dimecres, 8 d’abril de 2015

Els versos i la rima. Adreçat a 4t d'ESO

Per mesurar els versos d’un poema, en català cal comptar el número de síl·labes de cada vers fins a l’última síl·laba tònica. En canvi, sí que hem de tenir en compte una sèrie de fenòmens que es poden donar:

.La sinalefa:

Quan enllacem la darrera vocal d’una paraula amb l’inici de la vocal de la següent.

Ex:
-No hi ha llibres.
“No ja llibres”.


.L’elisió:

Quan unim dues vocals que es fusionen en una de sola.

Ex:
-A cada instant.
“A cadinstant”.


.El hiat:

Les dues vocals que es troben en contacte es pronuncien de manera separada.

Ex:
-Família.
Fa-mí-li-a


.Segons el nombre de síl·labes que té cada vers podem classificar els versos en art menor i art major.

1.      Art menor: d’una a vuit síl·labes. Es representen amb una lletra minúscula segons la rima.

Ex: 7a, 5b, 7c, 5b, 7d, 5b, 7e.


2.      Art major: a partir de nou síl·labes. Es representen amb una lletra majúscula segons la rima.

Ex:

9A, 12B, 9A, 12B, 9A, 12B.


D’altra banda, també hem de tenir present la cesura, que és la pausa que trobem a l’interior dels versos de més de vuit síl·labes. Cadascuna de les parts que divideix el vers s’anomena hemistiqui.

Ex:

Colguen les gents, / ab alegria festes (Ausiàs March, poema XIII)


.La rima: hem de mirar els fonemes finals de la paraula a partir de la darrera síl·laba tònica. Pot ser de dues maneres:

1.      Assonant:

Quan només coincideixen els sons vocàlics.

Ex:
Si s'allunya i no et mira,
si t'és advers l'instant,
de plorar què en trauries?
Si et sent, neci, riurà.

(De Gabriel Ferrater)


2.      Consonant:

Coincideixen els sons vocàlics i els consonàntics.

Ex:
Veles e vents han mos desigs complir,
faent camins dubtosos per la mar.
Mestre i ponent contra d'ells veig armar;
xaloc, levant los deuen subvenir
ab lurs amics lo grec e lo migjorn,
fent humils precs al vent tramuntanal
qu'en son bufar los sia parcial
e que tots cinc complesquen mon retorn.

(Fragment de “Veles e vents”, d’Ausiàs March)


També podem trobar els versos lliures o blancs: quan no hi ha rima.




(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,    
  Editorial Teide, Barcelona)

(Imatge extreta de: aion.mx.com)



!!EXERCICIS:

1.      Pensa i escriu dos exemples de sinalefa, dos d’elisió i dos més amb un hiat.

2.      Cerca un poema d’art menor i un altre d’art major i compta les síl·labes.

3.      Explica la diferència que hi ha entre la rima assonant i la consonant.

4.      Compta el nombre de síl·labes, esmenta si els versos són d’art menor o major i digues el tipus de rima d’un dels dos poemes de Joan Vinyoli.


L'ENCANTERI

Quina xarxa finíssima separa
de tot, que ja no cal moure's d'aquí!
Quin guany de vida, un cop aconseguida
la llavor que germina i dóna al qui esta sol
fruits intocables però que el sadollen!
Però restar a l'indret de l'encanteri
no m'és donat: no infringir mai les lleis
de l'ordre de la terra; a les palpentes
cal sempre anar vers una llum ignota,
sota les voltes de l'obscuritat.

(Dins Les hores retrobades, 1951)



NO LA CANÇÓ PERFECTA

No la cançó perfecta sinó el crit
que invoca Déu és necessari,
car no com l'àliga en té prou
el nostre cor amb moure bé les ales.
Amb ulls encesos cal entrar
dins la nit del misteri,
perquè el secret, així com l'aire
que bat als ulls, penetri fins al cor.

(Dins Domini màgic, 1984)


5.     Explica les diferències que hi ha entre la l’hora de comptar les síl·labes d’un vers en català i en castellà?

6.     Fòrum: llegeixes de tant en tant poesia? Per què t’agrada o et desagrada? Tens llibres de poesia a casa o n’has agafat mai cap d’alguna biblioteca? Has escrit algun dia alguna poesia? Quins temes t’agrada escriure i per què?

7.     Creació literària: redacta una poesia de temática lliure i amb un màxim de vuit versos, llavors compta el nombre de síl·labes, esmenta si els versos són d’art menor o major i el tipus de rima.

8.     Esmenta el nom de quatre poetes catalans i escriu dues obres de cadascun.

9.     Coneixies en Joan Vinyoli? Realitza una petita explicació biogràfica i literària d’aquest gran poeta català. De sis a vuit línies.


10. Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis de la present fitxa? Què t'ha portat més dificultats i per què? Com pots solventar-les? Raona les teves respostes.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;