Va ser un moviment cultural i polític que es va
desenvolupar la primera meitat del segle XIX a Europa. Pretenia trencar amb els
valors del passat i cercar la llibertat mitjançant el conreu de temes
fantàstics, de viatges i aventures, de terror i de mort.
Característiques del moviment
.La llibertat
Defensaven la llibertat individual i la dels pobles. Van
heredar els principis de la Revolució Francesa: llibertat, igualtat i
fraternitat. Vetllaven per una societat més lliure i més justa. Nacionalitat.
.Els sentiments
Rebutjaven tot allò que fos racional, és a dir, que
provingués de la raó imposada en temps de la il·lustració, segle XVIII. Preferien
transmetre sentiments i emocions a través de l’art.
.L’exotisme
Vindicaven l’originalitat i la creació personal per sobre
de tot. Escrivien obres fantàstiques de to misteriós, tenint com a referencia la
tradició popular: monstres, fantasmes i similars. S’encaminen cap a la ciència-ficció i el terror, per exemple, creen un home
invisible, un monstre. Passió per les tempestes.
.La tristesa
Tenien una visió de la vida despressiva. Preferien la
foscor de la nit a la llum del dia, el patiment al gaudir, l’amor imposible a l’amor
estable, viure intensament a la tranquil·litat, la mort a la vida, nostàlgia.
.La lletjor i la por
Posaven en joc les passions, els aspectes grotescos: absurditat, lletjor; les situacions escabroses, la lletjor i por. Creadors de la novel·la gòtica i de terror. Segons ells, la lletjor i la por també formaven part de la bellesa, despertaven subliminació, emocions.
Autors destacats
Mary Shelley, Bram Stoker, Víctor Hugo.
El romanticisme a Catalunya
Va correspondre’s amb la Renaixença, durant la segona
meitat del segle XIX. Era un renaixement de la llengua catalana, que tornés a
recuperar l’essència perduda. D’entre els autors més destacats trobem Víctor
Balaguer, periodista, historiador i polític; i Àngel Guimerà, autor de drames;
o el poeta Jacint Verdaguer.
(Adaptació: DIVERSOS, Llengua
catalana 3 ESO Dossier, Barcanova, Barcelona, 2020)
(Ampliació: Josep Maria Corretger)
(Quadre de: Delacroix. Llibertat guiant al poble (1830)
EXERCICIS:
1. Defineix
què és el Romanticisme.
2. Encercla
les característiques que siguin d’aquest moviment.
Tranquil·litat, terror, passió, claror, dolor,
absurditat, sentiments, igualtat, lletjor, bellesa, plaer, originalitat,
racionalitat, mort.
3. Escull un
autor/a del Romanticisme i realitza una petita presentació en format paper per
a decorar la biblioteca del teu centre. Posa el nom de l’autor/a, anys de vida,
fotografia, explana una mica la seva vida, estil literari, obres destacades…
4. Tria una
obra que s’emmarqui dins del Romanticisme i presenta-la breument, a mode de
Booktuber.
5. Qui va
escriure les obres següents?
.”Dràcula”:
.”Els miserables”:
.”Frankenstein”:
.”La filla del mar”:
.”El pas de la serp”:
.”El geperut de Notre-Dame”:
.”Valperga”:
.”El rei es diverteix”:
.”Canigó”:
.”La fortuna de Perkin Warbeck”:
6. Crea una narració o una poesia que contingui elements del Romanticisme.
7. Amplia amb més noms els autors romàntics que apareixen en aquesta fitxa.
8. Per què l’obra
pictórica de Delacroix es pot dir que és una obra emmarcada dins del
Romanticisme? Raona la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada