Un
home del regne de Song se n’anà a veure els brots d’ordi que el seu fill havia
plantat. Però, només arribar a la parcel·la, se sorprengué en veure que aquests
eren massa petits. Disposat a ajudar al seu fill, l’home exclamà:
I,
sense dubtar-ho ni un moment, començà a donar una forta estirada a cadascuna de
les tiges verdes. Després de diverses hores d’intens treball, regressà a casa
esgotat. Ja gairebé enfosquia i el seu fill, preocupat, li preguntà què havia
fet durant tanta estona.
-Que què he fet? Doncs m’he esforçat molt per tal que els
teus brots d’ordi creixin ràpid!-contestà.
Tot just escoltar-lo, el jove corregué espantat fins el
camp. Els seus temors tenien fonament, totes les plantes
havien mort. El seu pare ho havia fet amb bona intenció, emperò estirar dels
brots no havia estat la millor opció per a què creixessin.
Aquesta
faula xinesa ens ensenya que accelerar els processos a la força no dona bons
fruits, ni en les plantes, ni en les persones.
(Extret
de la revista “Pronto”. Traducció: Josep Maria Corretger)
(Imatge
extreta de: Vikipèdia)
N.B. Fixa’t que el Pretèrit Imperfet de Subjuntiu té dues formes:
Jo
creixés/ cresqués
Tu
creixessis/ cresquessis
Ell/a
creixés/ cresqués
Nosaltres
creixéssim/ cresquéssim
Vosaltres
creixéssiu/ cresquéssiu
Ells/es
creixessin/ cresquesin
EXERCICIS:
1.
Realitza un resum d’aquest conte amb valors.
2.
On transcorre l’acció del conte?
3.
Com el pare pretén ajudar el fill?
4.
Explica el significat de:
Brot,
parcel·la, temor, fonament.
5.
Cerca paraules al conte que tinguin un sentit negatiu.
6.
Busca mots al conte que englobin un sentit positiu.
7.
Aporta tots els participis que apareguin al conte.
8.
Raona per què els “quès” s’accentuen o no en la pregunta:
-Que
què he fet?
9.
Esmenta a qui o què fan referència els pronoms assenyalats:
-Tot
just escoltar-lo, el jove corregué espantat fins el camp.
-Jo
els faré créixer!
10.
Què s’aprèn amb la lectura d’aquest conte amb valors?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada