Ara
fa uns mesos, per l’abril del 2017 vaig llegir al diari Ara que
sortia com a novetat i que es podia comprar amb el mateix «La vida
que aprenc» d’en Carles Capdevila. En veure el títol, ja em va
venir a la ment, que sonava a comiat, potser
pel mot vida, però no
li vaig donar gaire importància, sinó que vaig pensar, serà un
llibre interessant i que compilarà alguns dels seus articles de
més qualitat, tal i com va
ser. Just dos mesos després, l’1
de juny, em va copsar la
notícia dels mitjans, que en Carles havia mort a conseqüència d’un
càncer de colon. Jo no en sabia res de la seva malaltia, potser
perquè l’anava veient a la columna del diari Ara i
en llegia algun article de tant en tant.
Llavors, vaig començar a unir
les peces del trencaclosques
i a entendre millor el
títol del seu llibre, en
Carles potser sabia quelcom
més i realment, s’estava acomiadant, però amb una gran obra, un
gran llibre, una mena de testament periodístic del qual ara en
donarem algunes claus per a
la seva lectura.
En la presentació del llibre a
Cerdanyola del Vallès, el proppassat mes de setembre, malauradament
ja no vàrem poder gaudir de la presència d’en Carles Capdevila,
tal i com estava previst, i en un acte dels que tant li agradaven, la
presentació d’una obra seva, i així establir un vincle amb els
assistents que venien a escoltar-lo delitosament. Bé, tot i aquesta
dissort, dues persones van encarregar-se de jugar les cartes d’en
Carles, un era amic seu, l’editor de Proa, Oriol Izquierdo i
l’altre, un conegut d’ell, el psicopedagog Jaume Cela. Ells foren
els encarregats de glossar-nos la figura d’en Carles Capdevila i
d’aproximar-nos o millor dir, a gaudir amb ells d’un curt i
entretingut viatge per la vida i obra d’aquest gran periodista.
Segons
Jaume Cela, en Carles era una persona que acostumava a fer les
preguntes necessàries per trobar les respostes. Els seus primers
passos els trobem a Ràdio Pista, una ràdio municipal. Edità el
Diari de la Pau el 1991 juntament amb d’altres periodistes, per
criticar el conflicte de la Guerra del Golf. Aviat es llicencià en
filosofia i lletres. Es casà amb Eva Piquer, amb la qual tingué
quatre fills. Entre 1992 i 1994 marxà amb la dona a Nova York. Ell
escrivia en revistes i premsa esportiva. Allí redacta el llibre
«Nova York a la catalana» (1996), obra que estableix vincles entre
la ciutat i la seva terra en els darrers 150 anys. Quan retorna,
treballa l’humor a l’espai satíric de Catalunya Ràdio «Alguna
pregunta més?». Carles va escriure a «El 9 Nou» de Vic, entre
1995 i 2010. Deixà la editorial Proa per dedicar-se a la televisió
i posteriorment, treballar en columnes d’opinió a l’Avui, on
dirigí la secció de societat, i per al qual també realitza
reportatges imaginaris, o la col·laboració amb El Periódico, per
més endavant, i gràcies a l’experiència adquirida, crear un dels
principals diaris de les terres catalanes, i posteriorment, per
dirigir-lo durant cinc anys, l’Ara, fins que per culpa de la
malatia hagué de fer una parada tècnica. També va ésser
subdirector del programa «Malalts de tele», i «APM» a televisió,
així com també director i conductor de «Qui els va parir» de TV3
i «Eduqueu les criatures» a Catalunya Ràdio, amb la finalitat de
transmetre uns valors a les noves generacions. És a partir de les
pàgines de l’Ara que comença a tenir prestigi com a periodista,
s’obre camí dins la professió i decideix dedicar unes pàgines de
la publicació a un dels temes que tant el preocupaven,
l’ensenyament. I és que com glossà Jaume Cela: «Amb el Carles
aprenies, t’enriquies. Ell parlava dels que no tenien nom, dels
mestres, de les infermeres...» Escrivia sobretot articles amb
moralitat a causa de la seva formació humanística. El seu lema era
«importa ser llegits, no la comercialitat». El seu llegat abasta
tres mil articles. A més d’ésser el redactor dels textos de les
Tres bessones que il·lustrava Roser Capdevila.
«La vida que aprenc» és una
obra que recull els seus millors articles. Com es va dir en la
presentació del volum, «construeix un vitrall harmònic de la
realitat i es pot llegir de manera independent». A través de les
pàgines del llibre, en Carles ens parla, segueix i continuarà viu,
al nostre costat, com un viatger més, atès que, els seus articles
són atemporals i perduraran en el temps, de plena actualitat. L’obra
conté uns escrits que van més enllà de la realitat en allò que
explica, però a més, l’autor no era gens egoista, sinó que
compartia amb els altres allò que aprenia. És amb la lectura de
l’obra que et permets fer una idea sobre el món, amb un pròleg
colpidor i tot relatat mitjançant cinc capítols o parts: «La vida
íntima» on explana on som i què aspirem a fer. Des dels records
d’infantesa fins a la malaltia. Un segon capítol: «El ser i el
fer», on com diu l’autor, importarà el fer. Vol ser un homenatge
a les persones que lluiten per canviar el món. El tercer, «Petites
revolucions», on assenyala aspectes que no funcionen en la nostra
societat, a nivell mundial, i proposa reparar-los; el quart, «En
bona companyia», on parla de les persones que marquen et marquen el
dia a dia, i que has de tenir a la vora, tant amics com família. I
finalment, «Eduquem les criatures», que fa referència al món
educatiu, un dels seus temes estrella i al qual va dedicar diversos
llibres i programes de televisió o radiofònics. El 2015 edità el
llibre d’entrevistes sobre ensenyament, «Educar millor», un dels
seus llibres interessants.
En una de les darreres entrevistes que li feren en motiu de la presentació de «La vida que aprenc» i pel que fa a la relació de l’escriptura d’articles, en Carles declarà al seu company Antoni Bassas el següent:
En una de les darreres entrevistes que li feren en motiu de la presentació de «La vida que aprenc» i pel que fa a la relació de l’escriptura d’articles, en Carles declarà al seu company Antoni Bassas el següent:
“Quan
escrius des del cor arribes al cor de la gent. Jo he fet molts
articles que han intentat ser racionals, argumentats. Però alguns
articles han sortit més del cor, de la necessitat de compartir
algunes coses. I hi ha una conclusió bastant elemental que és que
quan sembla que parles més de tu, és quan més parles de l’altre”.
Carles Capdevila, artesà de la
paraula, ens llegà amb aquest volum, «La vida que aprenc», una
mena de llegat intel·lectual a través de cent trenta articles, que
ens proposarà reflexionar sobre allò que ens envolta. Una obra
propera al lector. És un llibre ple de sentències o aforismes que a
mode de joc pots anar subratllant i que t’acompanyaran
d’aprenentatge, tot i que alguna no és d’autoria seva, com la
famosa sentència de Mark Twain sobre la discussió amb un imbècil,
ara bé, la porta al seu terreny. És a dir, empra unes frases que
concentren pensament amb un mínim de paraules. Unes frases que volen
ser com un manual d’autoajuda. Frases on ens reconeixerem i on de
vegades, l’autor podrà arribar a incomodar. En Carles, quan tingué
la mort a la vora, es deixondí, i parlava de qualsevol cosa amb
plena llibertat. El seu llibre va ésser el més venut de no-ficció
en català per Sant Jordi, prova de la seva innegable qualitat i uns
mesos després d’aquesta fita encara segueix regnant a les llistes
d’èxits i ho continuarà fent un temps més, perquè estimem en
Carles. Però sempre ens quedaran els seus articles plens
d’intel·ligència, de seny, de tolerància, solidaritat i
d’inclusivitat, unes poques línies que t’omplien de coneixement.
La paraula d’en Carles i el seu ensenyament segueix entre
nosaltres! Gràcies mestre.
Josep Maria Corretger Olivart
Setembre del 2017
Setembre del 2017
.Tria
d’articles:
«Aprendre del coratge de
Guardiola»
I
tant que hi ha temes més importants que Guardiola i el Barça.
Gairebé tots. Però pocs amb tanta força simbòlica i tan útils
per parlar de valors a partir d'un exemple universal. De tots els
títols d'en Pep, el que em guardaré per sempre són les seves
lliçons magistrals de coratge, que és la virtut per excel·lència.
El coratge és el valor que conrees per fer el que has de fer.
Provoca actuacions que impliquen riscos però no per amor al risc
sinó per compromís, per un bé superior, per dignitat, per
honestedat. El coratge requereix tenacitat, té com a premi el
respecte i reforça la integritat. La gent que té coratge no agafa
mai els camins fàcils, perquè aquests solen ser els de la por. No
provoca conflictes innecessaris ni defuig els imprescindibles:
administra el valor i el guarda per a les causes que s'ho valen. El
coratge és el valor passat per l'intel·lecte, al servei d'un
projecte i assumint sempre la responsabilitat individual per a un
avenç col·lectiu. El talent i l'esforç de Guardiola han servit
perquè el Barça fos admirat a tot el món i per batre tots els
rècords de títols. Però trobo infinitament més admirable el seu
coratge. El que passa és que admirar et fa sentir bé, però surt de
franc i és estèril. El seu cas ens hauria de servir per aprendre'n,
encomanar-nos-en i aplicar-lo a temes molt més transcendents que el
futbol, projectes en què ens hi juguem el futur.
(28 d’abril del 2012)
«Carta als bons mestres
artesans»
ESTIMADES
i estimats mestres:
Gràcies
per la vostra vocació artesana, la de fer les coses ben fetes pel
gust de fer-les ben fetes.
Per
entendre que la vostra feina no acaba quan ho heu explicat, sinó
quan ho han entès.
Per
la il·lusió amb què enceteu el curs, dient com diem tots que fa
mandra, però sentint íntimament les ganes de començar.
Per
l’esforç que feu per treure el màxim de cada alumne, confiar-hi i
reforçar-los l’autoestima.
Pels
extres que heu de fer pendents dels que tenen dificultats a casa,
sabent que en una societat meritocràtica això no ha de perjudicar
la igualtat d’oportunitats a l’escola. Pel sentit de l’humor,
que us permet combinar el repte més transcendent de la humanitat
-educar les criatures- amb els somriures que ho fan tot més fàcil.
Per
entendre que el món connectat no és res que ens hagi de fer por, si
ho fem servir com a palanca per augmentar la motivació.
Per
tenir clar que en el món connectat també s’ha de saber
desconnectar.
Per
no desanimar-vos per més motius que tingueu, sabent que la vostra
missió és massa important per permetre-us el luxe d’abaixar la
guàrdia.
Per
tot el que heu preparat i pensat perquè aquest any us surti encara
millor que l’anterior.
Per
no tenir por d’innovar. Per compartir experiències amb altres
mestres, per formar-vos i assumir que heu de formar aprenents
permanents, que avui a les aules s’hi va a aprendre a aprendre.
(13 de setembre del 2015)
[Articles escrits per Carles Capdevila i extrets del diari Ara]
[Crèdits
fotogràfics: YouTube, Pere Tordera, Cristina Calderer]
!!EXERCICIS:
1. Llegeix dos articles de Carles Capdevila i extreu-ne les idees més importants. A la web del diari Ara en trobaràs uns quants.
2. Quins atributs tenia en Carles a nivell d'escriptura que el van fer en un dels articulistes més coneguts? Pista: a l'article se'n desvetllen algunes.
3. Pensa i escriu un altre títol possible per al llibre de Carles Capdevila. Justifica el perquè de la teva elecció.
3. Pensa i escriu un altre títol possible per al llibre de Carles Capdevila. Justifica el perquè de la teva elecció.
4. Fòrum: llegeixes la premsa en format paper o digital? Per què? O bé prefereixes escoltar les notícies a la ràdio o a la televisió? Com t'informes? Constrastes la informació rebuda o bé et quedes amb la informació d'aquell mitjà de comunicació concret? Per què? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada