En un examen als enunciats de les preguntes de redactar hi apareixen uns paranys que són lògics i que has de saber. Sovint te'ls comenta el professor a l'aula, d'altres si no te'ls han explicat ja tens molta rebaixa a la pregunta. Són evidents, però molts alumnes no hi posen atenció i se n'obliden, anem a veure'ls detalladament. Qui no s'ho cregui, que vagi als certificats de llengua catalana i ho podrà comprovar. Molts quan escrivim anem a la nostra sempre, estem fora de la llei, com en Clint!
En un examen has de ser molt pragmàtic, senzill, i mai complicar-te quan escrius, has de demostrar les habilitats bàsiques, ser honest amb el que saps i no el lluïment per demostrar tot el que saps, aspires a equivocar-te. Però dels errors també s'aprèn.
0. D'entrada tot individu que redacta un text i vol aspirar a aprovar-lo hauria de realitzar un ESBORRANY. La majoria d'alumnat ho troba una pèrdua de temps, però si el fas tens moltes possibilitats d'aprovar aquell examen, vas pel bon camí i el professorat t'ho tindrà en compte sempre, perquè l'hauràs de lliurar, en canvi, si no l'has fet, te la jugues. En cas de copiar una paraula malament de l'esborrany, com que el té el professor o professora, t'ho pot considerar com un descuit.
Llavors, al text si t'equivoques, no seran necessàries ni fletxes amunt i avall, ni ratlladures... Ara sí, revisa i copia el text de l'esborrany amb molta cura, que n'hi ha que no s'hi fixen i fan errors des de l'esborrany!
-L'enunciat de l'exercici és de l'estil: Redacta un text de cent paraules sobre...
1. Ha d'haver un TÍTOL ORIGINAL. Situat de manera centrada al capdamunt del text. Ha de ser ben original, perquè el qui està corregint quan ja ha llegit quatre títols iguals, ja n'està tip i pot rebaixar puntuació. Has de posar el títol que ningú posaria, hi has de pensar una mica, és important.
. El Títol MAI SE SUBRATLLA perquè representa que és com un article i si hom mira en un diari, mai trobarà cap títol subratllat, això descompta poc, però cal tenir-ho ben present. Una mania molt inculcada entre l'alumnat és subratllar tots els títols.
3. Un text ha de mostrar una ESTRUCTURA:
Introducció-desenvolupament i conclusió.
4. Quina és la millor estructura?
La que mostrarà en un text de manera visual i ben separats els paràgrafs la següent estructura:
A) Una introducció de dues o tres línies. No pot superar la llargària de qualsevol dels paràgrafs del desenvolupament, o serà poc coherent. A la introducció presentem el tema del que parlarem després, MAI OPINAREM.
B) Dos o tres paràgrafs d'idees separats per un punt i apart sempre que parlin d'idees diferents. Cada paràgraf ha de tenir més o menys el mateix nombre de línies, sinó hauràs perdut coherència estructural.
Sempre serà millor aquest desenvolupament que un únic paràgraf central, serà poc visual.
Aquí PODEM OPINAR SEMPRE i millor POSAR EXEMPLES, sempre millorarà el text. Així com també l'ús de CONNECTORS (donen cohesió i uneixen oracions), pots revisar la fitxa d'aquestes partícules dins del blog.
Cal que usis SINÒNIMS, no has de repetir mai una paraula més d'un cop en un text, et baixa molta nota, no serà ric lèxicalment i denota que tens poc vocabulari adquirit. Has de ser àgil escrivint sinònims.
Ex: Perquè: atès que, ja que...
C) Una conclusió:
Mai pot ser més llarga que la introducció ni que qualsevol dels paràgrafs del desenvolupament. Sinó serà poc coherent. Molts alumnes cauen precisament en aquest error.
Clourem el text, l'acabarem, sense resumir res del dit anteriorment, només pensar una manera lògica d'acabar-lo.
5. NOM i COGNOM de l'autor del text a la banda dreta:
Molts alumnes s'obliden de fer això i també descompta, tot escrit té el seu autor, l'has de posar sempre. Compte, no és un gargot -rúbrica-, com fan alguns, sinó només escriure el teu nom i cognom. El professorat mai tindrà en compte si l'has posat a dalt del full, això és per a què no es perdi la pàgina, NO TÉ A VEURE AMB L'EXERCICI DE REDACCIÓ.
6. LÍNIES DE LA DRETA ALINEADES:
Sovint alguns alumnes estan acostumats a escriure mails, xats i blogs i com les línies no es poden justificar, es pensen que les línies poden quedar així, això descompta la presentació.
7. PRESENTACIÓ EN L'ESCRIT:
Ja és de lògica que si un examen no té ratlladures i al text no n'hi ha, o les has suprimit mitjançant la realització d'un esborrany o els correctors, tindràs molt a favor teu i serà d'agrair llegir-lo, sinó et baixarà la presentació. Tot professor exigeix pulcritud als escrits i en qualsevol prova que facis també.
8. REVISA:
Verifica l'escrit tres o quatre vegades abans de lliurar-lo. Als exàmens de Prova d'Accés no es poden superar les 6 faltes. Quan hagis escrit el text, deixa'l reposar uns 20 minuts, perquè estàs bloquejat mentalment i dóna-li una llegida final una estona després, tindràs la ment fresca i trobaràs algun error que pel cansament no has vist, com per exemple, els CD que no porten preposició i costen de veure.
Aplica les normes ortogràfiques i no posis accent perquè sí, perquè t'ho penses, sinó per això i per allò. Si saps fonètica tindràs avantatge i solventaràs el tema de les E i O, si l'accent és obert o tancat pronunciat paraules que s'escriuen igual, i succeeix el mateix amb la S i la DOBLE ESSA.
No escriguis mai una paraula que et fa dubtar de si és correcta o no, cerca'n una altra de sinònima i que sàpiguis escriure.
9. LES FALTES REPETIDES:
En termes generals no descompten mai, si apareixen en una mateixa pregunta, però en segons quines proves poden arribar a fer-ho i aniré més enllà, acostumen a fer-ho.
Cal tenir ben clar com s'escriuen: PERQUÈ, ÉS (verb 'ser'), POSAR, PASSAR, PREPOSICIÓ + QUÈ, -IA (sense accent), -AVA, -ÉSSIM /-ÉSSIU, -ÍSSIM / -ÍSSIU, que encapçalen tots els rànquings atès que no ens hi fixem. És bàsic dominar l'escriptura dels verbs, eviten moltes faltes.
N.B. És molt recomanable escriure frases curtes: subjecte + verb + complements, d'una línia o d'una i mitja a tot estirar, sinó amb les acotacions entre el subjecte i els complements pots fer faltes de concordança. Moltes vegades localitzem aquests errors als esborranys.
Ex:
-Els nens que van venir l'altre dia per la tarda al parc ubicat al costat del carrer Major està tan content que de ben segur hi tornaran. (Incorrecta)
-Els nens que van venir l'altre dia per la tarda al parc ubicat al costat del carrer Major estan tan contents que de ben segur hi tornaran. (Correcta)
Però seria millor escriure-la així:
-Els nens que l'altre dia jugaven al parc, segur que hi tornaran.
(Frase més curta, més comprensible i on es veu clarament el subjecte, el verb i els complements).
(Imatge extreta de: fnac.es)
!!EXERCICIS:
-Cerca textos per internet on aparegui l'estructura correcta. Recorda que les parrafades llargues dificulten la lectura.
-Redacta un text de cent paraules i de temàtica lliure on es vegin tots els punts que apareixen en aquesta fitxa.
En un examen has de ser molt pragmàtic, senzill, i mai complicar-te quan escrius, has de demostrar les habilitats bàsiques, ser honest amb el que saps i no el lluïment per demostrar tot el que saps, aspires a equivocar-te. Però dels errors també s'aprèn.
0. D'entrada tot individu que redacta un text i vol aspirar a aprovar-lo hauria de realitzar un ESBORRANY. La majoria d'alumnat ho troba una pèrdua de temps, però si el fas tens moltes possibilitats d'aprovar aquell examen, vas pel bon camí i el professorat t'ho tindrà en compte sempre, perquè l'hauràs de lliurar, en canvi, si no l'has fet, te la jugues. En cas de copiar una paraula malament de l'esborrany, com que el té el professor o professora, t'ho pot considerar com un descuit.
Llavors, al text si t'equivoques, no seran necessàries ni fletxes amunt i avall, ni ratlladures... Ara sí, revisa i copia el text de l'esborrany amb molta cura, que n'hi ha que no s'hi fixen i fan errors des de l'esborrany!
-L'enunciat de l'exercici és de l'estil: Redacta un text de cent paraules sobre...
Llavors tu has de saber que has de posar un títol, que ha de mostrar una estructura, el nom i cognom a sota, bona presentació... bé us mostro els paranys.
1. Ha d'haver un TÍTOL ORIGINAL. Situat de manera centrada al capdamunt del text. Ha de ser ben original, perquè el qui està corregint quan ja ha llegit quatre títols iguals, ja n'està tip i pot rebaixar puntuació. Has de posar el títol que ningú posaria, hi has de pensar una mica, és important.
. El Títol MAI SE SUBRATLLA perquè representa que és com un article i si hom mira en un diari, mai trobarà cap títol subratllat, això descompta poc, però cal tenir-ho ben present. Una mania molt inculcada entre l'alumnat és subratllar tots els títols.
3. Un text ha de mostrar una ESTRUCTURA:
Introducció-desenvolupament i conclusió.
4. Quina és la millor estructura?
La que mostrarà en un text de manera visual i ben separats els paràgrafs la següent estructura:
A) Una introducció de dues o tres línies. No pot superar la llargària de qualsevol dels paràgrafs del desenvolupament, o serà poc coherent. A la introducció presentem el tema del que parlarem després, MAI OPINAREM.
B) Dos o tres paràgrafs d'idees separats per un punt i apart sempre que parlin d'idees diferents. Cada paràgraf ha de tenir més o menys el mateix nombre de línies, sinó hauràs perdut coherència estructural.
Sempre serà millor aquest desenvolupament que un únic paràgraf central, serà poc visual.
Aquí PODEM OPINAR SEMPRE i millor POSAR EXEMPLES, sempre millorarà el text. Així com també l'ús de CONNECTORS (donen cohesió i uneixen oracions), pots revisar la fitxa d'aquestes partícules dins del blog.
Cal que usis SINÒNIMS, no has de repetir mai una paraula més d'un cop en un text, et baixa molta nota, no serà ric lèxicalment i denota que tens poc vocabulari adquirit. Has de ser àgil escrivint sinònims.
Ex: Perquè: atès que, ja que...
C) Una conclusió:
Mai pot ser més llarga que la introducció ni que qualsevol dels paràgrafs del desenvolupament. Sinó serà poc coherent. Molts alumnes cauen precisament en aquest error.
Clourem el text, l'acabarem, sense resumir res del dit anteriorment, només pensar una manera lògica d'acabar-lo.
5. NOM i COGNOM de l'autor del text a la banda dreta:
Molts alumnes s'obliden de fer això i també descompta, tot escrit té el seu autor, l'has de posar sempre. Compte, no és un gargot -rúbrica-, com fan alguns, sinó només escriure el teu nom i cognom. El professorat mai tindrà en compte si l'has posat a dalt del full, això és per a què no es perdi la pàgina, NO TÉ A VEURE AMB L'EXERCICI DE REDACCIÓ.
6. LÍNIES DE LA DRETA ALINEADES:
Sovint alguns alumnes estan acostumats a escriure mails, xats i blogs i com les línies no es poden justificar, es pensen que les línies poden quedar així, això descompta la presentació.
7. PRESENTACIÓ EN L'ESCRIT:
Ja és de lògica que si un examen no té ratlladures i al text no n'hi ha, o les has suprimit mitjançant la realització d'un esborrany o els correctors, tindràs molt a favor teu i serà d'agrair llegir-lo, sinó et baixarà la presentació. Tot professor exigeix pulcritud als escrits i en qualsevol prova que facis també.
8. REVISA:
Verifica l'escrit tres o quatre vegades abans de lliurar-lo. Als exàmens de Prova d'Accés no es poden superar les 6 faltes. Quan hagis escrit el text, deixa'l reposar uns 20 minuts, perquè estàs bloquejat mentalment i dóna-li una llegida final una estona després, tindràs la ment fresca i trobaràs algun error que pel cansament no has vist, com per exemple, els CD que no porten preposició i costen de veure.
Aplica les normes ortogràfiques i no posis accent perquè sí, perquè t'ho penses, sinó per això i per allò. Si saps fonètica tindràs avantatge i solventaràs el tema de les E i O, si l'accent és obert o tancat pronunciat paraules que s'escriuen igual, i succeeix el mateix amb la S i la DOBLE ESSA.
No escriguis mai una paraula que et fa dubtar de si és correcta o no, cerca'n una altra de sinònima i que sàpiguis escriure.
9. LES FALTES REPETIDES:
En termes generals no descompten mai, si apareixen en una mateixa pregunta, però en segons quines proves poden arribar a fer-ho i aniré més enllà, acostumen a fer-ho.
Cal tenir ben clar com s'escriuen: PERQUÈ, ÉS (verb 'ser'), POSAR, PASSAR, PREPOSICIÓ + QUÈ, -IA (sense accent), -AVA, -ÉSSIM /-ÉSSIU, -ÍSSIM / -ÍSSIU, que encapçalen tots els rànquings atès que no ens hi fixem. És bàsic dominar l'escriptura dels verbs, eviten moltes faltes.
N.B. És molt recomanable escriure frases curtes: subjecte + verb + complements, d'una línia o d'una i mitja a tot estirar, sinó amb les acotacions entre el subjecte i els complements pots fer faltes de concordança. Moltes vegades localitzem aquests errors als esborranys.
Ex:
-Els nens que van venir l'altre dia per la tarda al parc ubicat al costat del carrer Major està tan content que de ben segur hi tornaran. (Incorrecta)
-Els nens que van venir l'altre dia per la tarda al parc ubicat al costat del carrer Major estan tan contents que de ben segur hi tornaran. (Correcta)
Però seria millor escriure-la així:
-Els nens que l'altre dia jugaven al parc, segur que hi tornaran.
(Frase més curta, més comprensible i on es veu clarament el subjecte, el verb i els complements).
(Imatge extreta de: fnac.es)
!!EXERCICIS:
-Cerca textos per internet on aparegui l'estructura correcta. Recorda que les parrafades llargues dificulten la lectura.
-Redacta un text de cent paraules i de temàtica lliure on es vegin tots els punts que apareixen en aquesta fitxa.
2 comentaris:
EL CÀNCER
Aquesta malaltia esta extensa per tot arreu del món. Hi han molts tipus de càncer, de colon, de pròstata, de pulmó, de pell, de pit, d’ossos, de llengua, entre altres.
La pateix tot tipus de persones, grans, petits, grassos.
És una malaltia que encara no se sap la seu tractament exacte perquè es curi.
Hi ha diferents tipus de tractament, com ara la radioteràpia, quimioteràpia o per ultim la cirugia. Aquestes dos i l'ultima esmentada es convinen entre si.
En conclusió, tothom tenim familiars que han patit aquesta malaltia i des d'aquí dono forces a aquell que hi tingui una persona a prop amb aquesta malaltia.
FORÇAAAAA
Hola Nazaret!
Et corregeixo alguns errors:
està estesa per tot el món /arreu del món, hi ha (sempre en singular, el seu, últim, cirurgia, aquestes dues ('dos' és incorrecte, però ho diem),l'última, combinen, entre sí, que tingui.
Tindries deu faltes. Molt bona feina i et felicito per ser la primera en redactar un text al blog.
Enhorabona!
Gràcies per participar, m'anoto la feina i pots seguir fent-ho.
JM.
Publica un comentari a l'entrada