diumenge, 7 de juny del 2020

Conte amb valors: "La llanxa". Adreçat a tothom


Un home fou contractat per a pintar una llanxa en una platja. Començà a colorar-la de roig brillant, com li havien demanat. Mentrestant ho feia, veié que havia un forat en el fons de l’embarcació i el reparà. Per la tarda, en finalitzar el seu treball, cobrà i se n’anà. Al cap de dos dies, el propietari de la llanxa va anar a cercar el pintor i li lliurà un xec. Aquest, molt sorprès, exclamà:

-“Senyor, però si vostè ja em va pagar per pintar-li la llanxa!”.

-“Benvolgut amic, deixi’m explicar-li –exposà l’home-. Quan li vaig demanar que la pintés, vaig oblidar de dir-li que hi havia una obertura al fons. Ahir, els meus fills van pujar i anaren a pescar. Jo no estava a casa en aquell moment, però em vaig assabentar que havien sortit amb l’embarcació, em vaig exasperar, ja que vaig recordar allò de la perforació. Imagini l’alleujament i alegria quan els vaig veure retornant saludables i estalvis. Llavors, vaig examinar el vaixell i vaig veure que l’havia reparat. S’adona que salvà la vida dels meus fills? Només li vaig demanar que pintés, però, afortunadament, va anar més enllà del que se li va dir i arreglà l’orifici. Així que, per favor, accepti el xec, no hi ha suficients diners per a pagar-li la seva acció”.

Aquesta història ens mostra que no ens hem de limitar només a allò que esperen de nosaltres, s’ha de donar sempre el millor d’un mateix.


(Conte traduït de la revista «Pronto»)

(Traducció: Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: Rightboat)



EXERCICIS:

1. Realitza un resum d’aquest conte amb valors.

2. Digues quina és la forma correcta de les següents conjuncions i justifica el perquè. La pregunta té trampa. Si cal ajuda’t d’un diccionari.

mentre, mentres, mentrestant.

3. Cerca al diccionari i escriu el significat de dues paraules que apareixen de color lila.

4. Al text apareixen diversos sinònims de forat. Esmenta’ls.

5. Cerca mots al que denotin el tractament de vostè i anota’ls aquí.

6. Agrupa substantius del conte dins d’algun camp semàntic dels que hi apareixen.

7. Quin ensenyament conté aquest conte amb valors?

8. Redacta un conte d’aquest estil amb un ensenyament per als nostres dies.

9. Assaja la lectura d’aquest conte en veu alta i enregitra’t en format mp3 quan facis la segona lectura.

10. Fòrum: expressa la teva opinió sobre aquest conte. Què t’ha semblant l’acció del propietari de la llanxa? Per què? I la del pintor? Raona les teves respostes.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;