta de: Rac 1
!!EXERCICIS:
-
Esmenta les principals característiques que té un article d’opinió i que el diferenciaran d’un altre tipus d’article.
-
Cerca per Internet un article d’opinió, una columna i una editorial. Justifica la tipologia de cadascun.
-
Redacta un article d’opinió sobre la contaminació dels cotxes i les fabriques, i possibles solucions.
-
Escriu una carta real d’opinió a una publicació escrita sobre un tema d’actualitat i on vulguis aportar el teu parer.
-
Busca una carta d’opinió sobre un tema en un periòdic i realitza’n un petit resum.
-
Fòrum 1: llegeixes articles d’opinió de la premsa tant en format paper com en digital? Per què? Has escrit alguna vegada alguna carta en algun diari per a la secció de premsa? T’agradaria fer-ho? Per què?
-
Fòrum 2: t’atreveixes a fer pública en veu alta o a nivell escrit la teva opinió sobre un tema? Per què? Ho trobes un fet arriscat? Penses que és fonamental posicionar-se o més val salvaguardar-se de polèmiques? Raona les teves respostes.
-
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats d’aquesta fitxa. Quines són les dificultats i dubtes que t’han sorgit i per què. Què has après amb el treball d’aquesta fitxa i que a més et servirà per entendre una mica millor el món el dia de demà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada