dimecres, 4 de desembre de 2013

Fem de periodistes. El reportatge. Adreçat a tot l'alumnat.


ELS GÈNERES INFORMATIUS. EL REPORTATGE.

El reportatge és un escrit inclòs dins de l’àmbit periodístic. El podem trobar tant en els mitjans de comunicació escrits com orals. Té la finalitat de presentar d’una manera més monogràfica aquell tema que és d’interès general, per tal que els interessats puguin aprofundir una mica més en el tema. Els recursos dins del reportatge variaran segons siguin reportatges escrits o bé orals. Per exemple, un reportatge oral (visual) estaria amenitzat pels següents elements: imatges, fotografies, infografies, gràfics que amplien la informació, esquemes, mapes... i un reportatge auditiu, emès per la ràdio, s’acompanyaria de música, sorolls, veu i també de fragments d’àudio d’arxiu.

Els reportatges que trobem escrits en la premsa, per exemple, en revistes, diaris, butlletins... expliquen els continguts generals sobre el contingut del tema. El reportatge està acompanyat per elements que en facilitaran la comprensió del contingut i n’ampliaran la informació, no cal que el gràfic sigui una repetició de la informació. Aquests elements també faran que el reportatge sigui més atractiu i no tan avorrit. Per tant, dins del reportatge podrem trobar dos tipus d’elements: els recursos gràfics i els recursos tipogràfics.

1.      Els recursos gràfics:

També anomenats visuals són les il·lustracions, fotografies, taules, mapes... que milloraran el reportatge a l’hora de llegir-lo, el faran més visual, més agradable.


2.      Els recursos tipogràfics:

Emprar un tipus de lletra, per exemple, negreta, cursiva, subratllar, colorar alguns subtítols, així com escriure lletres de diversos cossos de lletra en diferents apartats del reportatge com ara títols, subtítols, peus de fotografia... també n’ajudaran l’entesa. Seran elements que aclariran més el reportatge.


3.      El títol:

Cal cercar i escriure un títol que atregui al lector. El títol ha de recollir la informació del reportatge i si pot ser ésser original, el que ningú posaria. Es  pot posar un subtítol que ajudi a comprendre encara més el títol del reportatge. El títol ha de ser curt, en termes generals les set paraules.


4.      L’entrada a lead:

És un paràgraf explicatiu breu,  que dins del reportatge o notícia introdueix el tema. Va a sota del subtítol. Està escrit amb un tipus de lletra més destacat i amb un cos més gran de lletra. El més petit està al subrtítol. Sovint, es posa declaracions, cites, anècdotes, aclaracions que complementaran el reportatge.







5.      El cos:

És el contingut del tema que es desenvolupa dins el reportatge i que apareix al títol i després a l’entradeta més resumit. El cos ha de tenir un ordre lògic i coherent en l’explicació. Ajudaran a l’ordre crear apartats dins el reportatge, subtítols, adjuntar gràfics...

Cada part dins del reportatge pot acompanyar-se dels seus subtítols i subentradetes.

Finalment, en el darrer apartat del reportatge s’ha de cloure l’escrit i s’ha de recapitular una mica la informació donada anterior.


(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura, Editorial Teide, Barcelona)


(Imatge extreta de: teranyina.ccoo.cat)


!!EXERCICIS:

1.      Cerca un reportatge per Internet i anota les principals parts de què consta com a l’exemple que apareix en aquesta fitxa.
2.  En la presenta pàgina d'un diari assenyala el títol, entradeta, cos de la notícia i ampliació del reportatge.

 (Text extret de: joaquimelcacho.blogspot.com)

2.      Ara, imagina’t que ets un periodista i has de dissenyar una portada d’un diari que sigui gràfica, clarivident i entenedora, amb una mica de text i fotografia. T’hi atreveixes? Pots realitzar-la amb el programa Slideshare i llavors adjuntar sota aquest exercici el seu enllaç per tal que la resta de companys la visualitzin.


3.      Escriu una entradeta per a dos dels següents títols de reportatges.

.F.C. Barcelona cent catorze anys d’història.

.Jesús Moncada. L’autor de la franja.

.El món de la informàtica en els nostres dies.

.L’informe d’Ensenyament PISA. Pros i contres.

4.      Fòrum: has trobat aquesta fitxa clarivident i entenedora? Què t’ha costat més d’aprendre? Què t’ha agradat més i què menys? T’agrada la feina de fer de periodista? Has participat alguna vegada en una revista del teu centre? Digues la teva.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;