ELS GÈNERES INFORMATIUS. EL REPORTATGE.
El reportatge és un escrit inclòs dins de l’àmbit
periodístic. El podem trobar tant en els mitjans de comunicació escrits com orals.
Té la finalitat de presentar d’una manera més monogràfica aquell tema que és
d’interès general, per tal que els interessats puguin aprofundir una mica més
en el tema. Els
recursos dins del reportatge variaran segons siguin reportatges escrits o bé
orals. Per exemple, un reportatge oral (visual) estaria amenitzat
pels següents elements: imatges, fotografies, infografies, gràfics que amplien
la informació, esquemes, mapes... i un reportatge auditiu, emès per la ràdio,
s’acompanyaria de música, sorolls, veu i també de fragments d’àudio d’arxiu.
Els reportatges que trobem escrits en la premsa, per
exemple, en revistes, diaris, butlletins... expliquen els continguts generals
sobre el contingut del tema. El reportatge està acompanyat per elements que en
facilitaran la comprensió del contingut i n’ampliaran la informació,
no cal que el gràfic sigui una repetició de la informació. Aquests elements
també faran que el reportatge sigui més atractiu i no tan avorrit. Per tant,
dins del reportatge podrem trobar dos tipus d’elements: els recursos gràfics i
els recursos tipogràfics.
1.
Els recursos gràfics:
També anomenats visuals són les il·lustracions,
fotografies, taules, mapes... que milloraran el
reportatge a l’hora de llegir-lo, el faran més visual, més
agradable.
2.
Els recursos tipogràfics:
Emprar
un tipus de lletra, per exemple,
negreta, cursiva, subratllar, colorar alguns subtítols, així com escriure
lletres de diversos cossos de lletra en diferents apartats del reportatge com
ara títols, subtítols, peus de fotografia... també n’ajudaran l’entesa. Seran elements
que aclariran més el reportatge.
3.
El títol:
Cal
cercar i escriure un títol que atregui al lector. El títol ha de recollir la informació del reportatge i
si pot ser ésser original, el que ningú posaria. Es pot posar un subtítol que ajudi a comprendre
encara més el títol del reportatge. El títol ha de ser curt, en termes generals
les set paraules.
4.
L’entrada a lead:
És un paràgraf explicatiu breu, que dins del reportatge o notícia introdueix
el tema. Va a sota del subtítol. Està escrit amb un tipus de lletra més
destacat i amb un cos més gran de lletra. El més petit està al subrtítol.
Sovint, es posa declaracions, cites, anècdotes, aclaracions que complementaran
el reportatge.
5.
El cos:
És el contingut del tema que es desenvolupa dins el
reportatge i que apareix al
títol i després a l’entradeta més resumit. El cos ha de tenir un ordre lògic i
coherent en l’explicació. Ajudaran a l’ordre crear apartats dins el reportatge,
subtítols, adjuntar gràfics...
Cada part dins del reportatge pot acompanyar-se dels seus
subtítols i subentradetes.
Finalment, en el darrer apartat del reportatge s’ha de
cloure l’escrit i s’ha de recapitular una mica la informació donada anterior.
(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura, Editorial
Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: teranyina.ccoo.cat)
!!EXERCICIS:
1. Cerca
un reportatge per Internet i anota les principals parts de què consta com a l’exemple
que apareix en aquesta fitxa.
2. En la presenta pàgina d'un diari assenyala el títol, entradeta, cos de la notícia i ampliació del reportatge.
2. Ara,
imagina’t que ets un periodista i has de dissenyar una portada d’un diari que
sigui gràfica, clarivident i entenedora, amb una mica de text i fotografia. T’hi
atreveixes? Pots realitzar-la amb el programa Slideshare i llavors adjuntar
sota aquest exercici el seu enllaç per tal que la resta de companys la
visualitzin.
3. Escriu
una entradeta per a dos dels següents títols de reportatges.
.F.C. Barcelona cent catorze anys d’història.
.Jesús Moncada. L’autor de la franja.
.El món de la informàtica en els nostres dies.
.L’informe d’Ensenyament PISA. Pros i contres.
4. Fòrum:
has trobat aquesta fitxa clarivident i entenedora? Què t’ha costat més d’aprendre?
Què t’ha agradat més i què menys? T’agrada la feina de fer de periodista? Has
participat alguna vegada en una revista del teu centre? Digues la teva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada