dissabte, 5 de gener del 2019

Dos poemes per la nit de reis. Adreçat a tothom


En aquesta nit de reis, us deixo amb dos poemes preciosos dedicats al dia, escrits per dos grans poetes catalans, que els gaudiu força!


TRES REIS D’ORIENT
Tres Reis d’Orient
tres Reis caminaven,
la corona d’or,
de lliri la barba,
el mantell brodat
d’ocells i de branques…
Diuen que han vingut
de la serralada
i jo no ho crec,
que la gent m’enganya…
Ben embolicats
dins d’una nevada,
del cimall del cel
han fet un sarronet
d’esteles de plata…


Tres Reis d’Orient
tres Reis caminaven,
la corona d’or,
de lliri la barba…
Passen bandolers,
bandolers d’Espanya,
porten ganivets
d’un pam a la faixa.
Maten els tres Reis
amb una rialla,
voreta el camí
els tres Reis finaven,
la corona d’or,
de lliri la barba.


I els grans bandolers
llavors s’esglaien
que del sarronet
esteles de plata,
fent molta claror,
cap al cel pujaven,
i que allà d’enllà,
dins la volta blava,
tres Reis d’Orient
tres Reis caminaven.

(Joan Sebastià Pons)



CANÇÓ DE L’ESTRELLA
Jo us mostro el camí.
Seguiu-me, Reis nobles;
soc per reis i pobres
l’estel del matí.


Amb roba daurada
jo enfilo en l’atzur
el camí més pur
que hi ha a l’estelada.


Ròssec de claror
vaig deixant per rastre,
tinc corona d’astre
i aroma de flor.


Tres Reis tinc darrere
i un àngel davant
i a prop de l’Infant
un cel que m’espera.


Gemadet i ros
vostre Fill, Maria,
a qui semblaria?
A qui, sinó a Vós?

(Jacint Verdaguer)


(Extrets de: Poemes de Nadal, La Galera, Barcelona, 2001)
(Imatge extreta de: Jaume Puigmal)


!!EXERCICIS:
  1. Escull un dels dos poemes que tens a dalt i comenta’ls.
  2. Aporta el significat de tres paraules que desconeguis del poema escollit.
  3. Redacta un poema dedicat a les festes de Nadal.
  4. Cerca un poema que tracti sobre les festes de Nadal, esmenta’n l’autor/a i comenta’l.
  5. Fòrum: penses que darrere les festes de Nadal d’amaga una estratègia comercial per a les botigues? I un negoci per als governs amb el canvi d’any i augment de preus? T’agraden les festes nadalenques? Raona les teves respostes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;