diumenge, 6 de novembre de 2016

Principals característiques del còmic. Adreçat a l'ESO

En el gènere literari del còmic hi intervenen una sèrie de característiques molt peculiars i que fan que esdevingui un gènere únic per si mateix.




Els principals elements que entren en funcionament en un còmic i que hem de tenir en compte són:


.Llenguatge senzill:

En un còmic el llenguatge és entenedor i pot anar d’un registre col·loquial a un registre estàndard, emperò mai està escrit en un registre molt elevat.



.Onomatopeies o interjeccions:

Representen els sons que s’escolten dins de cada vinyeta. Les onomatopeies poden aparèixer dins o fora d’una bafarada.

Ex:
Toc-toc, paf...


.Diàlegs:

Són un dels principals elements d’un còmic. Els personatges intervenen en un diàleg constant, això els dóna vida al llarg de les pàgines.


.Les vinyetes:

Són els requadres que apareixen dins de la pàgina del còmic. Cada pàgina està construïda per diverses vinyetes. Sempre dependrà de la idea que en tingui l’autor/a posar-ne un nombre o bé un altre.


.Les il·lustracions:

Són les imatges que apareixen dins de cada vinyeta i que ha estat realitzada per un il·lustrador/a, és a dir, un individu que dedica la seva vida completament a l’art de dibuixar àlbums.


.Bafarades o globus:

Són els núvols on parlen els personatges. També se’ls anomena globus. Estan formades per dos elements: el globus i el delta. Podem trobar diferents formes de bafarades segons el sentiment que expressen els personatges. Així com també poden aparèixer bafarades dins de bafarades i bafarades amb diferents deltes, és a dir, diferents puntes que vol dir que allò ho diuen diversos personatges.

Per un altre costat, en un còmic també hi ha bafarades amb cueta, quan un personatge parla i no apareix en la vinyeta.




.Delta:

És la punta de la fletxa que dins d’una bafarada es dirigeix a la boca del personatge que parla.



.El cartutx:

És el rectangle vertical que enllaça dues vinyetes i que conté informació relativa a les dues il·lustracions.



.El narrador:

Intervé en un requadre que s’anomena cartellera o finestreta. El narrador té la funció d’explicar els fets que no poden relatar els personatges.



.Les exclamacions i les interrogacions:

Apareixen de manera constant als còmics. Les exclamacions es representen amb el signe (!) i les interrogacions (?)


.Els personatges:

Els personatges són els protagonistes del còmic i expressen les seves emocions a partir del rostre. També, sovint, les emocions es representen amb unes bafarades amb formes diferents segons l’emoció representada.


(Imatges extretes de: revistaplacet, publicdomainvectors)



!!EXERCICIS:

1.    Cerca un còmic, esmenta’n el títol, i digues el nombre de vinyetes de les quals conta la pàgina.

2.    Crea una pàgina de còmic en format vertical. Posa-hi un títol, ha de contenir un mínim de cinc vinyetes, ha de ser en català, en tinta: de color o blanc i negre, per tant, no val en llapis, tampoc és vàlid en ordinador. No t’oblidis d’escriure el teu nom i cognoms curs i grup.

3.      Escull un dels elements que intervenen en un còmic i explica’l.

4.      Proposa una activitat per treballar a l’aula amb el còmic.

5.    Què és un pla? Quin tipus de plans podem trobar en un còmic? Pista: pensa en el món del cinema i ajuda’t d’Internet.

6.     Cerca informació a la xarxa i explica els orígens del còmic.

7.    Fes de detectiu i investiga quins sóns els còmics més importants escrits en llengua catalana. També pots aportar títols de còmics en llengua castellana emperò escrits o il·lustrats per autors catalans.


8.   Autoavalua’t: fes pràctica reflexiva sobre com t’han sortit els exercicis del còmic. Quins dubtes i dificultats t’han sorgit i per què? Com pots millorar-ho? Què has après amb el treball d’aquesta fitxa? Raona les teves respostes.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;