Alguns consells
per a redactar un text sobre un tema i que t’ajudaran sempre, tant si realitzes
un examen com si has d’escriure algun text:
.Llegeix
articles de prensa, escolta el telenotícies, et donaran idees
i aprenentatge sobre qualsevol tema.
.Quan sàpiguis el
tema, fes una pluja d’idees sobre
allò que escriuràs.
.Redacta una primera idea de text com a esborrany i al
final ja el passaràs a net.
.Pensa un títol original, posa’l centrat i
sense subratllar-lo ni acabat en un punt al final. Si tothom repeteix el mateix
títol… al corrector/a el fatigarà i jugarà en contra teva.
.Escriu
una lletra entenedora, ja que si no l’entenen, no llegiran el teu
text.
.Mostra l’estructura textual i que es vegi bé,
amb paràgrafs ben diferenciats:
Introducció (presenta
el tema), desenvolupament (explicació del que afirmes amb
exemples), conclusió (cloure el tema de l’escrit recordant alguna idea
tractada).
.Posa el nom i el cognom a sota de l’escrit,
atès que s’entén que és un article de premsa.
.Tingues cura de la presentació: deixa marges a la dreta, a l’esquerra, a dalt i a sota del full.
.Empra sinònims: no repeteixis més de
dues vegades la mateixa paraula. Enriqueix el text!
.Utilitza connectors: t’ajudaran a
enllaçar les oracions i et resultarà més pragmàtica l’escriptura.
.Compte amb els temps verbals! Escull bé el temps amb el qual vols parlar: present (com si succeís ara
allò que expliques), passat (ja finalitzat, exemple: va acabar, va marxar,
pintà, corregué...), o futur (encara s’ha d’esdevenir). Una errada en moltes
redaccions és barrejar els temps verbals sense solta ni volta.
.Usa el registre adequat d’acord amb el registre dels mitjans de comunicació tant orals com escrits,
és a dir, l’estàndard.
.Pots opinar sempre respectant a tothom per qüestions de cultura, religió, raça,
sexe.
.En acabar d’escriure el text, revisa’l almenys dues
vegades, separades ambdues per un espai de temps, per tal de no fer-ho
de pressa i corrents i no posar l’atenció suficient.
.Revisa els signes de puntuació!! No pots enllaçar dues oracions on parlis de dues coses diferents, cal
separar-les per un punt. Si en llegir la frase et manca aire per llegir-la
tota, és que hi falta alguna coma. El punt i a part el posem en paràgrafs on es
tracten temes diferents.
.Gramàtica: revisa que el subjecte concordi
amb el verb en gènere, número i persona. Per tant, escriu sempre
frases curtes! A les oracions llargues, el verb es perd pel camí i ja no saps
quin és el seu subjecte.
.Evita les ratlladures, deixar pocs marges i deixar poc interlineat: dificulten la lectura del text i esgotarà i fatigarà la lectura del corrector/a.
(Imatge extreta de: adolescents.cat)
EXERCICIS:
1.
Revisa els dictats, redaccions i aporta quatre faltes que hagis realitzat
aquest trimestre amb la seva correcció. Explica la correcció ortogràfica.
2.
Demana un escrit d’un company/a de l’aula i mira coses que ha de millorar.
Posteriorment, ho redactes i li comentes en veu alta.
3.
Redacta un article de 100 paraules on expressis la teva opinió sobre la música
popular actual. Pensa en els estils que dominen, cantants destacats, els
macroconcerts... com veus el futur de la música? El rock ha desaparegut?
Compres música? Assisteixes a concerts? No t’oblidis de posar el títol i de
plasmar l’estructura textual.
4.
Autoavalua’t: comenta com t’han sortit les activitats de la present fitxa.
Quines dificultats t’han sorgit i com les has resoltes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada