dissabte, 7 de febrer del 2015

Hi havia una vegada... Estratègies per fomentar la lectura. Adreçat a tothom

La meva història d’amor amb els llibres i la lectura ve de ben lluny. Ja de molt petit els meus pares em regalaven aquells contes que tan sols tenien una vintena de pàgines i que estaven amenitzats per un parell de ratlles i una fantàstica il·lustració. Llavors, en una visita a un familiar a l’hospital,  la meva tieta em va portar a una llibreteria i em va fer escollir el llibre que desitgés, el que més goig em fes. Us imagineu com es pot sentir un nen de vuit o nou anys que entra en una llibreteria i li deixen escollir el llibre que desitja d’entre la bona colla de volums que existien? Tot un regal de reis. També recordo que en aquella època retallava les pàgines de còmic que s’encartaven en alguns suplements dominicals dels diumenges a mitjan dels vuitanta: l’Eric Castel, L’illa del tresor... i patia perquè els passaria als seus protagonistes.

A partir d’aquí he tingut una estimació sense fi pels llibres, tanta que em dedico a la docència i treballem el Gust per la lectura al meu centre. Per despertar l’instint lector els docents podem començar portant dos o tres llibres i deixar-los a la taula sense haver-los de menester i de diverses temàtiques, a veure com reacciona l’alumnat, si els toca mentre tu mires com treballen, si els mira, si sent curiositat per allò que llegeix el professor.

Una manera d’esperonar la lectura entre els alumnes és deixar-los escollir amb llibertat la lectura que volen llegir, això els agrada i denota que el professorat els té en compte a l’hora de fer la tria. Per exemple, moltes vegades els passo una enquesta sobre els gèneres i temes que els agrada llegir i posteriorment, veig que més els fascina llegir. Llavors, ve la part interessant. Cada alumne porta el llibre que ha escollit a l’aula, omple una fitxa de lectura i treballa el llibre per capítols amb preguntes de l’estil: què t’ha sorprès més en aquest capítol? Amb quin personatge t’identifiques més? Què canviaries? Això durant una hora de lectura en silenci. I ells se senten els protagonistes de la lectura, de fet ho són i ho han de ser sempre, remarco sempre. Posteriorment, quan es finalitza el llibre, cada alumne realitza un powerpoint i presenta el llibre a l’aula a la resta de companys. Allí s’explica perquè recomanen la lectura del llibre, i donar una sèrie de pistes sobre l’argument de l’obra, ara bé, sense desvelar tot l’entrellat, perquè ha de motivar la curiositat per aquell llibre en concret i la seva lectura. L’alumnat gaudeix molt explicant les històries i parlant sobre l’obra que han llegit, i musiquen els powerpoints i afegeixen imatges de l’obra. És evident que quan a hom li deixen escollir quelcom, sigui el que sigui, en el nostre cas, un llibre, com a jo mateix quan era petit, no hi ha res millor que et faci gaudir, de passar una estona plaentera llegint un llibre que t’encoratja i no un per obligació, que possiblement et desagradarà. En molts centres docents, a l’ESO, les lectures s’encomanen per obligació, això decep a molts alumnes,i cal canviar-ho, a mi mateix em va passar a primària, recordo que la mestra de català a setè d’EGB ens va manar de llegir el llibre de Gemma Lienas, Així és la vida Carlota, i jo vaig dir a la meva mare: a l’escola em fan llegir un llibre que no m’agrada és per a noies, tracta sobre les vivències i els canvis que té una noia en la pubertat, sense desmerèixer l’obra. Per tant, els protagonistes han de ser els alumnes i no el professorat. Si l’alumne s’identifica amb allò que està treballant tot sortirà millor i sobretot, si el docent sap transmetre la passió que sent per la lectura, haurem marcat dos gols.

Dues activitats que complementaran la lectura d’un llibre poden ésser: realitzar un punt de llibre sobre la lectura, realitzar una altra portada per al llibre o encara donar-los més llibertat, i dissenyar un punt de llibre o una il·lustració o portada per a un exemplar i exposar-los al passadís del centre per a què tothom pugui contemplar-los, votar i premiar els millors.

Per un altre costat, és una tasca dels docents i sobretot dels pares encomanar les ganes de llegir als alumnes o els nostres fills, ho tenim a les nostres mans. Si els pares són lectors i els fills veuen que dediquen un temps a la lectura, ells també ho faran. Cal també crear un ambient literari, que es trobin envoltats a les llars per llibres de tota mena: clàssics, còmics, adaptacions, novel·les, contes... tenir fins i tot, una sala de lectura amb seients còmodes i relaxants, això els despertarà la curiositat i que n’agafin i en fullegin, és molt important el paper que juguen els més grans. Es pot començar de ben petit, llegint-los contes abans d’anar a dormir o explicant-los històries curtes o contes d’arreu del món que finalitzin amb una moralitat i els faci pensar per exemple, i a mesura que van creixent, que comencin llegint els clàssics adaptats i els còmics, no hi ha res millor que combinar il·lustració i text, i tenir una petita lectura agradable. De més grans, pare i fill poden entaular un diàleg a través d’un llibre, o fer preguntes al petit per a veure si ha comprès el missatge del text, que a més es podria complementar amb el visionat d’una pel·lícula i posteriorment es pot iniciar un debat entre el nen i l’adult que serà enriquidor i li facilitarà l’entesa de les coses.

D’altra banda, cal fer-los entendre que comprar llibres és fonamental, que són cultura i cal aprendre a seleccionar el que ens agrada: fixar-nos en l’autor/a,  l’argument, el disseny de l’edició, que les vendes poden ajudar a fer veure que aquell llibre atreu per alguna cosa... també escollir una bona edició, de tapa de cartoné i amb plecs cosits i encolats, aquesta sempre és la millor, la que farà que un llibre si té paper de qualitat perduri al llarg dels anys fins a esdevenir groc per l’innexorable pas del temps; que rellegir també ho és, es pot intercanviar llibres, que s’ha d’anar a les biblioteques per agafar llibres i llegir la premsa diària, que es pot jugar al bookcrossing i fins i tot, que en fires de col·leccionista pots trobar veritables meravelles descatalogades i t’ho passaràs la mar de bé cercant a veure si trobes. Si anem fent tot el que explico, els nens tindran un amor etern pels llibres. Els alumnes han d’entendre que s’ha de llegir en qualsevol llengua, sigui quina sigui, i que la diversitat lingüística és bàsica en el món cultural que vivim, recordem que som interculturals. Quan tinguem temps, també els hem de donar a conèixer les parts dels llibres: la guarda, els teixells, el llom, la geniva, la cua, la cantonera... veuran que té una aplicació real, una lliçó que recordaran per tota la vida.

Sempre m’han fascinat els llibres, sobretot en format paper, sóc classicista, sí, però visc envoltat de llibres i em falta temps per llegir tot el que tinc en la diana de lectura, i de fet, com que m’agraden els llibres i la lectura, ho transmeto als que tinc al voltant, fins i tot, ho he encomanat en els darrers anys als meus pares, que gairebé mai llegien, per qüestions laborals, manca de temps, cansament i és una cosa que m’ha fet feliç. Aquí estaríem al pas contrari, el fill també pot transmetre l’hàbit lector als seus pares com és el meu cas. En fi, que llegir aporta saber i coneixença del nostre entorn a més d’alimentar-te intel·lectualment i culturalment, és com visualitzar un telenotícies. La premsa gratuïta també està realitzant una tasca meravellosa en aquest àmbit i les noves tecnologies també, han facilitat aprendre a escriure als que no tenien la sort de saber-ne tant. I és que el llegir s’encomana, a qui no li vénen ganes de llegir quan veu que els del seu entorn llegeixen? Mireu als trens i als metros, tothom llegeix!

Avui dia, per exemple una activitat que té molt èxit són la creació de clubs de lectura a les biblioteques i posterior debat dels lectors amb l’autor/a protagonista. Com deia el meu padrí al cel sia: “Llegeix i llegeix que sabràs, ni que vagis caminant pel carrer. Mai serà una pèrdua de temps”. Tinc un amor etern pels llibres, me l’encomanaren de ben petit, pares, tieta, mestres, professors, i me n’enorgulleixo, m’encanten els llibres, els toco, els fullejo, els miro, els oloro, els folro, els endreço, els catalogo...  me’n compro assíduament, n’intercanvio, en venc, en regalo... no hi puc fer més. A llarg del temps, m’han fascinat infinitat de llibres i no acabaria, emperò en podria citar alguns: Tirant lo Blanc de Joanot Martorell, Els homes que no estimaven les dones d’Stieg Larsson, Carmen, de Prosper Merimée, Cròniques de la veritat oculta, de Pere Calders, L’illa del tresor, de Robert Louis Stevenson, Papel de moneda, de Ken Follett, El pont dels jueus, de Martí Gironell... en són alguns, els altres són els que encara no he tingut temps de llegir i m’aturo que no acabaríem, però sé que moriré ignorant perquè em mancaran molts volums per llegir. Per tant, no malbaratem més minuts, i escollim un volum que ens atregui, indiferentment de la llengua en què estigui escrit, tot aporta aliment per a l’intel·lecte, seleccioneu una bona edició i si podeu elegiu l’edició en versió original, vull dir evitant les traduccions. 

No ho podrem llegir tot, per manca de temps, per la infinitat d’ofertes comercials que ens rodegen, perquè també hem de fer vida familiar i social, perquè no ens podrem concentrar o estem nerviosos aquell dia, a més, remenar llibres és l’equivalent a decidir-se per una marca en un supermercat i pot atabalar, tot això és evident, emperò, una cosa la tinc molt clara, som-hi, aprofitem el temps que ens queda i a llegir! Perquè llegir ens farà créixer, perquè millorarem la capacitat de raonament, perquè ampliarem el nostre vocabulari i aprendrem a deduir pel context, perquè escriurem millor i no serà necessari consultar les gramàtiques ni les ortografies, perquè ens posarem al dia i no ens quedarem endarrerits, perquè relacionarem allò que llegim amb els conceptes que ens van apareixent, perquè valorarem i aprendrem a ésser crítics amb allò que hem llegit, perquè establirem connexions entre allò que sabem i el que llegim, és a dir, inferirem... en resum, perquè moltes coses més, però podríem començar d’aquesta manera:

Hi havia una vegada...

Josep Maria Corretger 
Febrer del 2015

(Imatges extretes de: entrelectores.com, bromera.com, casadellibro.com i tinet.cat)


.5 Llibres que m'han agradat de sempre, emperò no són els únics:









!!EXERCICIS:

1. Esmenta i explica quatre estratègies que serveixin per fomentar la lectura tant dins com fora de l'aula.

2. Escull cinc títols de llibres que hagin marcat la teva vida o t'hagin fascinat, esmenta'n l'autor i el perquè de la teva tria.

3. Fòrum: quina és la fórmula o estratègia que empres a l'hora d'escollir un llibre i per què? Per què penses que és la millor? Algun cop n'has emprat una altra? Raona les teves respostes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;