dissabte, 29 de febrer del 2020

El meu currículum lector. Adreçat a tothom



Quan algú et pregunta què t’agrada llegir o què llegeixes actualment, és un moment que t’aporta reflexió. Evidentment, en el meu cas, sempre estic llegint una cosa o altra. Sobre algun tema o reportatge que m’atregui. Des d’un article esportiu sobre running o similars, un article de medicina, un reportatge musical, de viatges, receptes culinàries, quelcom d’actualitat d’Internet, algun article de moralitat, contes d’arreu del món o que treballin els valors, reportatges sobre castells, quelcom sobre la sardana, sobre els escacs… i podria seguir. Tot el que d’una manera o altra passa per les meves mans, sigui més de qualitat o de menys, passa pel meu interès i lectura, ara bé, selecciono allò que desitjo llegir. Així doncs, si per exemple, tens el diari del dia a les teves mans i vols llegir-lo tot, fil per randa, necessitaràs unes hores, i potser no les podràs disposar.

Pel que fa a l’aspecte més literari, m’encanta llegir novel·les d’intriga, suspens, misteri, quelcom de terror, policíaca, negra, històrica, d’amor, algun assaig, poesia, biografia musical o d’algun/a escriptor/a. Durant la meva infantesa em vaig enganxar amb les novel·les de Josep Vallverdú i els còmics de Tintín, Eric Castel, Lucky Luke i alguns superherois. De ben petit, els meus pares em compraven contes o còmics. En una visita a un familiar que havia estat operat, la meva tieta em va regalar un llibre de Josep Vallverdú, intitulat “Els amics del vent”, i allí vaig descobrir un filó d’or i que em va acompanyar en moltes de les meves aventures. 

Sempre recordo que el millor de la setmana quan estudiava a EGB, era quan els mestres ens portaven una hora a la biblioteca del centre, quatre parets envoltades de llibres i podíem agafar qualsevol volum per llegir-lo lliurement, sempre ho esperava amb delit. A mesura que et fas gran canvies una mica de lectures, evoluciones, emperò, això no es pas dolent, tot i estar en el mateix cos i ésser nosaltres, ja no som la mateixa persona, segurament, hem modificat alguns gustos. Amb els anys he gaudit amb obres de Jordi Sierra i Fabra, Xavier Gual, Agatha Christie, Stieg Larsson, Jules Verne, Alexandre Dumas, Robert Louis Stevenson, Bram Stocker, H.G. Wells, Miquel Llor, Manuel de Pedrolo, Prudenci Bertrana, Martí Gironell, Víctor Amela, Xavier Bosc, Mercè Rodoreda, Jaume Rubió i Balaguer, Jesús Moncada, Jaume Fuster, Rafael Tasis, Maria Àngels Anglada, Maria Isabel-Clara Simó, Octavi Egea, Víctor Català, Pere Calders, proverbis de Joan Fuster, Molière, contes de Stephen King… ara, sobretot, entre d’altres, m’atreu Ken Follett, que em va donar a conèixer un amic, i gràcies a això, he llegit diversos llibres de l’autor anglès i mai fallen, tenen qualitat literària. També la poesia de Miquel Martí i Pol, Joan Duch, Maria Mercè Marçal, Màrius Torres, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, articles de Montserrat Roig, biografies de cantants de rock que m’atreuen. Des de fa molt de temps, repasso els diaris o revistes que tinc a l’abast mentre menjo, perquè, entenc que menjar és una pèrdua de temps, d’aquí que a mi m’agrada aprofitar aquells breus minuts per llegir quelcom breu que m’interessi. També m’aturo en algunes notícies per estar informat i selecciono revistes com El Temps, Serra d’Or, Ruta 66, This is rock, Enderrock, Sport Life o diaris com El 9 esportiu, El Periódico de Catalunya, La Vanguardia, El Punt/Avui, Ara.

No únicament llegeixo en paper, des de la xarxa de tant en tant entro en alguns blogs de caire literari, musical en anglès, o de diaris digitals. Perquè cal llegir coses que et fascinin i no llegir per llegir. Seleccionar un llibre es com anar a un supermercat i decidir quina marca t’emportaràs a la teva llar. Cada vegada m’adono que tenim menys temps per llegir, les noves tecnologies ens el roben, malgrat que, també llegim a través d’elles. D’aquí, que alguns autors actuals d’èxit optin per a escriure capítols curts de les seves novel·les per tal que tothom pugui dedicar una petita estona a llegir-los abans d’anar a dormir, únic momento que té molta gent per a llegir diàriament. Sempre tinc tres o quatre llibres començats i en vaig alternant la lectura. Segons el moment, agafo el que m’estimula més fins que el finalitzo i segueixo amb un altre. El cert és que sempre llegeixo, inconscientment, caminant, viatjant i de vegades ho aprofito per a capturar faltes ortogràfiques!

M’agrada llegir en qualsevol lloc, sobretot a la taula de la cuina quan esmorzo, estirat a sobre el llit o sobre la gespa de la piscina, d’altres vegades en un sofà, o mentre viatjo, ara bé, gairebé mai en una cadira, a no ser que estigui treballant o estudiant, perquè trobo molt forçat i incòmode. Puc arribar a llegir un parell d’hores seguides, tanmateix, em considero un lector lent i tranquil, perquè en una hora acostumo a llegir entre deu i dotze pàgines, però ho faig gaudint del llibre, subratllant i prenent notes, i sobretot, gaudint de la lectura.

Aquest afany i passió per la lectura i pels llibres, em va portar a retallar ja de jovenet les entrevistes i reportatges dels escriptors que trobava en diaris i revistes, cosa que encara faig, almenys, amb les més interessants. També em va portar a col·leccionar punts de llibres, fins a culminar la meva “cursa”, a treballar com a professor de llengua i literatura, a gestionar la biblioteca del centre i a anar a totes les presentacions de llibres que em deien quelcom.

Un dia un savi va dir: “Som el que llegim!”, i tenia raó, i qui no llegeixi es quedarà endarrere. Com el cos, cal alimentar bé el nostre vocabulari, cal ampliar-lo i això ho generen els llibres, atès que, hi ha paraules amb les quals no et toparàs mai si no llegeixes. D’aquesta manera, no et quedaràs amb un corpus lèxic simple, reduït i entès per tothom. Tanmateix, segurament me n’aniré d’aquest món amb algunes lectures pendents de llegir, però ben orgullós d’haver fet que la meva mare, a l’edat de seixanta i tants, s’hagi convertit en una bona lectora i s’hagi fet el carnet de la biblioteca del poble, tot gràcies a la seva curiositat i afany per fullejar alguns volums de la meva biblioteca i veure que jo no parava de llegir i d’adquirir llibres. Això m’enorgulleix, perquè una persona que mai havia tingut temps per a llegir per motius laborals, ara en cerca per a poder fer-ho. Una cosa està ben clara, el llegir no fa perdre l’escriure, sinó que el millora. Per tant, si voleu escriure bé en una llengua, llegiu sempre que pogueu!

Febrer del 2020

(Crèdit fotogràfic: Maria Rosa Corretgé)


EXERCICIS:
1.Redacta el teu currículum lector. Cal que ho facis amb sinceritat. Pistes:
-Quin va ser el teu primer contacte amb un conte o llibre?
-Quins autors t’han captivat més?
-Quins llibres et meravella llegir?
-Tens un espai de lectura a casa? Quin?
-Quanta estona dediques a llegir diàriament?

2. Realitza la recomanació lectora d’un llibre. Explica una miqueta de què va i comenta per què el recomanaries.

3. Pensa una activitat que t’agradaria realitzar a l’aula i que servís per a motivar la lectura.

4. Enquesta literària: quins gèneres literaris t’agrada llegir?
(    ) poesia               (   ) novel·la             (   ) conte               (   ) memòries 
(    ) teatre                (   ) assaig                (   ) biografies    

5. Si t’agrada la novel·la, de quin tipus?
-Novel·la d’aventures.
-Novel·la gòtica o de terror.
-Novel·la rosa o sentimental.
-Novel·la detectivesca o policíaca.
-Novel·la negra o de delictes.
-Novel·la de ciència-ficció.
-Novel·la històrica.  

6. Si llegeixes poesia, de quina tipologia?
-Poesia lírica: predomina l’element i el to afectiu, sentimental i emotiu.
-Poesia èpica: narra la història de personatges heroics.

7. Si llegeixes drama, de quina classe?
-Tragèdia: elements seriosos amb un final fatal.
-Drama: elements realistes amb un desenllaç incert.
-Comèdia: elements divertits amb un desenllaç feliç.

8. Si no t’atreu llegir, comenta per què i què fas enlloc d’agafar un llibre. Raona la teva resposta.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;