dimecres, 4 de febrer del 2015

La concordança. Adreçat a tothom. Sobretot 4t d'ESO


1. La concordança entre el subjecte i el verb

Per tal de reconèixer el subjecte d’una oració cal mirar que concordi en persona i nombre amb el verb. Així doncs, si tenim un subjecte en plural, el verb també estarà en una persona del plural i a l’inrevés, si el subjecte és singular, el verb apareixerà en singular.

Ex:

-El periodista ha comentat el llibre.
-Els canvis d’hora no beneficien a la societat.



!Cal anar en compte quan trobem més d’un verb a l’oració. L’oració acostuma a ésser llarga i sense voler no fem la concordança entre el subjecte i el verb:

Ex:

-Va molt de pressa, tot i que de vegades marxen i no s’ho emporta tot. (incorrecta)
-Va molt de pressa, tot i que de vegades marxa i no s’ho emporta tot. (correcta)



2. La concordança entre el subjecte que és un nom col·lectiu i un verb

Si el subjecte és un nom en singular emperò amb el significat de col·lectiu, és a dir, de multitud, com ara: gent, colla... el verb es pot escriure tant en singular com en plural i estarà ben escrit.

Ex:

-La gent estava molt afable.
-La gent estaven molt afable.

-La majoria d’amics estima el rock & roll.
-La majoria d’amics estimen el rock & roll.



3. El verb haver-hi

Segons la gramàtica catalana el verb haver-hi sempre s’ha d’escriure en singular indiferentment de quin sigui el seu subjecte, per tant, hauràs d’escriure “hi ha” o d’altres formes del verb ‘haver’ en singular. Això també afecta a la variant del verb ‘haver’: “hi han”, que no existeix en català, i que caldrà resoldre-la amb una simple “hi ha” també en singular.

Ex:

-Hi ha molts edificis en aquest barri. (correcta)
-Hi han molts edificis en aquest barri. (incorrecta)



4. La concordança entre un substantiu i un adjectiu

El substantiu i l’adjectiu sempre han de concordar en gènere i nombre, així doncs, mirem els exemples:

-Cotxes ràpids, cases espaioses, hipòtesi clara, anàlisis complicades, tovallola eixuta...


D’altra banda, quan l’adjectiu repercuteix sobre més d’un substantiu, l’escriurem en plural:

-Llengua i literatura catalanes, fonètica i fonologia catalanes, el llapis i llibreta comprats.



.Podeu ampliar o reforçar continguts en els següents enllaços:








(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,     
  Editorial Teide, Barcelona)

(Ampliació: Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: masguitarras.es)



!!EXERCICIS:

1.      Redacta quatre oracions en singular i quatre més en plural per practicar les concordances.

2.      Escriu cinc oracions amb un subjecte que sigui col·lectiu.

3.      Corregeix els errors que vegis en les següents oracions:

-Poden haver-hi molts refredats aquest hivern.
-La majoria d’alumnes són força aplicats.
-No m’agraden sempre la mateixa pel·lícula.
-La meva mare i la meva tieta llegeix un llibre.

4.      Cerca un subjecte i enllaça’l amb dos adjectius mitjançant la copulativa ‘i’.

5.      Realitza un esquema sobre la concordança i que t’ajudarà a repassar-la per l’examen.


6.      Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis en aquesta fitxa. Què t’ha sortit millor i que no has acabat d’entendre i per què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;