dijous, 30 de gener del 2025

El nom. Definició. Estructura. Sintaxi. Classificació. Gènere i nombre. Adreçat a tothom

Definició:

És una categoria gramatical que té gènere i nombre. Designa persones, animals, coses o conceptes. S’estructura de la següent manera:

Estructura:

Lexema (significat bàsic) + morfema (información gènere / nombre)

Sintaxi:

.El nom fa de nucli del SN i pot dur especificacions i complements.

SN à (esp.) + nucli + (complements)

.Com especificadors nominals funcionen els determinants (articles possessius, demostratius, indefinits i numerals) i com a complements nominals: el SPrep, SAdj, SN o una oració subordinada.

.El SN pot fer totes les functions que fa un nom dins de l’oració: subjecte, CN, CD, CI, entre d’altres.

Classificació:

Nom:

A) Concret:

Comú:

1. comptable:

individual: ex à roure

col·lectiu: ex à ramat

 

2. no comptable:

Ex à cotxe

 

Propi:

Antropònim: Joan

Topònim: Barcelona

 

B) Abstracte:

Ex: llibertat

 

Gènere i nombre:

Formació del masculí i femení

A) Formació bàsica

.Masculí à Femení –a: noi, noia; gat, gata.

.Canvis ortogràfics:

P à b: llop, lloba

T à d: nebot, neboda

C à g: amic, amiga

U à V: jueu, jueva

S à SS: gos, gossa

L à l·l: Camil, Camil·la

.Recuperació de la n etimològica:

Cosí, cosina; germà, germana,; orfe, òrfena.

B) Canvi de vocal en noms acabats en e, o, u:

Pediatre, pediatra; monjo, monja; reu, rea.

C) Terminacions pròpies:

-ina, -essa, -òleg /-òloga, -or, -riu:

Gall, gallina; heroi, heroïna; metge, metgessa; psicòleg, psicòloga; actor, actriu.

D) Formació del masculí en –ot a partir del femení:

Bruixa, bruixot; guilla, guillot

E) Lexemes diferents per al masculí i femení:

Amo, mestressa; marit, muller; toro, vaca; oncle, tia

F) Noms masculins i femenins:

-aire à el / la drapaire

-ista à el / la futbolista

-cida à el / la homicida

G) Noms invariables:

La girafa (mascle / femenina); la cadernera (mascle / femella)

TINGUES PRESENT

Noms que canvien de significat segons el gènere:

Noms que admeten masculí i femení:

Masculí:

El canal (via d’aigua)

El canalla (malvat)

El clau (de clavar)

El còlera (epidèmia)

El fi (finalitat)

El llum (aparell)

El pudor (modèstia)

El son (dormida)

Femení:

La canal (canonada)

La canalla (mainada)

La clau (d’obrir i tancar)

La còlera (ràbia)

La fi (acabament)

La llum (claror)

La pudor (tuf)

La son (ganes de dormir)

El mar / la mar

El vessant / la vessant

El vodka / la vodka


Noms masculins

Afores, avantatge, avió, compte, corrent, costum, deute, dot, dubte, espinacs, llegums, lleixiu, pebre, pendent, senyal, titella.

 

Noms femenins

Allau, anàlisi, aroma, calor, cercavila, claror, dent, icona, nespra, olor, postres, remor, resplendor, sida, suor.

 

Formació del plural

A)    Formació bàsica

.Nom singular + s:

Torre, torres; ull, ulls.

.Canvi a/e:

Dona, dones; taula, taules.

.Canvis ortogràfics:

Barca, barques; platja, platges; pasqua, pasqües.

.Recuperació de la n etimològica:

Carbó, carbons; germà, germans.

B)     Agust acabats en –s, -ç, -x, -ix, -tx > + -os

Pis, pisos; lluç, lluços; reflex, reflexos; feix, feixos; despatx, despatxos.

.N’hi ha que dupliquen la s:

Accés, accessos; mosso, mossos; nas, nassos.

C)    Acabats en –sc, -st, -xt, -ig > -s / -os:

Casc, cascs / cascos; test, tests / testos; pretext, pretexts / pretextos; bateig, bateigs / batejos

D)    Invariables

.Dies de la setmana:

Dilluns, dimarts... excepte: dissabte, diumenge.

.Acabats en –us:

Sinus, fetus, globus...

.Plans o esdrúixols acabats en –s:

Llapis, atles...

.Alguns compostos:

Milhomes, salvavides...

.Altres:

Alicates, calçotets, postres, pessigolles...

 

[Font: CÒRDOVA, Núria, FREIXES, Andreu. (2017). Llengua catalana. 2n Batxillerat. Competència lingüística. Fonètica, morfologia, sintaxi, lèxic, Castellnou Edicions, Barcelona]

[Imatge extreta de: sgformadorsconsultors.cat]

 

EXERCICIS:

1.      Escriu el femení dels mots següents:

Avi:

Heroi:

Vidu:

Marit:

Actor:

Gegant:

Alumne:

Burgès:

Advocat:

Poeta:

2.      Ídem de l’anterior:

Mestre:

Cantaire:

Filòleg:

Príncep:

Ambaixador:

Gendre:

Reu:

Jutge:

Amo:

Marxant:

3.      Canvia el gènere dels noms següents:

Cavall:

Marrà:

Tigre:

Elefant:

Conill:

Canari:

Abella:

Girafa:

Ase:

4.      Fes el mateix que l’exercici 3:

Porc:

Perdiu:

Cabra:

Pit-roig:

Furot:

Merla:

Gall d’indi:

Guatlla:

Toro:

5.      Pensa i escriu el masculí dels mots següents:

Bruixa:

Pediatra:

Florista:

Monja:

Modista:

Tia:

Dida:

Hostessa:

6.      Escriu cinc mots femenins amb cadascuna de les següents terminacions.

-a:

-essa:

      7.  Redacta una oració amb cada paraula:

           La fi:

           La llum:

           El pudor:

           La canal:

            La còlera:

8.      Escriu l’article corresponent davant de cada mot.

__ afores; __ costum; __ resplendor; __ senyal; __ front; __ postres; __ aromes; __ anàlisis; __ calor; __ dubte; __ remor; __ deute; __nespra; __ xocolata; __ suor; __ llegum.

9.      Subratlla la forma correcta de cada parella.

Dubte (intens / intensa); costum (pervers / perversa); senyal (lluminós / lluminosa); resplendor (profund / profunda); estratagema (adequat / adequada); anàlisi (sintàctic / sintàctica); dent (corcat / corcada); front (ample / ampla).

10.  Escriu el plural de:

Origen:

Camió:

Jardí:

Veça:

Platja:

Pasqua:

Fre;

Veí:

Capità:

Pluja:

Examen:

Beduí:

11.  Per què algunes paraules tenen dues possibilitats de fer el plural? Explica-ho a partir d’exemples.

12.  Pensa i escriu vuit mots que tinguin dues opcions de fer el plural.

13.  Escriu les dues formes de plural possibles en els següents mots:

Rusc:                                            casc:

Basc:                                            disc:

Assaig:                                          test:

Bosc:                                             raig:

Passeig:                                         tast:

Faig:                                             safareig:

Gust:                                             desig:

Cost:                                             gest:

14.  Canvia el nombre dels noms següents:

Tesis:                                          mitges:

Parèntesis:                                   milhomes:

Globus:                                       atles:

Pelvis:                                         dimarts:

Sinus:                                          crisis:

Alicates:                                       calces:

Llapis:                                          anàlisis:

Diabetis:                                       guants:

15.  Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resoltes?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;