dijous, 6 d’octubre del 2011

Alguns consells d'escriptura. Adreçat a tot l'alumnat.


Avui una mica de psicologia aplicada a l'escriptura:


  1. Si una persona no sap escriure gaire, és recomanable escriure oracions curtes, no més de dues línies, per tal de no fer errades de concordança entre subjecte i predicat o de referències pronominals que assenyalen un antecedent incorrecte.

Ex: Quan l’oració és molt llarga ja no recordes si el subjecte és singular o plural, llavors s’acostuma a escriure sense concordança en gènere, nombre i persona, perquè està ubicat molt lluny i a més no rellegim el que hem escrit.


  1. Utilitza els signes de puntuació. Usa punts i sobretot comes, atès que si falta una coma aquelles línies poden malinterpretar-se o pot haver repetició de dues referències a la mateixa cosa i seria un pleonasme.

  1. Convé deixar uns minuts de banda el text escrit i agafar-lo al cap d’uns vint o trenta minuts, atès que com ja estaràs reposat, veuràs més errors, per exemple els CD que no poden portar preposició.

  1. Amb el text reposat, localitzaràs a l’instant les paraules repetides i que hauràs de canviar per una de sinònima.

  1. Veuràs si el text és reiteratiu o no, és a dir, repeteixes idees, cosa que hauries de suprimir.

  1. Sempre cal usar paraules que sapigueu escriure, si una persona dubta d’una paraula en una redacció o examen, que en cerqui una altra de similar, per tal d’evitar la falta.

  1. L’ortografia se supera escrivint molt, llegint, rellegint, revisant i corregint els errors per a no repetir-los de nou, i ja sabem que l’home entrepussa dos cops a la mateixa pedra sempre.

Ex: La majoria de persones d’una classe de llengua repeteix les faltes perquè no es fixa amb les correccions del professor, només es queda amb l’anècdota, la nota o el compte total de faltes, no amb les correccions!! Llavors, les torna a fer als propers exàmens, potser també per desmotivació.

Per tant, convé sempre anotar-se les correccions i sobretot faltes ortogràfiques dels exàmens, redaccions, dictats i corregir-les, amb una sola vegada n’hi ha suficient, però clarivident i en columna.

Ex:

Faltes----------------------------------------------- Correccions

-desde -------------------------------------------------- des de

-tenim que --------------------------------------------- hem de


8. Recordar que un text sempre ha de mostrar una estructura de paràgrafs, sempre serà més entenedor. Així com també cal aliniar les ratlles de la dreta i no escriure com en un xat o mail.


!! EXERCICI:

-Crea un text de temàtica lliure fent servir els consells d'aquesta fitxa per millorar en l'escriptura.

4 comentaris:

:l jejejej NINO ;$ ha dit...

ke se tenia ke acee akkii????
explicamelo polfiis

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola!

Es tracta de crear un text escrit fent servir alguns dels consells de la fitxa, per exemple, escriure oracions curtes, usar els signes de puntuació, una estructura de paràgrafs...

Gràcies.

JM.

Shaista ha dit...

El dilluns vaig estar a toro (província de zamora), el dimarts, a Astorga (província de Lleó), el dijous, a Miranda de Ebro, que pertany a la província de Burgos i divendres, a Tordesillas (en aquest cas, província de Valladolid): he recorregut Castella i Lleó en una setmana.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Shaista!

D'acord, has redactat oracions curtes, sovint, és millor posar més punts i no fer frases llargues per evitar faltes.

Molt bé, en prenc nota.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;