Definició:
És una
categoria gramatical que té gènere i nombre. Designa persones, animals, coses o
conceptes. S’estructura de la següent manera:
Estructura:
Lexema (significat
bàsic) + morfema (información gènere / nombre)
Sintaxi:
.El nom fa
de nucli del SN i pot dur especificacions i complements.
SN
à
(esp.) + nucli + (complements)
.Com
especificadors nominals funcionen els determinants (articles possessius,
demostratius, indefinits i numerals) i com a complements nominals: el SPrep,
SAdj, SN o una oració subordinada.
.El SN pot
fer totes les functions que fa un nom dins de l’oració: subjecte, CN, CD, CI,
entre d’altres.
Classificació:
Nom:
A)
Concret:
Comú:
1. comptable:
individual: ex
à roure
col·lectiu: ex
à ramat
2. no
comptable:
Ex à cotxe
Propi:
Antropònim:
Joan
Topònim:
Barcelona
B)
Abstracte:
Ex:
llibertat
Gènere i nombre:
Formació del masculí i femení
A) Formació bàsica
.Masculí
∅ à Femení –a: noi,
noia; gat, gata.
.Canvis
ortogràfics:
P à b: llop,
lloba
T à d:
nebot, neboda
C à g:
amic, amiga
U à V:
jueu, jueva
S à SS:
gos, gossa
L à l·l:
Camil, Camil·la
.Recuperació
de la n etimològica:
Cosí, cosina;
germà, germana,; orfe, òrfena.
B) Canvi de vocal en noms acabats en e, o, u:
Pediatre,
pediatra; monjo, monja; reu, rea.
C) Terminacions pròpies:
-ina, -essa,
-òleg /-òloga, -or, -riu:
Gall, gallina;
heroi, heroïna; metge, metgessa; psicòleg, psicòloga; actor, actriu.
D) Formació del masculí en –ot a partir del
femení:
Bruixa, bruixot;
guilla, guillot
E) Lexemes diferents per al masculí i femení:
Amo, mestressa;
marit, muller; toro, vaca; oncle, tia
F) Noms masculins i femenins:
-aire à el / la
drapaire
-ista à el / la
futbolista
-cida à el / la
homicida
G) Noms invariables:
La girafa (mascle / femenina); la cadernera (mascle / femella)
TINGUES
PRESENT |
||
Noms que canvien de significat segons el gènere: |
Noms que admeten masculí i femení: |
|
Masculí: El canal (via d’aigua) El canalla (malvat) El clau (de clavar) El còlera (epidèmia) El fi (finalitat) El llum (aparell) El pudor (modèstia) El son (dormida) |
Femení: La canal (canonada) La canalla (mainada) La clau (d’obrir i tancar) La còlera (ràbia) La fi (acabament) La llum (claror) La pudor (tuf) La son (ganes de dormir) |
El mar / la mar El vessant / la vessant El vodka / la vodka |
Noms
masculins |
Afores, avantatge, avió, compte,
corrent, costum, deute, dot, dubte, espinacs, llegums, lleixiu, pebre,
pendent, senyal, titella. |
Noms
femenins |
Allau, anàlisi, aroma, calor,
cercavila, claror, dent, icona, nespra, olor, postres, remor, resplendor,
sida, suor. |
Formació del plural
A)
Formació
bàsica
.Nom singular + s:
Torre, torres; ull, ulls.
.Canvi a/e:
Dona, dones; taula,
taules.
.Canvis ortogràfics:
Barca, barques; platja,
platges; pasqua, pasqües.
.Recuperació de la n
etimològica:
Carbó, carbons; germà,
germans.
B)
Agust
acabats en –s, -ç, -x, -ix, -tx > + -os
Pis, pisos; lluç, lluços;
reflex, reflexos; feix, feixos; despatx, despatxos.
.N’hi ha que dupliquen
la s:
Accés, accessos; mosso,
mossos; nas, nassos.
C)
Acabats en –sc,
-st, -xt, -ig > -s / -os:
Casc, cascs / cascos;
test, tests / testos; pretext, pretexts / pretextos; bateig, bateigs / batejos
D)
Invariables
.Dies de la setmana:
Dilluns, dimarts...
excepte: dissabte, diumenge.
.Acabats en –us:
Sinus, fetus, globus...
.Plans o esdrúixols
acabats en –s:
Llapis, atles...
.Alguns compostos:
Milhomes, salvavides...
.Altres:
Alicates, calçotets,
postres, pessigolles...
[Font: CÒRDOVA, Núria,
FREIXES, Andreu. (2017). Llengua
catalana. 2n Batxillerat. Competència lingüística. Fonètica, morfologia,
sintaxi, lèxic, Castellnou Edicions, Barcelona]
[Imatge extreta de:
sgformadorsconsultors.cat]
EXERCICIS:
1. Escriu
el femení dels mots següents:
Avi:
Heroi:
Vidu:
Marit:
Actor:
Gegant:
Alumne:
Burgès:
Advocat:
Poeta:
2. Ídem
de l’anterior:
Mestre:
Cantaire:
Filòleg:
Príncep:
Ambaixador:
Gendre:
Reu:
Jutge:
Amo:
Marxant:
3. Canvia
el gènere dels noms següents:
Cavall:
Marrà:
Tigre:
Elefant:
Conill:
Canari:
Abella:
Girafa:
Ase:
4. Fes
el mateix que l’exercici 3:
Porc:
Perdiu:
Cabra:
Pit-roig:
Furot:
Merla:
Gall d’indi:
Guatlla:
Toro:
5. Pensa
i escriu el masculí dels mots següents:
Bruixa:
Pediatra:
Florista:
Monja:
Modista:
Tia:
Dida:
Hostessa:
6. Escriu
cinc mots femenins amb cadascuna de les següents terminacions.
-a:
-essa:
7. Redacta una oració amb cada paraula:
La fi:
La llum:
El pudor:
La canal:
La
còlera:
8. Escriu
l’article corresponent davant de cada mot.
__ afores; __ costum; __
resplendor; __ senyal; __ front; __ postres; __ aromes; __ anàlisis; __ calor;
__ dubte; __ remor; __ deute; __nespra; __ xocolata; __ suor; __ llegum.
9. Subratlla
la forma correcta de cada parella.
Dubte (intens / intensa);
costum (pervers / perversa); senyal (lluminós / lluminosa); resplendor (profund
/ profunda); estratagema (adequat / adequada); anàlisi (sintàctic /
sintàctica); dent (corcat / corcada); front (ample / ampla).
10. Escriu
el plural de:
Origen:
Camió:
Jardí:
Veça:
Platja:
Pasqua:
Fre;
Veí:
Capità:
Pluja:
Examen:
Beduí:
11. Per
què algunes paraules tenen dues possibilitats de fer el plural? Explica-ho a
partir d’exemples.
12. Pensa
i escriu vuit mots que tinguin dues opcions de fer el plural.
13. Escriu
les dues formes de plural possibles en els següents mots:
Rusc: casc:
Basc: disc:
Assaig: test:
Bosc: raig:
Passeig: tast:
Faig:
safareig:
Gust:
desig:
Cost:
gest:
14. Canvia
el nombre dels noms següents:
Tesis:
mitges:
Parèntesis: milhomes:
Globus: atles:
Pelvis:
dimarts:
Sinus:
crisis:
Alicates: calces:
Llapis:
anàlisis:
Diabetis: guants:
15. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit les activitats. Quines dificultats t’han
sorgit i per què? Com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada