dimecres, 31 de maig del 2023

Llegim "Atrapats", de Xavier Gual (14). Club de lectura. Adreçat a tothom

 Els joves segueixen a l’institut, veuen un gat i aquest porta quelcom agafat a la boca. Veurem què pot ser. Al jardí la Laura fita quelcom estrany…

 

29

SECRETS DE CANTINA

En Dani va obrir un pam la porta de la cantina perquè en sortís el fum que sobrevolava l’espai. Va traure el cap i va comprovar que encara no havien tornat els nois amb l’Arasa. Per una banda, estava dolgut que el cap d’estudis no l’hagués considerat prou fort per arrossegar màrfegues, però per l’altra no li feia gens de gràcia estar al costat d’aquell home. Tot i així, encara que després els castiguessin, ara se sentía més segur amb la presencia d’una persona gran. Gran quant a edat i quant a volum. Si allà hi havia algú més, se les hauria de tenir amb el terrible cap d’estudis, i això, encara que pogués semblar contradictori, l’alleujava. Quan en Dani estava a punt d’ajustar la porta, un gat negre, esprimatxat, va esmunyir-se com un difeu dins la cantina.

-Ei, ens ha entrat un polissó!

La Sara el va identificar de seguida.

-Només em faltava aquesta. Soc al·lèrgica als gats! Dani, ja pots fer-lo fora o començaré a esternudar.

-Deixeu-lo estar –va interposar la Diana-. Aquest gat ens ha ajudat molt.          

-És veritat –va afegir la Laura-. Primer gairebé ens mata d’un ensurt quan ens l’hem trobat al Departament de Socials, però després ens ha avisat que venia l’Arasa. Bé, encara no sabíem que era ell.

-Ah, i a mi m’ha donat això. –La Diana va treure de la butxaca un petit objecte rectangular-. És el pendrive d’en Hao.

En Dani s’hi va acostar de pressa i en identificar-lo, gairebé l’hi va arrencar de les mans.

-Te l’ha donat el gat?

-Sí. Hi jugava com si hagués caçat un ratolí.

-Per tant, aquest gat s’ha creuat amb en Hao, no?

-La Sara va fer la pregunta amb els braços a la cintura.

-Sí, en algun moment. També podria ser que a en Hao li hagués caigut a terra i el gat l’hagués pendrive?

-Com vols que ho hagi fet, Dani? No he tingut temps i ens hem quedat sense electricitat. Et semblen motius suficients?!

-Ei, ja sé que estàs colada per mi, però no cal que ho dissimulis tant!

La Laura i la Sara li van riure la gràcia.

-En aquest llapis de memòria hi havia el logotip de la Santacruz, el de la creu vermella amb la calavera al mig, ho recordeu? El va dissenyar en Hao, que en sap molt d’informàtica i de tot el que tingui tecles i cables.

-Deu ser molt llest per segons què, però qualsevol diria que la neu se l’ha empassat!

La imatge que va compartir en Dani els va preocupar, perquè la Laura per poc s’hi havia quedat, colgada per la neu. Mentrestant, el gat va acostar els bigotis a les cames de la Diana i la va ensumar. La Sara, però, va fer una passa enrere i va llançar un altre tros de fusta a la petita foguera.

-Li hauríem de posar nom, al mixet.

-Dimoni. Dimoni Nocturn!

-Calla, Dani! El nom el triarem entre la Laura i jo. Oi?

-He de parlar amb tu, Diana. –Amb la mà va indicar-li que era important i que havia de ser en secret-. No et creuràs el que he vist quan he fet la volta pel jardí.

La Diana va donar l’esquena als altres, que ja ho tenien assumit.

-Per això no la suporto –va murmurar la Sara-. No suporto les amiguetes exclusives i els secretets a l’orella. En Dani va afirmar amb el cap.

-A mi les noies no em confessen res. I mira que soc un tio sensible. No em costa plorar, ni emocionar-me. Per cert, tu com tens el turmell?

La Sara va esbufegar i va preferir buscar a la cuineta si hi havia res de menjar.

-Com que soc tan guapa, la gent es pensa que he de ser tonta, però no és veritat! Si no n’aprovo més és perquè em costa concentrar-me. Si tots m’aneu al darrere, com vols que em posi a estudiar?!

-Ni ho provis! O en Riki t’espavilarà per sempre!

En Dani va mantenir les distàncies i va observar les dues noies, il·luminades lleugerament per les brases; la Laura li explicava coses a la Diana, que assentia amb el cap.

-Quan tu has marxat jo no he pogut saltar la reixa i he preferit fer la volta a l’edifici. Primer he passat per davant de les finestres de la biblioteca. Hi ha entrat un home tapat en caputxa de l’abric i una passamuntanyes que intentava amagar-se. Després he reconegut que era l’Arasa perquè ha trucat per telèfon i li he vist la cara. M’ha fet por que em veiés per la finestra i, tot i que nevava i m’estava quedant congelada, he seguit vorejant l’edifici. I llavors, he vist aquella persona. –Va posar-se les mans a la cara-. No t’ho creuràs.

La Diana va deixar-se guiar pels seus pressentiments i va agafar ben fort la mà de la Laura.

-L’Arasa no té la culpa de tots els nostres problemes, oi?

Ella ho va negar amb les llàgrimes a punt de lliscar-li per les galtes.

-Jo em pensava que... No vull creure que tingui aquesta capacitat de veure gent que no... Tu no et pots imaginar com ho vaig passar en aquell càmping abandonat. Vaig viure coses horribles, i encara tinc malsons cada nit.

La Diana va abraçar-la davant les mirades curioses dels altres dos.

-Digues què has vist? És molt important. Crec que més enllà de sortir d’aquí, sigui avui o demà al matí, hem de descobrir alguns secrets d’aquest institut.

La Laura va intentar recuperar la serenitat per explicar finalment el que havia vist.

-Quan he girat la cantonada, a l’altura dels tallers, tot i que era molt fosc, m’ha semblat veure una noia que corria.

-Què vol dir que t’ha semblat veure? –El to més elevat va despertar l’atenció de la Sara i en Dani-. Ho has vist o no ho has vist?

-Sí, és clar que he vist aquesta noia. D’esquena, corrent, com si volgués que la seguís o fugís d’algú.

-Potser fugia de tu.

-No ho crec.-La Laura va arronsar les espatlles-. No li he vist en cap moment la cara. Jo l’he seguit però m’ha costat moltíssim avançar per la neu. He caigut un parell de vegades, però la noia semblava que flotava, que no deixava petjades. Després m’he desmaiat i m’he quedat inconscient fins que per sort m’heu trobat.

-Podria ser en Hao, que s’hagués disfressat i et volgués fer una broma?

La Laura li va tornar la pregunta:

-A tu què et diuen els pressentiments?


[Fragment extret de: GUAL, Xavier, (2021), “Atrapats”, Fanbooks, Barcelona]

(Fotografia de: Rafel Bosch)

 

EXERCICIS:

1. Per què la Diana diu: “Deixeu-lo estar. Aquest gat ens ha ajudat molt”?

2. Qui va dissenyar el símbol de la Santacruz i com es dibuixa? [Capítol 28]

3. La Laura fa referència al càmping. Per què? Ha vist una ombra...

4. Volen foragitar el gat. És una peça clau a la novel·la? Quin paper hi juga?

5. Què ha vist realment la Laura que flotava al jardí de l’institut?

6. Què pot amagar el títol d’aquest capítol?

                                                                                                                              

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;