[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]
A
l’hora d’escriure és fonamental seguir una sèrie de passos per tal d’assolir
els objectius. Si ens en saltem algun, el nostre text possiblement se’n
ressentirà. Els passos a seguir serien els següents:
1.
Pensa sobre el tema que has d’escriure i
realitza una pluja d’idees, és a dir, anota tot allò que et vingui a
la ment sobre el tema.
2.
Escull les idees que empraràs per al
text. Recorda que no ho podràs dir tot. Sintetitza.
3.
Endreça les idees amb lògica.
4.
Realitza un esborrany. Comença a escriure el text mostrant una
estructura: introducció, desenvolupament i desenllaç, on es vegi clarament la
separació per paràgrafs.. Aquí hi pots fet ratlladures, endreçar idees, canviar
mots.
5.
Rellegeix el text. Dona-li un parell
de lectures per a veure si les idees apareixen ordenades, que no hi hagi
ambigüitats, que no repeteixis mots, que estigui ben puntuat, oracions més
travades, utilització de connectors, concordances ben realitzades, signes de
puntuació als llocs adients.
6.
Posa-hi un títol que sigui original, el que ningú posaria.
7.
Fes bona presentació. Lliura el text sense ratlladures, amb marges, amb
lletra entenedora.
8.
Revisa les correccions del professor/a. Fixa’t en les correccions per tal de no tornar a
caure en les mateixes errades. Corregeix les faltes ortogràfiques en dues
columnes per a no repetir-les.
.Què se'ns avaluarà en un text escrit?
Aquests ítems seran els que t'avaluaran quan lliuris un escrit o en la prova de competències bàsiques.
Presentació (P): no hi ha ratlladures, hi ha marges a tots els costats, bona lletra, document impol·lut.
Adequació (A):
el text s’adequa i tracta sobre el tema demanat.
Cohesió (CS):
hi ha concordances, connectors, sinònims, pronoms, puntuació correcta, que enllacen bé les oracions. No hi ha repetició d'idees.
Coherència (CH): la informació apareix clara i endreçada. El text mostra una estructura: s’hi mostren els paràgrafs: introducció, desenvolupament i desenllaç. El tema del text s’explana correctament.
Lèxic (L): hi ha riquesa de vocabulari i no es repeteixen paraules, o bé no hi ha castellanismes.
Morfosintaxi (M): les oracions
estan endreçades i amb sentit comples. Les concordances són correctes. Hi
apareixen preposicions i adverbis. No apareixen interferències d’altres
llengües.
Ortografia (O):
les normes ortogràfiques.
N.B. Pots ampliar o bé reforçar continguts sobre aquest tema a:
https://llengilitcat.blogspot.com/2018/03/que-cal-tenir-en-compte-lhora-descriure.html
“La
millor manera per aprendre a escriure és escrivint, i sobretot, llegint” (Josep
Maria Corretger)
[Crèdit fotogràfic: Josep Maria Corretger]
EXERCICIS:
1.
Explica la diferència que hi ha entre la pluja d’idees i un esborrany.
2.
Com ho faràs per evitar una paraula repetida?
3.
En un text què s’hi ha de veure a primer cop d’ull? Explica’n les parts.
4.
Què és una ambigüitat? Aporta’n un exemple i comenta’l.
5.
Digues si són certes o falses les següents afirmacions:
A)
Rellegir el text significa que després d’estar escrit l’he de lliurar.
B)
Una ambigüitat és una oració que té un doble sentit i es pot malinterpretar.
C)
En un text només és necessari deixar marge a la dreta.
D)
Els connectors són partícules que enllacen les oracions malament.
E)
Si un text presenta una estructura serà més entenedor i agradable de llegir.
F)
L’esborrany del text és el primer text que es realitzar i on pots fer
ratlladures.
G)
En un text s’han evitar les ambigüitats.
H)
En un text no és necessari posar títol.
I)
Si no et ve a la ment cap sinònim del mot repetit, el cercaràs al diccionaris.cat.
J)
La coherència versa sobre si he escrit o no sobre el tema que em demanen.
K)
La cohesió en un text és si les oracions es troben o no enllaçades amb
connectors.
6.
Explica el teu procés de creació d’un text. Quins passos segueixes?
7.
Mitjançant l’activitat 5, reflexiona sobre com t’ha sortit el text d’acord amb
els passos que segueixes. Què pots fer per millorar?
8.
Agafa un text que t’hagi corregit el teu professor i aporta les errades que has
realitzat.
9.
Esmenta com s’etiqueta cada afirmació que podem trobar en un text segons cada
cas. L’errada serà de: presentació, adequació, cohesió, coherència, lèxic, ortografia,
morfosintaxi.
A)
El text presenta diverses ratlladures.
B)
Al text no es veu cap tipus d’estructura de paràgrafs.
C)
Hi escrita la forma “tinc que”.
D)
Repeteix el mateix mot més de dues vegades.
E)
Al text hi apareixen diversos tipus de connectors.
F)
En una oració el subjecte i el predicat no tenen concordança.
G)
S’hi veu la mateixa idea repetida més d’una vegada.
H)
Manca de puntuació o mal ubicada en algunes oracions.
10.
En què t’ha ajudat la present fitxa? Sigues sincer i esmenta allò que t’ha
ajudat més i què menys.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada