divendres, 30 de gener de 2015

El subjecte i els complements verbals. Adreçat a 4t d'ESO


En aquesta fitxa revisarem el subjecte i els complements que acompanyen al verb. Principals funcions:


1.      El subjecte

Característiques:
.Fa l’acció del verb.
Ex:
-Ella és més juganera.

.Té concordança en nombre i persona amb el verb.
Ex:
-El meu pare és molt bona persona.

.Pot no aparèixer i ésser el·líptic.
Ex:
-Balles meravellosament. (subjecte el·líptic)

.Podem trobar oracions sense subjecte. Són les oracions impersonals.
Ex:
-Potser nevarà.

Estructures dins l’oració:
-Sintagma nominal (SN)
-Pronoms personals tònics (jo, tu, ell...), relatius, demostratius...
-Mot substantivat.
-Oració subordinada.

Exemples:
-L’autobús estava a la parada. (SN)
-Tu ets molt simpàtic. (Pronom personal)
-Marxar d’hora no està bé. (Mot substantivat)
-Qui no vulgui pols que no vagi a l’era. (Oració subordinada)


2.      Complement directe

Característiques:
-Va darrere dels verbs transitius (verbs que porten CD)
-La majoria dels verbs transitius porten CD: fer, tenir, portar...
-Pot el·lidir-se en verbs amb significat més complet.: cantar, menjar, llegir...
-S’uneix al verb sense preposició.
-De manera excepcional pot portar la preposició a si es tracta d’un pronom tònic o un dels següents pronoms: tots, tothom, ningú, qui, qual.
-Quan passem l’oració d’activa a passiva, el CD passa a ser el subjecte.

Estructures dins de l’oració:
-SN.
-Pronoms personals tònics: jo, tu, ell..., relatius, demostratius...
-Pronom feble.
-Oració subordinada.

Exemples:
-El meu pare sempre té la raó. (SN)
-Va enganyar (a) tothom. (Pronoms personals tònics)
-L’alumna no va llegir-la bé. (la pàgina) (Pronom feble)
-La mare li recordà que no fes tard al vespre. (Oració subordinada)


3.      Complement agent

Característiques:
-Apareix a les oracions passives.
-Quan passem l’oració a activa fa de subjecte.
-Va introduït per la preposició per.

Estructures dins de l’oració:
-Sprep.

Exemples:
-La versió no va ser reconeguda pel seu compositor. (Sprep)


4.      Complement indirecte

Característiques:
-El precedeix la preposició a.

Estructures dins de l’oració:
-Sprep
-a+pronoms (personals tònics: jo, tu, ell..., relatius, demostratius...)
-Pronom feble
-Oració subordinada (preposició a+oració)

Exemples:
-Va comunicar la reunió als treballadors. (Sprep)
-El llibreter va regalar un llibre a ella. (a+pronoms personals)
-L’amiga li deixava diners. (Pronom feble)
-Explicava la pel·lícula a qui més li interessava. (oració subordinada)


5.      Atribut

Característiques:
-Apareix darrere d’un verb atributiu (ser/ésser, estar o semblar)
-Sovint concorda en gènere i nombre amb el subjecte.
-No pot aparèixer al costat del complement directe.

Estructures dins de l’oració:
-Sadj
-SN
-Pronoms personals tònics (jo, tu, ell...), relatius, demostratius...
-Pronom feble.
-Sprep
-Sadv
-Locució adverbial
-Oració subordinada

Exemples:
-La Júlia sembla intel·ligent. (Sadj)
-Els amortidors són una part del cotxe. (SN)
-Els vencedors eren ells. (Pronoms personals)
-La meva amiga ho és. (Pronom feble)
-Estava malament. (Sadv)
-Arribar més aviat és el que havies d’haver fet. (Oració subordinada)


6.      Complement predicatiu

.Característiques:
-Es confon amb el complement circumstancial de manera. Respon a la pregunta de “com”?
-Mai pot ser un adverbi. En canvi, el complement circumstancial de manera.
-Concorda amb gènere i nombre o bé amb el complement directe.

.Estructures dins de l’oració:
-SAdj
-SN
-SPrep
-Com (a) + SN
-Pronom feble
-Oració subordinada

Ex:
-La tieta mirava amable. (SAdj)
-Va venir a la classe cansada. (SN)
-La van titllar d’estafadora. (Sprep)
-Les estimaven com a filles. (com (a) + SN)
-S’hi aplicava de valent. (Pronom feble)
-Els desitgen pel que tenen. (Oració subordinada)



.Per a ampliar o reforçar informació podeu clicar el següent enllaç:


(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO,     
  Editorial Teide, Barcelona)

(Imatge extreta de: authorstream.com)


!!EXERCICIS:
1.      Subratlla el subjecte de les següents oracions:
.M’encanten les narracions de detectius.
.La meva germana és molt treballadora.
.Li recomanaré aquest cap de setmana.
.Es vénen discos.
.Retorna-la al seu amo.
.Avui farà molt vent al poble.
.Va menjar-se la galeta de seguida.
.Juguem de manera fascinant.

2.      Diferencia el complement circumstancial de manera del complement predicatiu. Exemplifica-ho.

3.      Indica si els complements assenyalats són predicatius o atributs.

.Eren lectors i molt lletraferits.
.Vaig estar fastiguejat tot el partit.
.Anaven vestits de manera elegant.
.Semblava cansat.
.La casa és alta i ampla.
.Es pentinava alegre.

4.      Redacta quatre oracions amb CD i quatre més amb CI i subratlla’l.


5.      Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis de la present fitxa? Sabries realitzar un esquema amb cada complement verbal? Quin t’ha costat més d’entendre i per què? Podries escriure un exemple de cada complement? Escriu-lo, subratlla’l i esmenta’n el nom.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;