Fitxa esquemàtica per clarificar les principals faltes realitzades en un examen o redaccions o com reduir algunes faltes en cinc minuts:
-Perquè: generalment, l'escriureu junt i amb accent, atès que és explicació, resposta, causa.
Ex: No vindré perquè faré tard.
-Les contraccions:
a + el = al.
per + el = pel.
de + el = del
-És /Es:
És: és verb ser i pronominalitza "ho és".
Ex: En Joan és agradabl. (Ho és)
Es: pronom. Estarà en lloc del subjecte, és a dir, aquest 'es' marcarà quin és el subjecte, però no apareixerà a les oracions.
Ex: Es va rentar de seguida. (fa referència a ell/a o a algun animal, però el subjecte no apareix, llavors és pronom i no s'accentua. Aquest 'es' forma part del verb).
-Cacofonia: evitar l'escriptura de dos mots junts, perquè sonaran malament.
Ex: es sent (incorrecte) - se sent (correcte), es salta semàfors (incorrecte) - se salta semàfors.
-Preposicions:
des de (en català va separat)
a causa de (s'utilitzarà en lloc de 'degut a' que acostuma a ser un castellanisme).
Preposició + què: a què, en què.
De què:
No serà sempre correcte, caldrà mirar primer de tot:
1. Si podem suprimir el 'de' i l'oració sona bé, si és així, el suprimirem i traurem l'accent del 'que' perquè ja no serà interrogatiu.
2. Si realitzem el pas 1 i l'oració no sona bé, llavors, el 'de què' és correcte i el 'que' portarà accent ja que va acompanyat d'una preposició.
-Partícules amb accent: això, allò, però, així.
-Formes verbals:
.Els verbs que acaben amb -ava s'escriuen en 'v'.
Ex: cantava, treballava.
.El verb haver s'escriu amb 'v':
Ex: havia, havem cantat.
.El Pretèrit Imperfet de Subjuntiu dobla la "s" a les tres persones del plural:
Ex: nosaltres haguéssim ballat, vosaltres haguéssiu ballat, ells /es haguessin ballat.
-Totes les paraules que acaben amb -ia no s'accentuen, incloses les formes verbals.
Ex: dia, faria, dormiria, produiria.
-Si dubtes d'un accent fes servir la lògica fonètica:
Pronuncia PERÒ, CAMIÓ, CAFÈ, FARÉ.
Si la pronunciació de la paraula que dubtes s'acosta a la d'algun d'aquests mots, t'indicarà com serà l'accent si obert o tancat.
-No posis l'accent sense reflexionar primer:
Aguda: tenen la síl·laba tònica al final i s'accentuen quan acaben en vocal, vocal + s, -en, -in.
Ex: camió.
Plana: tenen la síl·laba tònica a la penúltima i s'accentuen quan NO acaben en vocal, vocal + s, -en, -in:
Ex: casa.
Esdrúixoles: tenen la síl·laba tònica a l'antepenúltima síl·laba i s'accentuen sempre.
Ex: església.
-Usa sinònims i mai repeteixis un mot més de dos cops, per enriquir el text.
!! EXERCICI:
-Redacta deu oracions on apareguin errors ortogràfics que fas d'aquesta fitxa.
-Reflexiona l'error que fas a veure si el trobes o sinó pregunta'm els dubtes.
2 comentaris:
Benvolguda Cristina,
Celebro que t'hagi servit el blog, és per això per intentar millorar en la nostra llengua, sobretot en l'escriptura i mentre algú hi entri a diari seguiré treballant en aquest aspecte.
N.B. No calia que esborressis el comentari.
Gràcies.
JM.
Publica un comentari a l'entrada