Recull
de les faltes ortogràfiques més destacades del darrer examen a 3r d'ESO. Convé que hi
doneu una llambregada i de ben segur que no les tornareu a realitzar si us hi
fixeu. Aquest llistat també ajudarà a alumnat d'altres cursos. Esteu convidats a consultar-lo!
FALTES CORRECCIÓ
Extrany---------------------------------------extrany
(confusió amb el castellà)
Es poder-la gaudir----------------------------és poder-la
gaudir (“es” en castellà; verb)
És compren-----------------------------------es
compren (“se” en castellà; pronom)
Perque normalment parlen---------------------perquè
normalment parlen (aguda en vocal)
Començen-------------------------------------comencen
(no existeixen mots en –çen)
Algúns-----------------------------------------alguns
(confusió amb el castellà “algún”)
Majoritariament--------------------------------majoritàriament
(sobreesdrúixola. S’accentuen)
Móbil------------------------------------------mòbil
(confusió d’accent del mot en castellà)
Plantegesim------------------------------------plantegéssim
(Imperfet de Subjuntiu: -éssim)
Aixó-------------------------------------------això
(pronunciació com “camió”)
Avegades--------------------------------------a
vegades (s’escriu separat. Dos mots)
Triunfant---------------------------------------triomfant
(prové de “triomf”. Confusió castellà)
Ilegal------------------------------------------il·legal
(confusió amb el castellà)
Industria---------------------------------------indústria
(esdrúixola. S’accentuen sempre)
Hauriem---------------------------------------hauríem
(verb haver i apareix un hiat)
S’arribave-------------------------------------s’arribava
(confusió amb la pronunciació)
Hi han molts tipus------------------------------hi ha
molts tipus (“hi han” no existeix)
Musica-----------------------------------------música
(l’estil. Ésdrúixola. Accent sempre)
Aqui-------------------------------------------aquí
(aguda acabada en vocal)
Día--------------------------------------------dia
(acabats en –ia. Mai porten accent)
internet----------------------------------------Internet
(en majúscula. Denominació)
Tickets----------------------------------------tiquets
(no és un anglicisme)
Oïents-----------------------------------------oients
(la “i” ja zona. No necessita dièresi)
Decades---------------------------------------dècades
(és esdrúixola. Sempre accent)
Tambe-----------------------------------------també
(aguda acabada en vocal)
Radio------------------------------------------ràdio
(és esdrúixola. Sempre accent)
Trovar-----------------------------------------trobar
(confusió amb “trovador” castellà)
Per els adolescents----------------------------pels
adolescents (contracció. No traduir literal)
Molta poca gent-------------------------------molt
poca gent (concordança inadequada)
Tranquila--------------------------------------tranquil·la
(ela geminada)
De tant en tant si------------------------------de
tant en tant sí (afirmació. S’accentua)
Apart------------------------------------------a
part (s’escriu separat)
Alluny------------------------------------------a
lluny (junt no existeix)
Em escoltat-------------------------------------hem
escoltat (el verb haver amb hac)
Fins nens de tres anys--------------------------fins a
nens de tres anys (falta la “a”)
Graciès----------------------------------------gràcies
(accent a la “a”)
Accès-----------------------------------------accés
(confusió d’accentuació)
Tecnologic------------------------------------tecnològic
(plana acabada en –c- Porta accent)
Album----------------------------------------àlbum
(plana acabada en –m. Porta accent)
Accesibilitat----------------------------------accessibilitat
(dobla la essa)
A travès--------------------------------------a
través (confusió d’accent)
El numero d’oients---------------------------el
número d’oients (és esdrúixola. Accent)
Algunes estratègies per a evitar faltes ortogràfiques
.Llegir de manera
habitual. La vista i l’oïda treballen. Inconscientment, estàs
estudiant ortografia de manera plaent.
.Fixar-se en les
correccions del professor/a dels dictats, exàmens i redaccions,
i no quedar-se amb únicament l’anècdota, és a dir, la nota.
.Realitzar un
diccionari ortogràfic propi. És a dir, crear un diccionari i
allí introduir les paraules mal escrites i al seu costat la correcció.
.Estudiar una ortografia:
revisar l’escriptura dels verbs, l’accent diacrític, les normes d’accentuació.
N.B.
En un exercici escrit, és greu superar deu faltes ortogràfiques.
(Imatge
extreta de: Castellnou Edicions)
EXERCICIS:
1. Realitza el top deu de les
faltes ortogràfiques que fas darrerament.
Falta |
Correcció |
Justificació
ortogràfica |
|
|
|
2. Explica quines accions utilitzes
per a evitar faltes ortogràfiques.
3. Escriu les normes d’accentuació
amb exemples.
4. Cerca els mots que porten accent
diacrític i afegeix-lo aquí.
5. S’accentuen els mots
monosíl·labs en català?
6. Són correctes els mots: nòvio,
disfrutar, barco, manguera, bolso? Per què?
7. Busca els verbs: estudiar,
cantar, córrer, dormir. Posteriorment, assenyala: amb roig: els accents; amb
verb: les dobles esses; amb groc: les dièresis; amb blau: les ve baixa.
8. Autoavalua’t: revisa el teu
gràfic de faltes on hi inclous el nombre de faltes dels dictats, exàmens i
redaccions. Llavors, mira si has reduït o no el número d’errors ortogràfics i
justifica el perquè.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada