Al
llarg de la història de la literatura trobarem diverses narracions
protagonitzades per animals. Aquests animals reben qualitats humanes
per tal de transmetre un ensenyament a les persones que el llegeixen
o l’escolten. Aquestes narracions reben el nom de faules i sorgiren
fa molt i molt de temps, ja des d’època dels autors grecs i
romans. A través de les faules, sempre es planteja un conflicte i
finalitza amb una moralitat.
L'ase
i el lleó
Això
era un lleó que volia caçar amb un ase; el ben tapa de fullaraca i
li encomana espaordir
les
feres amb el bram
que
els seria desconegut: en provar de fugir les feres, ell s’hi
llançaria al damunt. L’orellut li pren a bramar amb totes les
forces i espanta les feres amb un nou portent de la veu, però mentre
fugen espaordides pels passos coneguts, el lleó, les atrapa en un
atac formidable. Aleshores, el lleó rendit per l’esforç de la
matança, crida l’ase i li diu que ja pot callar. Llavors l’ase,
tot ufanós, li diu: “Què t’ha semblat la meva veu?.”
“Magnífica —li diu el lleó—, no fos que ja coneixia el teu
coratge i la teva raça, també jo hauria fugit de por”.
Moralitat:
El
covard que es vana de
la seva anomenada només enganya els ignorants, per als assabentats
és motiu de befa.
(Autor:
Fedre)
(Fotolog)
La
mostela i el gall
Una
mostela
que
havia atrapat un gall volia trobar una raó justa per menjar-se’l.
I vet aquí que el va començar a acusar dient-li que molestava els
homes, perquè cantant de nit, no els deixava dormir. Com que el gall
va explicar que ho feia pel seu bé, ja que els despertava, perquè
acudissin a la feina habitual, ella li va fer un altre retret: “Però
tu has profanat la natura mantenint relacions amb les teves germanes
i amb la teva mare”. Aleshores ell va replicar que també això ho
feia pel bé dels seus amos, ja que d’aquesta manera aconseguia que
les gallines ponguessin més ous. La mostela, confosa, li va
respondre: “Sempre tens recursos per sortir
airós,
però, ¿per això, jo no t’haig de devorar?”.
Moralitat:
Al
pervers decidit a agredir, no l’atura cap classe de raons.
(Autor:
Isop)
(Imatge
extreta de: creektreat)
!En
sentit figurat, «mostela» és refereix a la persona molt
llesta, astuta, i eixerida.
La
guineu i el lleó vell
Un vell lleó, incapaç d’obtenir amb la seva força menjar, va decidir fer-ho utilitzant la seva astúcia. Per aconseguir-ho va dirigir-se a una cova i es va estirar a terra, gemegant i fingint que estava malalt. D’aquesta manera, quan els altres animals passaven per fer li una visita, els atrapava immediatament per menjar-se’ls.
L’havien anat a veure forces animals i tots havien mort a les seves urpes, quan la guineu, esbrinà quin era el seu propòsit, també el va anar veure, va quedar-se a una distancia prudent de la cova, i li va preguntar al lleó com es trobava de salut.
-Per què no vols entrar a la cova guineu? – va demanar-li el lleó.
-De bon grat entraria –respongué la guineu-. Si no veiés totes les petjades dels animals que han entrat i no han tornat a sortir.
Moralitat:
Adverteix sempre a temps els indicis de perill, i així evitaràs que et facin mal.
(Il·lustració:
Milo Winter)
(Adaptació:
Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
!!EXERCICIS:
1.
Escull una de les tres faules i realitza un resum.
2.
Esmenta els animals que tenen característiques humanes en cadascuna
de les tres fàules.
3.
A partir de la lectura d’aquestes tres faules, extreu les
principals característiques que conté una faula.
4.
Quina era la principal finalitat d’una faula? Per què?
5.
Esmenta cinc autors/es que hagin escrit faules, i situa’ls dins la
seva època.
6.
Autoavalua’t: què has après durant el treball en aquesta fitxa?
Com ho podràs aplicar a la vida real? Has trobat interessant
conèixer el món fabulístic? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada