És
o Es aquesta és la qüestió. Un dubte etern i que fa equivocar a milers d’alumnes,
quan és ben senzill escriure-les bé si tens clara la regla que et donarem i que
mai falla. La veiem!
D’entrada,
hem de diferenciar És amb accent de Es amb sense.
Ambdues paraules formen part de l’accent diacrític.
És:
Verb ser. Es tradueix com a “es” en castellà.
Ex:
-En
Joan és amable.
-Juan
es amable.
Per
tant, quan És en català equival en la traducció a Es en castellà, llavors, en
català és del verb ser i s’accentua.
Es:
Pronom, apareix en lloc del nom. Es tradueix com a “se” en
castellà.
Ex:
-Es
pentina el cabell llarg.
-Se
peina el cabello largo.
Quan
Es en català equival a Se en castellà, llavors, Es en català no s’accentua,
perquè fa de pronom i apareix en lloc del nom.
N.B. Alerta amb les cacofonies, sons desagradables, que també
són faltes ortogràfiques i s’han de solucionar.
Acostuma a passar quan es troben S + S de dos mots diferents propers i S+C.
Es
sent (incorrecta) ----- se sent (correcta)
Es
sap (incorrecta) ----- se sap (correcta)
Es
celebrava (incorrecta) ----- se celebrava (correcta)
En resum, cal que tinguis assumit el següent:
Es català (pronom) = Se castellà (pronom)
Ara anem a veure si definitivament has resolt aquesta falta ortogràfica. Si encara fas errades, és perquè no t’hi fixes. Cal que memoritzis el quadre de dalt.
[Imatge
extreta de: apapel.es]
EXERCICIS:
1.
Explana amb sinceritat si realitzes errades ortogràfiques amb És i Es. Per què tens
aquesta confusió? Raona la teva resposta. Com ho pots resoldre?
2.
Explica la diferència entre És i Es. Què significa cadascuna?
3.
Redacta tres oracions amb És i tres més amb ES.
4.
T’aportem diverses oracions amb És i Es. Digues quines són correctes i quines
no.
A)
Ell és sent el millor de la classe.
B)
Es pensa que no hi aniria.
C)
En Martí es una mica tancat.
D)
És mirava tant al mirall, com feia la seva mare.
E)
No es el més ràpid en deu quilòmetres.
F)
Ahir és celebrava el cent vint-i-sisè aniversari del Barça.
5.
Corregeix les oracions anteriors que siguin incorrectes.
6.
Aporta més exemples de cacofonies i adjunta’ls aquí.
7.
Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han anat les activitats d’aquesta fitxa. T’ha
quedat clara la diferència d’És i Es? Ho has resolt definitivament? Com?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada