dissabte, 23 de febrer del 2013

Les etapes poètiques de Josep Carner (4). Adreçat als "literaris".


4a. L’APROFUNDIMENT DE LA POÈTICA POSTSIMBOLISTA EN ELS ANYS DE LA POSTGUERRA (1939-1957)




És el temps de la guerra civil (1936-1939) i Josep Carner actua com a diplomàtic del govern català, i això es reflectirà en la seva poesia, veurem aquesta nostàlgia per la seva terra, si és vol, pàtria, aquest arrelament igual que fos un arbre, proper als seus orígens. Carner s’exilià a Mèxic i quan finalitzà la Segona Guerra Mundial anà a raure a Bèlgica, on treballà com a professor d’universitat. El retorn ja serà un somni, i no serà fins el 1970, per a una curta estada poc abans de morir.

Els ideals noucentistes queden enderrocats per la guerra i l’exili. És llavors que farà acte de presència el moviment postsimbolista que s’expressarà d’una manera més crítica amb la societat. Període en el qual Josep Carner edita Nabí (1941), un poema narratiu extens repartit en deu cants i amb mil tres-cents seixanta-cinc versos i que té com a rerefons el profeta Jonàs, que rep l’encàrrec de Déu d’anar a predicar a Nínive, però ell se’n desdiu per temor i s’embarca per mar i per més inri a contradirecció. Llavors, Déu el castiga i és engolit per una balena. Romandrà tres dies dins la seva gola fins que l’escup per gràcia del Senyor i va a parar precisament a Nínive, lloc on l’havia d’enviar Déu a predicar i on finalment haurà de portar a terme la seva profecia. Aquesta obra és un dels puntals de la seva poètica. Per tant, tal i com comenta Jaume Aulet, la poètica de Carner no s’explica simplement per motius biogràfics, que de fet, també s’hi plasmaran, sinó també per l’evolució del seu pensament i els fets biogràfics acceleraran aquest procés. Amb Nabí, Carner sorprèn a tothom escrivint poesia narrativa per primera vegada dins el seu registre literari, cosa inèdita en ell fins aleshores. El poemari Nabí de Carner ha estat llegit des de diverses visions: la psicoanalítica, la religiosa, la metafísica, la teològica, l’existencialista, la formalista, l’esoterisme, en són algunes. Tota lectura que es vulgui fer serà correcta sempre que se’n donin arguments, mentre hi hagi un posicionament. Nabí és una obra que dóna molt a parlar. Carner es posa en la pell del poeta-profeta, que esdevé solitari i actua per si sol.

El 1957 és una data important dins la trajectòria del poeta, atès que edita el volum Poesia, llibre en el qual revisionarà tots els seus poemes i n’inclourà també de nous. Això farà que puguem trobar dues versions diferents d’un mateix poema, on ha modificat alguns versos o fins i tot, alguna estrofa sencera. Això es deu al seu afany pel perfeccionisme i crear l’obra ben feta, el poema perfecte, recordem que precisament aquest era un dels principals pilars del noucentisme. Els poemaris que apareixen en aquests anys també mostren la doble tasca d’escriptura i revisió, són: Paliers (1950), Llunyania (1952), Arbres (1953) i Absència (1957) inclòs dins de Poesia. En tots aquests poemaris podem fitar: elements vinculats a l’exili, com per exemple, l’enyorament, el record, l’elegia, el retorn, però també la reflexió moral i existencial de tot allò que viu, veu i que al cap i a la fi el preocupa. Moltes vegades ens parla de la terra i aquesta és Catalunya, cosa que no descobrirem fins al final del poema, ja que ens dóna poques pistes. Un altre dels temes bandera dins la poesia que escriu en aquest període de temps és la reflexió sobre el pas del temps, però ho fa parlant de la vellesa, ara Carner se sent vell i se li acosten els dies finals i ell ho sap, la partida cap al més enllà, perquè el poeta no podrà eludir aquest destí. Carner, com explana Jaume Aulet, toca aquests temes de manera seriosa però en alguns casos s’acosta a la simplicitat, pot sonar a ridiculesa. El tema de la pàtria tornarà a aparèixer, perquè Carner ens parla des de l’exili i ell vol fer-ho notar als seus lectors, dóna més importància als exiliats que als que viuen en aquells moments a la mateixa Catalunya. Es veu l’egoisme per les pròpies vivències i el que està vivint.

A Llunyania (1952), Carner ens parla de si mateix i allò que li passa per la ment. El poemari s’edità a Santiago de Xile. Destaca per ser un dels poemaris que presenten més material inèdit, ja que, com hem dit abans, compaginava la tasca de revisió i reescriptura dels poemes amb la de creació, que en alguns casos fins i tot, el porten a canviar el títol d’un poema, com per exemple succeeix a “Cor fidel”, que en l’edició del 1952 l’intitulà “Fe”. Aquest fet pot arribar a desorientar en alguns casos als seus lectors fidels.

Absència (1957) ens segueix mostrant poemes que parlen de la pròpia situació personal des de l’exili, per tant, hi observarem la solitud, la distància, la crítica per la situació que viu. Carner pateix per no escriure i semblar patètic, aquest és un dels motius que fan que revisi contínuament allò que escriu, a més de la d’estil i gramatical.

Arbres (1953) incorpora poemes ja coneguts i d’un dels seus temes preferits, els arbres que tant s’estimava. Li interessa parlar dels arbres perquè s’arrelen a la terra, com fa el mateix poeta des de l’exili, i aquest tema li va com un anell al dit, se sent fort, amb nostàlgia per les seves arrels i que mai perdrà. És en aquest volum on es plasma el Carner més meditatiu.


(Adaptat de: Aulet, Jaume, Estudi preliminar dins Supervivient d'un cant remot. Antologia poètica, Edicions 62, Barcelona)

(Imatge extreta de: gencat.cat)



!!EXERCICIS:

1. Cerca dos poemes d'aquesta etapa, llegeix-los un parell de cops i comenta'ls breument.

2. Anota deu paraules que hagis après llegint la poesia de Josep Carner.

3. Cerca a la Bíblia el mite del profeta Jonàs que apareix a Nabí i comenta'l detalladament.

4. Resumeix els punts fonamentals d'aquesta etapa que convé saber per tal de contextualitzar els poemes.

divendres, 22 de febrer del 2013

Quan escrivim la B? Adreçat a tot l'alumnat.






A priori, llegint aquesta fitxa senzilleta i visual hauríem de resoldre els nostres problemes amb la lletra B i bé!


Quan escrivim B?

Escrivim la B, coneguda com a be alta en els tres casos següents:


1. Darrere de M:

Ex:

embadalir, comboi, embolicar, escombrar...



2. Quan en alguns mots de la mateixa família alterna amb el so P:

Ex:

cap, cabota, llop, lloba...




3. Davant de L i R:

amable, cable, arbre, pobre, rebre...




!Excepcions:

Hi ha tres paraules que s'escriuven amb V després de la M:

Ex:

triumvir i derivats (conjunt de tres), circumval·lació, tramvia.




.Per ampliar o reforçar amb exercicis pràctics:



No us perdeu pel laberint de la B!



(Font: gencat.cat/llengua/itineraris-aprenentatge)

(Imatge extreta de: lasfotosmasalucinantes.blogspot.com. Laberint d'Horta, Barcelona)




!!EXERCICIS:

1. Amplia aquesta fitxa anotant deu paraules de la regla 1, deu més de la regla 2 i deu més de la regla 3 d'escriptura de la B, en total n'has d'escriure trenta. Si algú ja ha respost la fitxa, no poden repetir-se.

2. Proposa un exercici per fer amb la B, però no el resolguis, atès que ho farà alguna companya o company que ho desitgi.

3. Anota deu paraules que s'escriguin amb B i que habitualment escriguis malament.










dijous, 21 de febrer del 2013

Les llengües romàniques. Adreçat a l'ESO.


Les llengües romàniques són les que deriven del llatí vulgar, del llatí que parlava el poble de Roma i que calia contraposar al llatí culte o literari de l'alta societat romana.
Les llengües romàniques estan formades per cinc grups que inclouen diverses llengües:
1. Grup iberoromànic.
2. Grup occitanoromànic.
3. Grup gal·loromànic.
4. Grup retoromànic.
5. Grup gal·loitalià.
6. Grup italoromànic.
7. Grup balcanoromànic.
7. Sard.

Algunes llengües ja han desaparegut perquè ha mort el darrer parlant. Bé, no donem més pistes i anem a treballar amb elles una mica.

N.B. Si cliques a la imatge de la fitxa podràs veure-les totes!

.Per reforçar o ampliar informació:
(Imatge extreta de iesllengua.blogspot.com)


!!EXERCICIS:
1. Anota tres llengües dels set primers grups de llengües romàniques. Pots ajudar-te de vikipèdia, link adjuntat a dalt.

2. Investiga pel teu compte i anomena el nom de vuit llengües que formen part de la família germànica. Compte, no són de les romàniques.

3. Escriu una definició de llengua romànica sense consultar en cap lloc.

4. Redacta una definició de llengua germànica i anota deu llengües d'aquest grup.

5. Esmenta de quina família són les diferents llengües:
català, basc, gallec, escocès, anglès, sard, dàlmata, alemany, neerlandès, francès, portuguès.
 
 
6. Cerca per internet el nombre de parlants que té la llengua catalana i delimita tots els països on es parla.

7. Anomena els països on es parlen aquestes llengües. Compte, algunes es parlen en diversos països. Pots consultar a vikipèdia:
frisó, castellà, anglès, neerlandès, nòrdic, sard, jiddisch, afrikaans, feroès, cors, dàlmata (ja desaparegut).

8. Pensa per què despareixen les llengües. Raona les respostes.

dimecres, 20 de febrer del 2013

Les faltes més repetides en exàmens. Adreçat a tot l'alumnat.






Molts dels errors ortogràfics que cometem vénen donats perquè no tenim ben assimilades les normes d'accentuació, és a dir, no sabem quan s'accentuen les paraules agudes, planes i esdrúixoles en català, o potser barregem i confonem aquestes regles amb les de la llengua castellana.

L'accent diacrític també s'emporta la palma, desconeixem el significat d'aquest llistat de paraules i les accentuem o no sense solta ni volta.

Una altra falta a destacar és la de concordança, si parles en femení ha d'haver concordança de gènere i nombre i si ho fas en masculí igual. No pots barrejar ni masculins amb femenins ni singulars amb plurals. Moltes d'aquestes errades ni tan sols les fitem perquè no revisem els textos escrits perquè ens hem cansat quan els escrivíem, cosa que caldria fer un parell de vegades i després d'un petit repòs.

Però és evident que molts errors els repetim un i altre cop per diverses raons: no els anotem al nostre quadern de classe o bé ho fem malament, no ens hi fixem, no els estudiem ni revisem, perquè ens quedem capcots i feliços amb la nota i ens quedem amb el simbolisme i no els errors, llavors al proper examen o revisió tornem a cometre'ls, i l'error és nostre, perquè no ens apliquem prou, no hi posem més interès.

Verifiques tots els errors que has realitzat al llarg del curs abans de fer un examen de llengua per tal de no repetir-los o penses que és una veritable pèrdua de temps?

En la matèria de català i literatura catalana és imprescindible no fer faltes per aprovar un examen.



FALTES---------------------CORRECCIONS

día---------------------------dia (-ia, sempre sense accent)

per què----------------------perquè (explicació, resposta)

dona------------------------dóna (verb 'donar', sinó vol dir 'senyora')

crèixer, nèixer---------------créixer, néixer (porten accent tancat)

Deu-------------------------Déu (divinitat, sinó: número, verb 'deure', una font)

magrada---------------------m'agrada (cal apostrofar perquè hi ha un pronom)

son--------------------------són (verb 'ser', sinó vol dir tens ganes de dormir)

algún------------------------algun (mai s'accentua perquè és aguda)

tens de / d'------------------has de / d' ('tenir que / de/ d'' és un castellanisme)

mes-------------------------més (quantitat, sinó vol dir gener, febrer...)

aprenen---------------------aprenent (els gerundis acaben en -NT)

es---------------------------és (verb 'ser', pronominalitza 'ho és')

lo cotxe---------------------el cotxe (el 'lo' no existeix a nivell escrit)

desde-----------------------des de (separat en català, en castellà va junt)

la costum--------------------el costum (el senyal, el pendent, són masculines)

mon-------------------------món (planeta, sinó vol dir possessiu 'meu')

hem sembla-----------------em sembla (no és un verb conjugat, sinó un pronom)

un altre vegada--------------una altra vegada (concordança en gènere i nombre)

desprès---------------------després (adverbi de temps. 'Desprès' vol dir generós o participi de 'desprendre')

aquest llibres----------------aquests llibres (concordança en gènere i nombre)

cambi-----------------------canvi

possar-----------------------posar

pasar------------------------passar

per el camí------------------pel camí (per+el= pel, contracció)

a l'hora---------------------alhora (adverbi de temps: 'a la vegada')

de aventures----------------d'aventures (cal apostrofar davant de vocal)

vens------------------------véns (verb 'venir', sense accent vol dir 'vendre')

prop / aprop----------------a prop (s'escriu separat)

tan--------------------------tant (= 'tanto' castellà)

quan------------------------quant ('quantitat')

donar-se compte------------va adonar-se / va adonar-se'n ('donar-se compte' és castellanisme)

exàmen---------------------examen (és plana, no s'accentua. 'Exàmens' sí)

fenòmen--------------------fenomen (és plana, no s'accentua. 'Fenòmens' sí)

hi han-----------------------hi ha (sempre en singular)


N.B. Llistat molt recomanable de repassar abans d'un examen.


(Imatge extreta de: absolutemichigan.com)



!!EXERCICIS:

1. Anota les vuit parelles de paraules de l'accent diacrític que més et fan equivocar i anota el seu significat.

2. Redacta deu oracions amb les faltes que més comets d'aquesta fitxa.

3. Afegeix errades ortogràfiques que realitzes i no apareixen en aquesta fitxa. Justifica on t'equivoques.

4. Escriu vuit oracions on es vegi la concordança de genère, nombre i persona i de singulars i plurals.

5. Fòrum: reflexió lingüística. T'anotes les faltes de les redaccions, exercicis, blog, exàmens, les corregeixes amb dues columnes i les mostres al professor o bé et quedes amb la nota i estàs simplement emprenyat pel teu error. Com podries reduir el teu nombre de faltes? proposa estratègies. 

6. Explica quan s'accentuen les paraules agudes, planes i esdrúixoles i anota exemples, tant de paraules que porten accent com que no dins de les agudes i les planes. Això és bàsic per escriure amb certa lògica correctiva. 

7. Posa en comú amb la resta de la classe a veure les faltes que més es repeteixen i realitza un petit esquema com el de la fitxa i l'adjuntes aquí.

8. Proposa un exercici però no el resolguis, que ja ho farà un altre company o companya que ho desitgi.

dimarts, 19 de febrer del 2013

Pràctica d'examen (5). Adreçat a Batxillerat.






N.B. Clica a sobre de la imatge per tal d'ampliar el text.




(Article extret de: El Triangle, 8 de febrer del 2013)




!!EXERCICIS:


1. Cerca un sinònim de cada paraula assenyalada. Si algú ha respost l'exercici no pots repetir les solucions, n'has d'anotar d'altres.

2. Cerca un antònim de cada paraula assenyalada. Si algú ha respost l'exercici no pots repetir les solucions, n'has d'anotar d'altres.

3. Contextualitza les dues primeres oracions subratllades dins el sentit del text. En una línia màxim cadascuna.

4. Contextualitza la tercera i la quarta oració subratllada dins el sentit del text. En una línia màxim cadascuna.

5. Fòrum: què en penses del fet que es presenta en aquesta notícia de premsa? argumenta la teva opinió.



Treballem "Retrum" de Francesc Miralles. Adreçat a l'ESO.





En aquesta fitxa seguim treballant Retrum de Francesc Miralles al grup de primer d'ESO.

Ara tu també hi pots participar, vinga, anima't i aporta un resum o més d'un d'un capítol!




.Presentació de Retrum 2. La neu negra el maig del 2011 a Cerdanyola del Vallès:


http://llengilitcat.blogspot.com.es/2011/06/el-retrum-de-francesc-miralles-adrecat.html







(Imatge extreta de: sagaretrum.blogspot.com i sobremispaginas.blogspot.com)




!!EXERCICIS:

1. Escull un capítol que ningú hagi resumit i explica'l. Cal que anotis el títol.

2. Comenta algun personatge que t'atregui de Retrum i explica el perquè.

3. Per què recomanaries o no Retrum? Argumenta la resposta.

4. Què en penses del disseny del llibre?

5. Fòrum: què en penseu d'aquest grup de joves que sovint es reuneix als cemintiris?

divendres, 15 de febrer del 2013

Incorreccions orals. Adreçat a tot l'alumnat.

Són moltes les paraules que usem de manera inadequada quan establim una conversa, ja que el parlar és espontani i no ho podem verificar tot, tampoc rectificar els errors, no tindria cap mena de sentit, no acabaríem mai la conversa i es faria feixuga, però sí que els hem de tenir ben presents, perquè ens envaeixen per tot arreu. Per més inri, fem ús d'expressions calcades en castellà, quan ja en tenim de ben genuïnes.

Cuideu-me el català! l'hem de parlar fora de les aules o se'ns oblidarà!!
Aquests són alguns d'ells, però la llista és ben llarga:


INCORRECTE-------------------CORRECTE

.No està............................................No hi és
.On estàs?.........................................On ets?
.Ja sóc aquí......................................Ja estic aquí
.Estoy en ello....................................Hi estic a sobre
.Más de lo mismo!.............................Tornem-hi!
.Està bo?.............................................És bo?
.A què esperes? (calc).........................Per què no t'afanyes?
.Ens deixarem la pell.............................Ens hi esforçarem
.Paraigües (+ d'1).................................Paraigua (1 de sol)
.Pantalons (+ d'1)................................Pantaló (1 de sol)

(Imatge extreta de: blocs.xtec.cat)

!!EXERCICIS:

1. Amplia aquesta llista d'incorreccions o mals usos en català pel motiu que sigui, descuit, interferència...

2. Entra al blog http://elcatalacomcal.blogspot.com.es/ i anota aquí deu incorreccions que fas habitualment ja sigui a nivell escrit o oral i reflexiona perquè fas cada error.

3. Proposa un exercici amb incorreccions però no el resolguis, que ja ho farà una altra companya o company.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;