dijous, 17 de novembre del 2022

Faltes de l'examen i com reduir-les. Adreçat a tothom

 


Recull de les faltes ortogràfiques més destacades del darrer examen a 3r d'ESO. Convé que hi doneu una llambregada i de ben segur que no les tornareu a realitzar si us hi fixeu. Aquest llistat també ajudarà a alumnat d'altres cursos. Esteu convidats a consultar-lo!

 

FALTES                                                         CORRECCIÓ

Extrany---------------------------------------extrany (confusió amb el castellà)

Es poder-la gaudir----------------------------és poder-la gaudir (“es” en castellà; verb)

És compren-----------------------------------es compren (“se” en castellà; pronom)

Perque normalment parlen---------------------perquè normalment parlen (aguda en vocal)

Començen-------------------------------------comencen (no existeixen mots en –çen)

Algúns-----------------------------------------alguns (confusió amb el castellà “algún”)

Majoritariament--------------------------------majoritàriament (sobreesdrúixola. S’accentuen)

Móbil------------------------------------------mòbil (confusió d’accent del mot en castellà)

Plantegesim------------------------------------plantegéssim (Imperfet de Subjuntiu: -éssim)

Aixó-------------------------------------------això (pronunciació com “camió”)

Avegades--------------------------------------a vegades (s’escriu separat. Dos mots)

Triunfant---------------------------------------triomfant (prové de “triomf”. Confusió castellà)

Ilegal------------------------------------------il·legal (confusió amb el castellà)

Industria---------------------------------------indústria (esdrúixola. S’accentuen sempre)

Hauriem---------------------------------------hauríem (verb haver i apareix un hiat)

S’arribave-------------------------------------s’arribava (confusió amb la pronunciació)

Hi han molts tipus------------------------------hi ha molts tipus (“hi han” no existeix)

Musica-----------------------------------------música (l’estil. Ésdrúixola. Accent sempre)

Aqui-------------------------------------------aquí (aguda acabada en vocal)

Día--------------------------------------------dia (acabats en –ia. Mai porten accent)

internet----------------------------------------Internet (en majúscula. Denominació)

Tickets----------------------------------------tiquets (no és un anglicisme)

Oïents-----------------------------------------oients (la “i” ja zona. No necessita dièresi)

Decades---------------------------------------dècades (és esdrúixola. Sempre accent)

Tambe-----------------------------------------també (aguda acabada en vocal)

Radio------------------------------------------ràdio (és esdrúixola. Sempre accent)

Trovar-----------------------------------------trobar (confusió amb “trovador” castellà)

Per els adolescents----------------------------pels adolescents (contracció. No traduir literal)

Molta poca gent-------------------------------molt poca gent (concordança inadequada)

Tranquila--------------------------------------tranquil·la (ela geminada)

De tant en tant si------------------------------de tant en tant sí (afirmació. S’accentua)

Apart------------------------------------------a part (s’escriu separat)

Alluny------------------------------------------a lluny (junt no existeix)

Em escoltat-------------------------------------hem escoltat (el verb haver amb hac)

Fins nens de tres anys--------------------------fins a nens de tres anys (falta la “a”)

Graciès----------------------------------------gràcies (accent a la “a”)

Accès-----------------------------------------accés (confusió d’accentuació)

Tecnologic------------------------------------tecnològic (plana acabada en –c- Porta accent)

Album----------------------------------------àlbum (plana acabada en –m. Porta accent)

Accesibilitat----------------------------------accessibilitat (dobla la essa)

A travès--------------------------------------a través (confusió d’accent)

El numero d’oients---------------------------el número d’oients (és esdrúixola. Accent)

 

Algunes estratègies per a evitar faltes ortogràfiques

.Llegir de manera habitual. La vista i l’oïda treballen. Inconscientment, estàs estudiant ortografia de manera plaent.

.Fixar-se en les correccions del professor/a dels dictats, exàmens i redaccions, i no quedar-se amb únicament l’anècdota, és a dir, la nota.

.Realitzar un diccionari ortogràfic propi. És a dir, crear un diccionari i allí introduir les paraules mal escrites i al seu costat la correcció.

.Estudiar una ortografia: revisar l’escriptura dels verbs, l’accent diacrític, les normes d’accentuació.

N.B. En un exercici escrit, és greu superar deu faltes ortogràfiques.

(Imatge extreta de: Castellnou Edicions)

 

EXERCICIS:

1. Realitza el top deu de les faltes ortogràfiques que fas darrerament.

Falta

Correcció

Justificació ortogràfica

 

 

 

 

2. Explica quines accions utilitzes per a evitar faltes ortogràfiques.

3. Escriu les normes d’accentuació amb exemples.

4. Cerca els mots que porten accent diacrític i afegeix-lo aquí.

5. S’accentuen els mots monosíl·labs en català?

6. Són correctes els mots: nòvio, disfrutar, barco, manguera, bolso? Per què?

7. Busca els verbs: estudiar, cantar, córrer, dormir. Posteriorment, assenyala: amb roig: els accents; amb verb: les dobles esses; amb groc: les dièresis; amb blau: les ve baixa.

8. Autoavalua’t: revisa el teu gràfic de faltes on hi inclous el nombre de faltes dels dictats, exàmens i redaccions. Llavors, mira si has reduït o no el número d’errors ortogràfics i justifica el perquè.

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;