dilluns, 16 de setembre del 2013

Quan escrivim majúscules i minúscules? Adreçat a tot l'alumnat.

.La majúscula a principi de mot s'empra per poder diferenciar:

 .Els noms propis, els de persona i els de noms geogràfics:

Ex:

Martí, Joanna, Lleida, Mollerussa...

.També l'escrivim després de punt.

Ex:
-Avui, he marxat d'hora. Però no he arribat a l'hora a la feina.

Aquestes són dues de les principals característiques que la diferencien  de la minúscula.


.Per un altre costat, escrivim minúscula en els casos següents:

.Els noms dels mesos de l'any. Sempre els escriurem en minúscula si no van darrere de punt.

Ex:

gener, febrer, març, abril, maig...

.Les estacions de l'any.

Ex:

primavera, estiu, tardor, hivern.

.Els gentilicis.

Ex:

holandesa, català, polonesa, ucraïnès...

.Els noms dels idiomes.

Ex:

francès, anglès, italià, rus...


Anem a realitzar un pinzellada ràpida a les principals regles d'escriptura de les majúscules:

1. En començar una oració, després d'un punt i molt important: després d'un signe d'interrogació o d'exclamació. MOLT IMPORTANT.

Ex:

-Joan! Què em pots atansar la llibreta? Digué en Jordi.

-Ostres, ja t'ho deia, ja! Que aquest any guanyaríem la Champions.

2. En els noms propis:

-Els noms de persones (coneguts com a antropònims), de personatges de ficció, noms de llocs (topònims): pobles, ciutats, barris, comarques, països, estats, continents:

Ex:

el Vendrell, la Verneda, Estats Units, Sudanell...

-Muntanyes, rius, llacs, mars, oceans:

Ex:

-Mont Perdut, el Llobregat, l'Atlàntic, el mar Cantàbric...


!!!Escriurem minúscula en els casos que vénen a continuació:

1. Després de coma, punt i coma i dos punts: (aquesta és MOLT IMPORTANT)

Ex:

-La Maria va dir: llapis, goma, tisores, bolígraf formen part del camp semàntic de l'aula.


2. Els dies de la setmana:

dilluns, dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte, diumenge.


Repassem, ja hem vist que també hem d'escriure en minúscula:

-Els noms dels mesos.

-Les estacions de l'any.

-Els gentilicis, és a dir, els noms que indiquen procedència d'algú.

-Els noms de les llengües.
N.B. Convé recordar que les majúscules s'accentuen sempre:
Ex:
COMUNIÓ, PEL·LÍCULA, CONGRÉS...

Bé, ara us toca a vosaltres posar o no majúscules. Apa, som-hi!


.Per ampliar o reforçar continguts:

Per Batxillerat:


Per l'ESO:



(Adaptat de: Martí, C. et alii, (2011). Llengua catalana i literatura, 1r ESO, Editorial Teide, Barcelona).

(Imatge extreta de: xtec.cat)


!!EXERCICIS:

1. Amplia aquesta fitxa amb un parell d'exemples de cada punt bàsic d'escriptura de les majúscules i de les minúscules.
2. Corregeix els errors que vegis en l'escriptura de les majúscules i minúscules en els mots següents:
andorrà, Espanyol, martínez, joaquim, índic, oceà PACÍFIC, Dilluns, dimecres, Primavera, barri d'horta.
3. Llegeix el següent text i escriu majúscula segons on calgui:
la meva Germana júlia em va comentar el següent: Vés a comprar el Pa que jo no hi seré a temps; La mare t'ho agrairà. llavors, quan puguis prepara el dinar, perquè el Dimecres arribarà la tieta del viatge a itàlia i estarà cansada.
4. Posa creativitat i inventa un exercici per fer amb les majúscules i les minúscules, però no el resolguis, ja ho farà algú altri.

5. Fòrum: on t'equivoques amb les majúscules i minúscules? Per què? Com pots solventar-ho? Quins són els dos o tres casos de les majúscules i minúscules que més et costen? Justifica la teva resposta.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;