LA
COMA
Signe
(,)
.La coma indica una pausa breu.
És el signe que té més funcions i totes són ben diferents.
Ús textual:
.Separa els elements en una enumeració.
Ex:
-Va entrar a l’aula amb el llapis,
el bolígraf, els retoladors i la goma.
.En els incisos.
Ex:
-La casa, que era de la meva àvia,
estava molt ben cuidada.
.En les el·lipsis.
Ex:
-A en Martí li encanta Sau30; a la
Joana, Bruce Springsteen.
.En certs desplaçaments dins l’oració.
Ex:
-De pernil, no en queda més.
.En les interjeccions, exhortacions o vocatius.
Ex:
-Corre, espavila’t, que faràs tard!
.Per separar paraules o elements de
subordinació o d’enllaç.
Ex:
-Ara fa bon temps. Anem a fer un volt?
Ús convencional:
.En les quantitats, per separar els decimals.
Ex:
22,34e.
.En les adreces, després del nom del carrer i
del número.
Ex:
-C. Ramon Llull, núm. 14, 1r 2a.
.En les datacions.
Ex:
-Seròs, 25 de setembre del 2023.
.En la salutació d’una carta.
Ex:
Benvolgut senyor,
.En la fórmula de comiat, quan no hi ha verb.
Ex:
-Una salutació cordial,
ÚS
INCORRECTE
No
hem de posar coma en els casos següents:
.Entre
el subjecte i el predicat.
Ex:
-Aquell
llibre d’aventures estava molt bé.
.Entre el verb i els seus complements.
Ex:
-Per molt que m’entreni
mai milloraré marques.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide,
Barcelona, 2007)
[Imatge
extreta de: Vikipèdia]
EXERCICIS:
1. Esmenta els principals usos de la coma.
2. Explica la diferència entre les següents oracions.
a)
-No el tinc jo.
-No, el tinc jo.
b)
-Què t’agrada llegir?
-Què, t’agrada llegir?
3. Digues si són certes o falses les següents afirmacions i justifica el
perquè.
-Escrivim coma després
de la salutació d’una carta.
-Podem escriure una
coma entre el subjecte i el predicat.
-El signe més usat per
separar els elements d’una enumeració és el punt i coma.
-La coma serveix per
separar mots en una subordinació.
-Entre el verb i els
seus complements mai hem de posar una coma.
4. Cerca un fragment literari que contingui comes i esmenta de quina
tipologia són.
5. Inventa una activitat per a treballar la coma.
6. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la
present fitxa. Quines dificultats t’has trobat i per què? Com les has resolt?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada