Els
verbs ens fan realitzar infinitat de faltes. Ja siguin de dièresis,
d’accentuació, de doble essa, o de ve baixes. Però si ens fixem
una mica en unes eines que donarem per evitar-ho, segur que reduiràs
les faltes ortogràfiques a nivell d’escriptura verbal.
Ens
fixem amb els verbs de la 1A CONJUGACIÓ: (-ar)
Cerca
la conjugació completa dels verbs «cantar» (regular) i «estudiar»
(irregular) i imprimeix-ne els dos verbs en un full. Posteriorment,
realitza el següents:
1.
Assenyala amb retolador groc les formes amb accent.
Ex:
cantaré,
cantà...
2.
Assenyala amb retolador verd clar les formes amb dièresi.
Estudiï,
estudiïs...
3.
Assenyala amb retolador blau clar les formes amb doble essa.
4.
Assenyala amb retolador taronja les formes amb ve baixa.
Cantava,
estudiaves...
!Si
en alguna forma hi ha dues coincidències per exemple, «haguéssim
cantat», on trobem una forma accentuada i una altra amb doble essa,
assenyalem la forma amb color roig i posteriorment, subratllem la
doble essa amb retolador negre per tal que es vegi, l’ordinador no
m’ho permet fer, però a mà sí que podreu:
haguéssim
cantat...
El
fet de cercar els verbs, subratllar les formes en diferents colors
ens ajudarà a interioritzar-ho a poc a poc.
Això
també es pot aplicar als verbs irregulars de la 2a
conjugació, als verbs de la 3a conjugació i als verbs
irregulars, tot i que, trobarem alguns dels quatre casos que no es
compleixen, és a dir, verbs conjugats sense dièresi o sense ve
baixes:
1.
Assenyala amb retolador groc les formes amb accent.
Ex:
absoldré,
absoldràs, colliré, colliràs...
2.
Assenyala amb retolador verd clar les formes amb dièresi.
(------------)
3.
Assenyala amb retolador blau clar les formes amb doble essa.
4.
Assenyala amb retolador taronja les formes amb ve baixa.
(------------)
Quines són les principals irregularitats de la 1a conjugació?
SI
ENS FIXEM EN ELS VERBS DE LA 1A CONJUGACIÓ... finalitzen en -ar
.Els
verbs que acaben en -ear, -oar, -uar, -iar porten dièresi als temps
verbals següents:
-Present
de subjuntiu
1a,
2a, 3a persones del singular (que jo canviï, que tu canviïs, que
ell/a canviï)
3a
persona del plural (que ells/es canviïn)
-Present
d’imperatiu
3a
persona del singular (canviï ell/a)
3a
persona del plural (canviïn ells/es)
!Recorda
que la dièresi sempre se situa a la segona «i», és a dir, a la de
la dreta, ja que, ha de sonar, per allò porta el signe gràfic (ï
). Si vols ajudar-te a memoritzar-ho recorda això:
-ï,
-ïs, -ïn
SI
ENS FIXEM EN LA 2A CONJUGACIÓ... finalitzen en (-er / -re)
.Les
principals irregularitats són les següents:
.Els
verbs jeure/jaure,
treure/traure, néixer/nàixer:
Si la vocal és àtona
s’escriurà en A.
Si és tònica en E.
Imperatiu:
3a
sing, 1 plural, 3a
plural són iguals (amb G)
2a
sing i 2a
plural són iguals (sense G)
Ex:
Resol tu
Resolgui ell/a
Resolguem nos
Resoleu vos
Resolguin ells
!RECORDA:
1.
Les irregularitats de la 1a i 2a conjugació
ens ajudaran a evitar faltes de conjugació i sobretot en l’arrel
del verb que conjuguem.
2.
Conèixer la conjugació d’un verb regular de la 1a
(cantar, ballar), de la 2a (córrer, perdre) i de la 3a
(dormir, servir) ens evitarà faltes d’aquesta temàtica: -SS- ,
-AVA, ACCENTUACIÓ, DIÈRESI.
3.
L’imperatiu dels verbs irregulars de la 2a conjugació
ens pot comportar errors d’escriptura. Si escrivim una G o no en
algunes formes. Cal tenir present això:
3a
sing, 1 plural, 3a
plural són iguals (amb G)
2a
sing i 2a
plural són iguals (sense G)
Per
tant, fixa’t que si domines els verbs regulars i llavors, afegeixes
les principals irregularitats dels verbs de la 1a i 2a
conjugació reduiràs un gran nombre de faltes ortogràfiques.
Aquesta és la utilitat de les conjugacions verbals, expressar-se
correctament i evitar faltes.
!Idea: Josep Maria Corretger
(Imatge extreta de: Oxford
Dictionaries)
!!EXERCICIS:
1.
Cerca un verb irregular de la 1a conjugació amb totes les
formes verbals i...
.Assenyala
amb retolador groc les formes amb accent.
.Assenyala
amb retolador verd clar les formes amb dièresi.
.Assenyala
amb retolador blau clar les formes amb doble essa.
.Assenyala
amb retolador taronja les formes amb ve baixa.
2.
Cerca un verb irregular de
la 2a
conjugació amb totes les
formes verbals i...
.Assenyala
amb retolador groc les formes amb accent.
.Assenyala
amb retolador verd clar les formes amb dièresi.
.Assenyala
amb retolador blau clar les formes amb doble essa.
.Assenyala
amb retolador taronja les formes amb ve baixa.
3.
Cerca un verb de la 1a
conjugació, un de la 2a
i un de la tercera conjugació amb totes les formes verbals i... en
els casos on sigui possible:
.Assenyala
amb retolador groc les formes amb accent.
.Assenyala
amb retolador verd clar les formes amb dièresi.
.Assenyala
amb retolador blau clar les formes amb doble essa.
.Assenyala
amb retolador taronja les formes amb ve baixa.
4.
Si has realitzat l’exercici 1 i 2, visualitza les formes
assenyalades i prova d’escriure’n algunes al cap de cinc minuts.
N’has aconseguit recordar? Les has pogut escriure bé? Per què?
Reflexiona sobre com t’ha sortit aquest exercici.
5.
Després d’haver treballat els exercicis 1, 2 i 3, pots arribar a
algunes conclusions des del punt de vista ortogràfic? És a dir,
pots establir algunes normes que et puguin ajudar a nivell personal,
i amb lògica, a escriure millor les formes verbals? Pensa en
l’accentuació, dièresi, ve baixa, doble essa.
6.
Explica la diferència entre les formes resol
i resolt.
7.
Fòrum: per què creus què hem fet els exercicis 1, 2, i 3? Creus
que és un bon exercici per tal d’evitar errors d’ortografia amb
els verbs? Per què? Si penses que no, explica el perquè. Aquesta
fitxa t’ajudarà a millorar en l’escriptura dels verbs conjugats?
Per què? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada