divendres, 15 de juliol de 2016

El mussol i la gavina. Conte d'arreu del món. Adreçat a tothom

EL MUSSOL I LA GAVINA
Conte tradicional d’Itàlia
En l’origen dels temps hi havia dos animals que es professaven una profunda amistat: el mussol i la gavina. Vivien a prop de la mar, mai els mancava l’aliment i no se separaven mai. Però tenien un problema: s’avorrien com a ostres. I, passaven dies, mesos i anys fent el mateix i explicant-se les mateixes històries. Fins que la gavina tingué una idea genial: tots dos es farien navegants i recorrerien el món comprant i venent mercaderies.
El mussol ho trobà una idea brillant, així és que es compraren un vaixell molt car amb el qual s’endeutaren fins a les celles, emperò la il·lusió era tan gran que no escatimaren en despeses. Ompliren de fruites, peixos i d’altres objectes la bodega del vaixell, i un bell matí aixecaren àncores amb gran satisfacció. Però quan arribaren a alta mar s’inicià una tempesta tan forta que en pocs minuts féu bocins l’embarcació. Ho havien perdut tot! Quan retornaren a terra, una gran quantitat de creditors els anaven buscant.
Així és que el mussol s’amagà en el forat d’un arbre i des de llavors, només es deixa veure a les nits, per caçar. I la pobre gavina no deixa de volar sobre el mar en espera que surin les seves mercaderies.


(Traduït de Cuentos del mundo, n. 68, de Sofía Sánchez, dins 20 Minutos)
(Imatge extreta de: flickriver.com)


!!EXERCICIS:
  1. Realitza un breu resum d’aquest conte d’arreu del món.
  1. Esmenta dues frases fetes que apareguin al conte i explica el seu significat.
  1. Fòrum: acostumes a avorrir-te amb facilitat com el mussol i la gaviota? Per què? Quan fa acte de presència l’avorriment? Com solventes el teu avorriment?
  1. Esmenta quatre noms, quatre verbs i quatre adjectius que apareguin al conte.
  1. Anota el significat de dues paraules que hagis après llegint aquest conte i redacta una oració amb cadascuna.
  1. Aquest conte t’ha donat algun ensenyament per al nostre dia a dia? Quin?
  1. Creació literària: inventa un conte amb el mussol i la gavina com a protagonistes.
  1. Treballem els camps semàntics. Aporta tot el vocabulari vinculat al mar que aparegui al conte i sota el mateix nom.
  1. Cerca informació sobre el mussol i la gavina. Quin medi de vida tenen? De què s’alimenten? On els podem trobar?

  1. Opinió: t’ha agradat aquest conte d’arreu del món? Per què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;