dimecres, 9 de març de 2016

La correcció 1. Els diccionaris. Adreçat a tothom

Després d’haver redactat un text ve el pas més important, la seva revisió. Quan hem finalitzat un text, almenys hauríem de revisar-lo un parell de vegades abans de lliurar-lo, a més i ja no cal dir-ho, de cercar els mots de dubtosa escriptura en un diccionari. Primer de tot, deixa reposar el text uns minuts, i mitja hora després torna’l a llegir, perquè el cansament et treu visió ortogràfica. També hem de tenir en compte que haurem de millorar el text emprant connectors i evitar la repetició de paraules. No oblidis que si realitzes un text estructurat per paràgrafs sempre serà més entenedor i fàcil de llegir.

Recorda:

1.      Realitzar un esborrany d’un text.
2.      Estructura el text per paràgrafs.
3.      Inclou connectors i escriu sinònims per tal de millorar el redactat.
4.      Consulta els dubtes en un diccionari sempre que puguis, així com també alguna gramàtica. Si el text l’escrius a classe i l’has de lliurar al cap de tres quarts d’hora, per exemple, també podràs fer-ho, si no és d’examen.
5.      Revisar el text un parell de vegades.
6.      Fes una bona presentació o repeteix el text si és necessari.

No ens ha de fer por ni vergonya consultar un diccionari, en canvi, no fer-ho et generarà un problema d’ignorància. Tothom consulta els diccionaris tant els aprenents com els experts, sempre hi ha alguna o altra paraula que ens fa dubtar. Recordeu una cosa: ningú és perfecte.

Sempre ha d’haver una bona presentació en tot el que lliuris al teu professor, si cal repeteix el full escrit o empra el corrector de ratolí, el més pulcre. Les ratlladures i mala lletra provoquen males interpretacions i problemes d’intel·ligibilitat.

Aprofito l’avinentesa per presentar-vos bons diccionaris en llengua catalana. Aquí estan les millors eines per cuidar l’escriptura de la llengua catalana:

.GDLC (Gran Diccionari de la Llengua Catalana). Enciclopèdia Catalana. Molt complet.







.DIEC (Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans). Normatiu.






.Diccionaris.cat (diccionari de sinònims, de la llengua catalana i català-castellà, castellà-català entre d’altres). Molt útil.




.Optimot. Consultes lingüístiques (inclou conjugació de verbs, diccionari de la llengua, castellà-català, fitxes ortogràfiques)





.Ésadir (Inclou paraules actuals i que inclouen els mitjans de comunicació. També recull vocabulari per temàtiques)










Els diccionaris en format paper, així com també l’ordinador per realitzar consultes al diccionari o el mòbil es escau, també han d’estar ubicats propers a l’escriptori o taula de treball, d’aquesta manera no perdrem temps ni ens farà mandra aixecar-nos per anar a consultar una paraula.

Per un altre costat, recordar que l’ordinador incorpora els següents elements de correcció de text dins de la pàgina de Word:

Revisió---ABC ortografia i gramàtica. Correcció

Primer de tot, i ja no cal dir-ho s’ha d’escollir la llengua en què escriurem el text. Quins inconvenients aporten els correctors de Word? No corregeixen les faltes gramaticals, tan sols les ortogràfiques, aquestes les assenyalen en ones vermelles.

La pàgina del TERMCAT (Centre de Terminologia) aporta diferents recursos per tal de treballar la llengua catalana: diccionaris en línia, recursos de consulta terminològica, entre d’altres i és molt important de conèixer-la perquè incorpora noves paraules (neologismes) o d’ús habitual i que ja podrem utilitzar quan escriurem.





(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,    
  Editorial Teide, Barcelona)

(Ampliació: Josep Maria Corretger)

(Imatges extretes de: les respectives pàgines webs)


!!EXERCICIS:

1.      Explica en quins diccionaris dels esmentats en aquesta fitxa podràs trobar:

.Un neologisme:                                               .Sinònim de “cotxe”:

.Conjugació de ‘cantar’:                                   .Traducció de “hablar”:

2.      Reflexiona i esmenta quins creus que són els dos millors diccionaris d’aquesta pàgina i per què. Raona la teva resposta.

3.      Quins són els passos que realitzes a l’hora de redactar un text? Què hauries de fer per millorar-ho? Per què?

4.      Inventa un exercici per tal de treballar l’ús dels diccionaris.

5.      Comenta per a què serveixen: els paràgrafs, els connectors, els sinònims.

6.      Entra al Termcat i mira si s’han incorporat els següents mots al diccionari normatiu:

Attrezzo, container, hardware, catering, shorts, show, trekking.

7.      Quan és millor revisar l’ortografia d’un text, justament en acabar d’escriure’l o uns minuts més tard? Per què?

8.      En què es guia el Termcat a l’hora d’incorporar paraules noves?

9.      Quina és la principal funció de la pàgina “És a dir”?


10.  Opinió: tens mandra de cercar una paraula de dubtosa escriptura al diccionari? Per què? Empres diccionaris en format paper o diccionaris en línia? Quins penses que són els millors? Per què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;