dissabte, 22 de novembre del 2025

"Allibera'm del no-res" ("Deliver me from nowhere"). Crítica del film. Adreçat a tothom

 

És el darrer film del director Scott Cooper i basat en el llibre de Warren Zaynes, Libérame de la nada. La historia de la creación de Nebraska de Bruce Springsteen (2024) Focalitza en un període efímer de la vida del cantant Bruce Springsteen i aix, el període que va de 1981, quan finalitza la gira de l’exitós The River, al 1984, just quan enceta la gira del Born in the USA. La pel·lícula se centra en l’enregistrava del seu sisè disc, Nebraska (1982), per tant, no és un biopic que recorri tota la seva trajectòria vital i musical, no hi trobareu això, serà en una altra ocasió, el dia que algú desitgi. En aquest lapse de temps de dos anys, 1981-1983, en la ment d’en Bruce hi havia un conglomerat de coses que no el permetien caminar amb pas ferm: patia depressió, per la tensa relació amb el seu pare, no es podia traure del cap aquelles trobades amb el seu progenitor, desitjava estar sol, els afers amorosos fallits també brollaven, la pressió de la fama emergent, que portava malament i la crisi artística, què anhelo realitzar properament.

Després de la gira del The River (1980-1981) va decidir aïllar-se en una casa a la vora d’un llac prop a Colts Neck, Nova Jersey. Allí amb un aparell d’enregistrament Portaestudio de poca qualitat va gravar diverses cançons tan sols amb la guitarra i l’harmònica. Tenia inseguretats i va salvaguardar la cinta de cassette amb les cançons unes setmanes darrere dels seus texans. També en va gravar amb una part amb The E Street Band en format elèctric, perquè la discogràfica Colúmbia l’incitava que esperaven un disc de rock i molt sonor. Finalment, i per consell del guitarrista Steve Van Zandt, va publicar les versions despullades, emperò l’empresa no va ser pragmàtica, Bruce va imposar les seves lleis, voler editar aquelles cançons que tan representaven personalment, altrament: no hi hauria entrevistes, ni singles, tanmateix, en van publicar un parell, ni gira de l’àlbum, i ni tan sols sortiria a la coberta del disc. Els directius de la discogràfica treien fum amb les directrius d’en Bruce, època en que ja havien escoltat algunes peces que tenia preparades per al Born in the USA.

El llargmetratge és entretingut, dues hores intenses sense pausa, d’una escena a una altra, amb papers destacats de Jeremy Allen White com a Bruce; Paul Walter Hauser del tècnic Mike Batlan; Jeremy Strong, del mànager Jon Landau; Odessa Young, com a Faye, únic personatge inventat, atès que Bruce no tenia parella en aquell període; i Stephen Graham de Douglas, pare de Bruce. És una filmació ben realitzada, emotiva, i un fantàstic biopic musical. Com a curiositats, Springsteen va visitar contínuament la portada a terme de la filmació, aportant detalls reals, i donant confiança a l’actor que faria el seu paper. El director Scott Cooper va perdre el pare el dia abans d’iniciar el rodatge; també la seva casa als incendis de Califòrnia, i Bruce va acollir-lo fins que calgués a casa seva. Jeremy Allen White va preparar-se amb un assistent que l’ensenyava a cantar, durant sis mesos i interpreta diversos temes amb la seva veu a la gravació i que ja podeu gaudir a la banda sonora del film. 


Un llargmetratge que no us podeu perdre! Per si no en teniu prou, ho podeu complementar amb Nebraska’82. Expanded edition (2005), amb peces inèdites mai escoltades com ara Born in the USA en una versió elèctrica i desconeguda, On the prowl, o Gun in every home, algunes presses electrificades amb The E Street Band, un concert en solitari enregistrat el passat 22 d’abril al Count Basie Theatre de Red Bank, Nova York, i com no, la remasterització del disc, val a dir, que el reproductor Tascam va caure al llac de la casa en una passejava en barca, i quan l’empraven per enregistrar, tot i que funcionava, sorgien sorolls de fons que no es podien eliminar; sempre a voltes amb el Bruce més literari i rar, el que llegia els contes de Flannery O’Connor, escoltava el primer disc de Suicide, i mirava un i altre cop el film Badlands (1973), de Terence Malick, que relatava els crims de Bonnie and Clyde. Els fans d'en Bruce, una vegada més estem d'enhorabona.

Josep Maria Corretger


 [Crèdits fotogràfics: filmaffinity, discogs, La Casa del Llibre]

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;