dimecres, 3 de juny del 2020

Faltes d'escriptura habituals (6): per què i perquè. Ampliació. Adreçat a tot l'alumnat



Ens aturem en una altra de les faltes ortogràfiques més repetides i eternitzades per l’alumnat, quan de fet, si ens hi fixem bé la corregirem de seguida.

0. Per què?
S’escriu separat i amb accent obert quan és pregunta.
Ex:
-Per què fas tan tard?


1. Perquè
S’escriu junt i amb accent obert. És una conjunció o un nom.
Si actua com a una conjunció expressa causa o finalitat.
.Quan expressa causa, és equivalent a ja que, com que. Amb aquesta darrera partícula, caldria reescriure l’oració.
Ex:
-Va haver de canviar l’ordinador perquè ja no es podia actualitzar més.
-Com que l’ordinador ja no es podia actualitzar més, va haver de canviar-lo.

Les oracions que comencen amb perquè, ja que, com que, porten el verb en temps indicatiu.

.Quan expressa finalitat, podem substituir perquè, per a fi que, amb la finalitat que, per tal que. En oracions afirmatives amb valor final s’ha d’utilitzar la conjunció perquè i un verb en mode subjuntiu.

Ex:
-Va marxar de seguida perquè anava a treballar.
-Ens va deixar el llibre a fi que el pogués llegir.
-Ho va realitzar amb la finalitat que guanyessin el partit.
-Va arribar d’hora per tal que poguessin començar la reunió aviat.

Aquest valor de perquè, que indica finalitat, porta el verb en temps subjuntiu. En canvi, no s’admet en aquest valor la forma per a què (= quina cosa).


2. Perquè
Equival a un nom.
La conjunció pot substantivar-se i actua com a nom: la raó, la causa.
Ex:
-No sabia el perquè de la nota a l’examen.
-El perquè del robatori era la manca de diners.

També pot tenir plural:
Ex:
-No em vinguis amb més perquès.


3. Per a què
És una preposició formada de: per + què, i significa ‘quina cosa’. S’utilitza en oracions interrogatives directes i indirectes per a indicar destinació o finalitat.
Ex:
-Per a què s’empra la silicona?
-Comprar més llibres, per a què?


!!No és adequat emprar per a què en oracions afirmatives que expressen finalitat.
Ex:
-Vinc per a què m’expliquis allò. (Incorrecta gramaticalment).
-Vinc perquè m’expliquis allò. (Sona forçada però és la correcta).

En oracions afirmatives per a què és correcte si substitueix els pronoms relatius el qual, la qual, els quals, les quals. Aquesta construcció resulta forçada i no se’n recomana l’ús.
Ex:
-L’empresa per a la qual treballo té molta influència.


!!RECORDA:
Pel que fa a l’escriptura, no es tan important saber el valor que té cada perquè, atès que, el de de causa o finalitat, i el substantivat s’escriuran iguals (perquè). En canvi, si que cal saber diferenciar-lo de quan és pregunta directa o indirecta, perquè s’escriurà: per què...?

Per què? (pregunta).
Ex: -Explica’m per què ho has fet. (Equival a ‘quina raó’)

Perquè... (resposta, explicació, motiu, causa).
Ex:
-Va anar al cinema perquè volia veure l’estrena.

Per a què = quina cosa (en oracions interrogatives que indiquen destí o finalitat).
Ex:
-Per a què em necessitaves?



!Per a saber-ne una mica més...


(Crèdits fotogràfics: Josep Maria Corretger, Calameo)


EXERCICIS:
1. Realitza un esquema sobre l’ús de la partícula per què / perquè.
2. Redacta quatre oracions amb per què.
3. Escriu quatre oracions amb perquè.
4. Emplena els buits amb per què o perquè.
-No entenia _______ no va arribar a temps.
-I _______ no t’esforces una mica més?
-Si hagués sabut el _______ hauria pres mesures.
-Qui sap ________ augmenta tant la temperatura.
-Et compro un llibre _________ llegeixis i milloris en l’ortografia


5. Fòrum: per què et provoquen confusió les formes per què / perquè? Reflexiona quin pot ser l’origen de la teva errada ortogràfica. Què pots fer per a evitar-la? Has resolt finalment la confusió? Com?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;