Sovint
confonem mots, per la seva semblança o fonètica. Les
paraules que presenten els errors més comuns venen donats per verbs
que tenen una forma similar: infligir / infringir, per
exemple, d’altres que només es diferencien pel seu prefi: pujar /
apujar, o que tenen una forma semblant: imminent / eminent, i
finalment, amb confonem o bé intercanviem mots que tenen un
significat similar, emperò, diferent: cabell / pèl.
Finalment,
a l’hora d’escriure sempre cal ésser acurat amb el mot, cercar
el mot precís, el més exacte possible vinculat amb allò
que volem dir i economitzar el llenguatge, és a dir, el
que puguis dir en una paraula no ho diguis amb dues. La
precisió del llenguatge et donarà riquesa en l’escriptura i més
cultura. Et pot ajudar a cercar el mot precís per a l’ocasió un
diccionari amb imatges, una excel·lent eina per a precisar i per a
escriure en un llenguatge més ric, un diccionari de sinònims.
Anem a veure un seguit de mots que s’assemblen però que tenen significats diferents:
-Lapse:
espai de temps
-Lapsus:
error que es comet per descuit en parlar o escriure.
-Emprovar:
posar a algú una peça de vestir per veure si li va bé.
-Provar:
sotmetre algú o alguna cos a certes experiències per apreciar-ne el
valor, si va bé, si és com cal.
-Mal de
cap: dolor que afecta el cap, migranya.
-Maldecap:
preocupació, problema.
-Tràfic:
acció de traficar.
-Trànsit:
acció de passar per un lloc, especialment per una via pública.
-Múscul:
teixit que serveix per produir el moviment de les diferents parts del
cos.
-Muscle:
part alta de l’espatlla.
-Musclo:
mol·lusc marí.
!Podeu
ampliar informació en el següent llibre:
-CASSANY,
Daniel, (2002). La cuina de l’escriptura, Empúries,
Barcelona.
Adaptat
de:
(DIVERSOS,
2010. Llengua
catalana i literatura
2n
ESO,
Editorial Teide, Barcelona)
Ampliació:
Josep
Maria Corretger
(Imatge
extreta de: pimealdia.org)
!!EXERCICIS:
1.
Redacta una oració amb cadascuna de les següents paraules:
lapse,
lapsus; emprovar, provar; mal de cap, maldecap; tràfic, trànsit;
múscul, muscle, musclo.
2.
Esmenta per a què és important tenir precisió lèxica a l’hora
d’escriure.
3.
Explica la diferència que hi ha entre les parelles de mots següents:
trametre/
tramitar; accepció / excepció; altitud / alçada; anul·lar /
anul·lar; eixugarà / assecarà; accessible / assequible; aterrit /
aterrat; bodega / celler; bossa / borsa; cabdals / cabals.
4.
Ídem de l’exercici anterior:
nomenar
/ anomenar; complir / acomplir; tirar / estirar; pujar / apujar;
sortir / assortir; provar / emprovar.
5.
Aporta el significat de cada parella de mots.
Berbena
/ revetlla; terme / termini; tauler / taulell; tarja / targeta;
tatxar / ratllar; taxa / tassa; senyalar / assenyalar.
6.
Crea una gamificació en la qual apareguin els mots següents:
eludir,
a l’hora, adreça, esborrall, capsa, doblegar, data, alhora,
errada, esborrany, direcció, creuar, al·ludir, doblar, errata,
esborrador, el·lipsi, caixa, dada, encreuar.
7.
Escriu el nom i el significat de sis paraules que hagis après en el
treball d’aquesta fitxa.
8.
Cerca dues paraules que s’escriguin de manera similar, però que
tinguin un significat diferent.
9.
Explica la diferència que hi ha entre els mots següents:
esborranc,
esvoranc, esborrany, esborrall.
10.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’ha anat el treball en
aquesta fitxa i sobre les dificultats sorgides. Què has après? Què
et servirà per al treball en el teu dia a dia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada