dijous, 26 de febrer del 2015

Una llambregada per preparar l'examen. Adreçat a 1r de Batxillerat

Aquesta fitxa és de repàs per a l'examen de recuperació i el trimestral. Les preguntes seran d'aquest estil, per tant, ja sabeu on he de focalitzar el vostre estudi. Repasseu bé les faltes que feu i els normes ortogràfiques. Ah, i no us oblideu de la fonètica!!!




!!EXERCICIS:

1. Comenta el present capítol del Tirant lo Blanc. De 6 a 10 línies.

CCXLIX

Com l’emperadriu va demanar a Hipòlit que li feia aquell mal

-Així Déu et deixi complir el teu desig en aquest món i aconseguir el paradís en l’altre. Digues-me, qui et fa passar tants mals?

-La meva trista sort –va dir Hipòlit-, que em fa desconèixer Déu i tots els sants. I aquí on estic, no pensi la Majestat vostra que la meva vida sigui menys perillosa que la de Tirant.

-Si vols actuar bé –va dir l’emperadriu-, no has de tenir vergonya de dir la glòria dels teus actes. Posat que m’ho expliquessis a mi, el premi per haver tingut aquest honor em farà callar sempre.

-Qui gosa manifestar el seu dolor –va dir Hipòlit- a una senyora de tanta excel·lència? Què falta a la vostra Majestat sinó portar diadema de santa, que es cantés el Te Deum laudamus i que totes les esglésies fessin festa de dotze lliçons, perquè us haurien de nomenar deessa de la terra per tot el món?
-No hi ha cos humà –va dir l’emperadriu- que no hagi d’escoltar, sigui bo o dolent, el que cadascú vol dir, ja que el Donador de totes les coses ha donat llibertat franca; i com de més alta dignitat és, amb més humilitat ha d’escoltar.

-Senyora –va dir Hipòlit-, jo bé que atorgaria el que la vostra Altesa diu, si el meu raonar fos composta de matafaluga daurada, és a dir, de lleis de justícia; però jo no tinc vassals, béns ni heretat que pugui posar davant la Majestat vostra. I, com que tant ho voleu saber, és amor, amor, el que jo tinc: i no és roba que em pugui treure.

-No em falla la coneixença –va dir l’emperadriu –del que dius, però convé que la paraula sigui proporcionada a la cosa que es requereix. Tu dius que estimes i jo et demano: a qui?
-Els cinc sentits corporals em fallen –va dir Hipòlit –per dir-ho.

-Oh, mancat d’enteniment! –va dir l’emperadriu-. Per què no manifestes el que et fa mal? [...]


2. Redacta un text de cent a cent deu paraules posicionant-te sobre la contaminació i brossa a les ciutats i quines mesures prendries per a reduir-la. 

3. Escriu la grafia o grafies que manquen als següents mots: 

___emotècnic       mil·le__i          insta__ar        jutge__a        su_cida

bate__s          espr__mer         si__ella       cor__a      de__ia    a___icció


4. Corregeix els errors que vegis a continuació:

1. Tinc que anar al metge de seguida.

2. Avui no hi han alumnes a l'aula.

3. Bastantes noies superaran el curs.

4. A la lleteria no tenen prouta llet.



5. De què tracta el present poema de Joan Maragall? De dues a quatre línies. 
Oda a Espanya

Escolta, Espanya, - la veu d'un fill
que et parla en llengua - no castellana:
parlo en la llengua - que m'ha donat
la terra aspra:
en 'questa llengua - pocs t'han parlat;
en l'altra, massa.

T'han parlat massa - dels saguntins
i dels que per la pàtria moren:
les teves glòries - i els teus records,
records i glòries - només de morts:
has viscut trista.

Jo vull parlar-te - molt altrament.
Per què vessar la sang inútil?
Dins de les venes - vida és la sang,
vida pels d'ara - i pels que vindran:
vessada és morta.

Massa pensaves - en ton honor
i massa poc en el teu viure:
tràgica duies - a morts els fills,
te satisfeies - d'honres mortals,
i eren tes festes - els funerals,
oh trista Espanya!

Jo he vist els barcos - marxar replens
dels fills que duies - a que morissin:
somrients marxaven - cap a l'atzar;
i tu cantaves - vora del mar
com una folla.

On són els barcos. - On són els fills?
Pregunta-ho al Ponent i a l'ona brava:
tot ho perderes, - no tens ningú.
Espanya, Espanya, - retorna en tu,
arrenca el plor de mare!

Salva't, oh!, salva't - de tant de mal;
que el plo' et torni feconda, alegre i viva;
pensa en la vida que tens entorn:
aixeca el front,
somriu als set colors que hi ha en els núvols.

On ets, Espanya? - no et veig enlloc.
No sents la meva veu atronadora?
No entens aquesta llengua - que et parla entre perills?
Has desaprès d'entendre an els teus fills?
Adéu, Espanya!


6. Fòrum: si teniu dubtes sobre algun aspecte teòric, quelcom que no enteneu o bé us costa, podeu posar aquí el vostre dubte i us respondré. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;