Aquest és l'alfabet en català. Consta de vint-i-sis lletres. Les lletres són molt senzilles d'escriure en lletres, però cal tenir cura de l'escriptura d'algunes com la F, H, L, M, N, Q, V, W, X, Y i Z. S'ha de tenir ben present l'ordre alfabètic a l'hora de cercar una paraula al diccionari, o sinó podem perdre dinou dies i cinc-centes nits buscant un mot! Clicant a sobre de la imatge podràs ampliar-les.
A- a
B- be
C- ce
D- de
E- e
F- efa
G- ge
H- hac
I- i
J- jota
K- ca
L- ela
M- ema
N- ena
O- o
P- pe
Q- cu
R- erra
S- essa
T- te
U- u
V- ve baixa
W- ve doble
X- ics o xeix
Y- i grega
Z- zeta
.En català també podem trobar dígrafs, un conjunt de dues lletres que es pronuncien en un sol cop de veu, que són separables i d'altres d'inseparables, aquest fet cal que es tingui present a final de ratlla. Veiem-les de manera visual i separades per síl·labes.
Se separen:
|
No se separen:
|
rr: ar-ri-bar,
cor-re-foc, ...
ss: cos-set,
pis-sar-ra
l·l: no-vel-la,
col-le-gi, ...
tx: cot-xe,
car-tut-xe-ra, ...
ix: co-nei-xi-a,
ca-lai-xe-ra, ...
tj: plat-ja,
cor-ret-ja, ...
tg: for-mat-ge,
pa-ti-nat-ge, ...
|
ll: u-llets,
co-lla, ...
ny: ba-nya,
a-ra-nya, ...
gu: es-ti-gués,
for-mi-gues, ...
qu: pe-ri-qui-to,
pa-quet, ...
|
.Pots ampliar informació i continguts als següents links:
http://www.google.es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=10&ved=0CFEQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.xtec.cat%2Fcrp-alturgell%2Fmaterials%2Fadecedari.doc&ei=FlswUt-NO_Sf7Aba14CgAQ&usg=AFQjCNHaOr2_-hH6LArXbMETgr4ob1IkpQ&sig2=mx8pJPQG_xb13_yM1FjI9w
.Per als que sigueu d'aula d'acollida:
http://aulaacollidaitaca.wikispaces.com/L'abecedari
(Quadre i imatge extretes de: xtec.cat)
!!EXERCICIS:
1. Escriu les següents lletres de l'alfabet en lletres:
A, F, Y, Z, M, R, W, B, V, N.
2. Escriu els següents dígrafs amb lletres:
RR, L·L, SS, TX, IX, TJ, TG, LLY, GU, QU.
3. Ordena els següents mots segons l'alfabet català:
cotxe, coordinar, aviat, camió, zoom, patinatge, periquito, pati, boira, boirina, repòs, multitud.
4. Esmenta els dígrafs que se separen i no se separen de la següent llista de mots:
parra, llapis, novel·la, passa, escaig, platja, formatge, canya, qüestió, paquet, cotxe, caixa.
5. Anota una paraula que contingui cadascun d'aquests dígrafs i que no apareguin dins d'aquesta fitxa. Si algun alumne/a hi ha participat, no val a repetir-les.
RR, SS, L·L, TX, IX, TJ, TG, LL, NY, GU, QU.
6. Pronuncia les següents sigles i escriu tal i com les diem:
VHS, TGV, ITV, ONG, BMW, IRPF, IBM.
5. Anota una paraula que contingui cadascun d'aquests dígrafs i que no apareguin dins d'aquesta fitxa. Si algun alumne/a hi ha participat, no val a repetir-les.
RR, SS, L·L, TX, IX, TJ, TG, LL, NY, GU, QU.
6. Pronuncia les següents sigles i escriu tal i com les diem:
VHS, TGV, ITV, ONG, BMW, IRPF, IBM.
7. Proposa un exercici original per fer amb l'alfabet, però no el resolguis, que ja ho farà algun company o companya teva.
8. Cerca dos links a Internet que siguin útils per treballar i aprendre les lletres de l'alfabet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada