Les
paraules que tenen una sola síl·laba s’anomenen mots
monosíl·labs. Mai s’accentuen: clar, fluix, fred, naus, pa, to,
viu… únicament s’accentuen els que formen part dels quinze mots
de l’accent diacrític, atès que, cal diferenciar en significat
dels que no en porten. Exemple: mà, pèl, és…
Els
mots que tenen més d’una síl·laba són polisíl·labs i es
classifiquen en aguts, plans i esdrúixols, segons on tenen la
síl·laba amb més força o tònica. Aquestes paraules s’accentuen
d’acord amb les normes d’accentuació.
.Normes
d’accentuació:
.Agudes:
Tenen
la síl·laba tònica a la darrera síl·laba. Primera per la dreta.
S’accentuen quan acaben en:
vocal:
pantà, puré, café, gironí, cantó, però, bambú…
vocal
+ s: matalàs, congrés, aragonès, pastís, fangós, arròs, barnús…
-en
/ -in: amén, mossèn…
.Planes:
Tenen
la síl·laba tònica a la penúltima síl·laba. Segona per la
dreta. S’accentuen quan no finalitzen en vocal, vocal + s, en o in.
fàcil,
préstec, pèssim,
mínim, córrer, fòssil, músic...
.Esdrúixoles:
Tenen
la síl·laba tònica a l’antepenúltima síl·laba. Tercera per la
dreta. S’accentuen sempre.
fàbrica,
església, ciència, clínica, fórmula, còmica, pública...
L’accentuació
de les vocals en català:
L’accent
de la A sempre és obert
|
à
|
L’accent
de la I
i
la U
sempre és tancat
|
í
ú
|
L’accent
de la E
i la O
pot ser obert o tancat
|
è
é ò ó
|
Per
un altre costat, cal tenir present tres normes més:
.Les
paraules agudes que acaben en diftong decreixent
(vocal + i: ai, ei, oi, ui) i (vocal + u: au, eu, iu, ou) no
s’accentuen:
espai,
remei, cofoi, avui, sarau, guineu, caliu, enrenou…
Tampoc
no s’accentuen les que finalitzen en diftong decreixent + s:
gripaus,
jerseis, herois, actrius, altaveus…
.Les
paraules planes acabades en diftong decreixent o en diftong
decreixent + s, sí que s’accentuen:
còncau,
còncaus, donàveu, veníeu, parlàveu, llegíeu…
.Els
adverbis acabats en –ment mantenen l’accent de l’adjectiu
femení a partir del qual s’han format.
ràpida
ràpidament; difícil
difícilment; seriosaseriosament…
L’ACCENTUACIÓ
DE LA E i DE LA O OBERT (È / Ò) i TANCAT (É/Ó)
La
è tònica es pot pronunciar de dues maneres diferents: [ ] e
oberta i [e] e tancada. Són dos diferents d’aquí que l’accent
també sigui diferenciat i d’acord amb la seva pronúncia: è
accent obert o é accent tancat. Per exemple:
e
oberta è
xinès,
frenètic, paciència…
e
tancada é
procés,
préssec, església…
D’altra
banda, succeeix el mateix amb la o. Trobem dos sons per a la o
tònica: [ ] o oberta i [o] tancada. Els accents gràfics també
varien segons si l’accent a la o és: ò (accent obert) i ó
(accent tancat). Veiem exemples:
o
oberta ò
de
debò, còmic, sòlida…
o
tancada
ó
presó,
córrer, pólvora…
Heus
aquí algunes
orientacions que ens facilitaran l’accentuació
a les es i a les os tòniques.
-
Paraules agudes:
La
majoria porten accent de la e i de la o tancat.
Ex:
bé,
gairebé, també, després, només…
situació,
torró, cantó…
Ara
bé, hi ha algunes excepcions. Ho veiem al quadre:
- E OBERTAO OBERTA.Alguns mots:Perquè, cafè, vostè, alè….Gentilicis acabats en ès:Anglès, francès, japonès….Participis acabats en –ès:Admès, comès, promès….Numerals ordinals acabats en –è:Cinquè, sisè, setè….Alguns mots:Això, allò, però, arròs, repòs, de debò, ressò…
-
.Paraules planes:
La
majoria porten l’accent a la E i la O obert. En veiem algunes:
dèbil,
conèixer, pèsol, cèntim…
mòbil,
lògic, pròxim…
!!Alerta,
que hi podem trobar algunes excepcions:
.préssec,
préstec, feréstec, créixer, néixer, ésser, érem, éreu...
.estómac,
córrer...
.Les
terminacions de l’imperfet de subjuntiu:
tinguéssim,
tinguéssiu, fóssim, fóssiu...
-
Paraules esdrúixoles:
La
majoria tenen l’accent de la E i la O obert:
ciència,
pèrdua, anècdota...
memòria,
colònia, hipòcrita...
!Algunes
excepcions:
església...
pólvora,
fórmula, tómbola...
!!!És
fonamental conèixer les normes d’accentuació i quan s’accentuen
les quinze paraules de l’accent diacrític per evitar faltes
ortogràfiques. Saber fonètica i com es pronuncia un mot amb e
oberta, e tancada i o oberta, o tancada et facilitarà posar l’accent
en cas de dubtes.
(Adaptat
de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura 2n ESO,
Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: Slideshare.net)
!!EXERCICIS:
-
Redacta de manera esquemàtica les principals normes ortogràfiques que has de tenir en consideració en l’escriptura, amb un exemple de cada.
-
Digues si les presents paraules són agudes, planes o esdrúixoles.
convidats,
tros, ensenyar, ciència, mossèn, tranquil, generós, desprès,
convidaré, fumera, democràcia, exàmens, Ramon, gerra, pólvora,
òrgan, mà, congrés, antepenúltima.
-
En què et basaries per col·locar l’accent a la “cafe” si no recordes si porta accent obert o tancat? Raona la teva resposta.
-
Escriu un adverbi acabat en –ment per a cadascun dels mots:
feliç,
plàcid, estúpid, generós, ampli.
-
Resumeix les regles que t’ajudaran a diferenciar la E oberta de la E tancada.
-
Ídem de l’anterior amb la O oberta i la O tancada.
-
Pensa i escriu el participi dels presents verbs:
admetre,
cometre, permetre, prometre, entendre, comprendre.
-
Escriu cinc paraules agudes, cinc paraules planes i cinc paraules esdrúixoles que no apareguin en aquesta fitxa.
-
Explana la diferència que hi ha entre tómbola i memòria.
-
Esmenta quina de les sèries està ben accentuada.
-
congrés, procés, prèssec.
-
brutícia, platán, mossèn.
-
arròs, fóssiu, cantéssim.
-
Crea una gamificació per treballar l’accentuació a l’aula.
-
Autoavaluació: què has millorat amb el treball d’aquesta fitxa? En què fallaves abans de l’accentuació i per què? Què has fet per evitar aquests errors? Què has de recordar per tal que no es repeteixin? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada