dimarts, 27 de setembre del 2022

Com hem de redactar un text? Adreçat a tothom




Els tres verbs a tenir presents són els següents:

Planificar, redactar, revisar.


1. Planificar

Hem de fer-nos les següents preguntes:

.A qui vull escriure?

Cal conèixer el tipus de receptor. Segons el públic escriurem d’una manera, és a dir, amb un registre més elevat o bé, més planer.

.Sobre què vull escriure?

Quan tinguis decidit el tema, cal cercar la informació en diferents fonts, per tal de contrastar la informació, altrament, que sigui correcta i totes diguin més o menys el mateix.

.Per a què vull escriure?

Hem de saber l’objectiu que pretenem amb l’escrit: narrar, explicar, descriure...

.Com ho vull escriure?

Escollir les idees principals que desenvoluparé al text i desenvolupar-les en paràgrafs.


2. Redactar

Abans de començar a escriure, deixar marges a dalt i a sota, a la dreta i a l’esquerra. Realitza un esborrany i després passa el text a net. Fes bona lletra, si no s’entén, el corrector no llegirà el text i justifica les línies per la dreta. No cal dir que un text amb bona presentació té un punt a favor.

.Quina estructura ha de tenir el text?

El text tindrà un títol, que no sé subratlla, una introducció o presentació, un desenvolupament en diferents paràgrafs, un per idea diferent, i finalment, una conclusió. No facis paràgrafs molt llargs, ni tampoc molt curts, perquè perjudicaran el teu text. A més, els paràgrafs han de ser equilibrats, amb el mateix nombre de línies aproximat per a cadascun. Cada paràgraf s’hauria de poder resumir amb una línia.

Compte amb la regla de no-contracció: no es pot afirmar una cosa i posteriorment, negar-la.

Regla de relació: totes les idees que desenvolupes en el text han de tenir un vincle amb el tema principal.

.Com organitzaré les idees en paràgrafs?

Cal distribuir les idees principals en paràgrafs diferents. Les idees han d’anar progressant de manera clara, ordenada i coherent.

.Quin registre i quin estil són els adequats?

El registre s’ha adequar al destinatari. Les oracions han d’estar connectades mitjançant nexes, connectors, o referències pronominals.

.Quin vocabulari hauré d’emprar?

El vocabulari ha de ser entenedor i precís d’acord amb el receptor que l’escoltarà. Emprar les normes gramaticals i ortogràfiques de manera correcta. Empra sinònims per a evitar repeticions de paraules.


3. Revisar

En finalitzar el text. Cal fer-nos les següents preguntes:

.El text expressa allò que volia comunicar?

Expressar les idees en un ordre i precisió.

.L’estructura és coherent i clara?

Que no hi hagi informació repetida o contradictòria.

.La informació és entenedora i precisa?

Les idees estan ben connectades i són clares, entenedores.

.El text té errades ortogràfiques o bé gramaticals?

Repassar almenys un parell de vegades el text, no cal que sigui de manera immediata si no és un examen, i quan estiguis descansat/ada el tornes a revisar. Millora’l amb l’ajuda d’un diccionari de sinònims evitant repeticions. Puntua bé les oracions i desmunta les ambigüitats, frases amb doble sentit.

 

CANCELL

.Redacta oracions curtes...

perquè així evitaràs errors de concordança entre el subjecte i el verb.

.Simplifica les oracions complexes o subordinades...

perquè poden comportar confusió o dificultat d’entesa.

.Suprimeix les repeticions...

tant d’idees, com de vocabulari, ja sigui per descuit o perquè tens poc corpus lèxic adquirit. Consulta un diccionari de sinònims.

.Tenir en ment l’adequació (el text està adaptat a la situació comunicativa?), la coherència (l’escrit segueix un ordre, desglossa bé les idees, no té contradiccions?), la cohesió (les oracions estan ben enllaçades amb les conjuncions i els connectors, conté connectors variats?).

 

EXEMPLE D’ESTRUCTURA CORRECTA

L’ideal és:

Introducció: de 2 a 4 línies.

Nus: de 2 a 4 paràgrafs d’idees. Separar-los amb punts i a part.

Desenllaç: 1 paràgraf, on no resumeixes el que has dit anteriorment, sinó que esculls algunes idees destacades per a recordar-les i clous el text.

A sota escriu el teu nom i cognoms, atès que, representa que és un article per a un diari.


N.B. Algunes curiositats sobre l'escriptura:

https://catalunyadiari.com/cor/la-forma-i-la-mida-de-la-teva-lletra-determinen-el-teu-caracter-i-la-teva-personalitat


[Adaptació de: DIVERSOS, “Llengua catalana 3 ESO dossier, Programa Dolors Monserdà, Barcanova Editorial, Barcelona, 2020]

[Ampliació: Josep Maria Corretger]

(Imatge extreta de: Pregària, Correcció de textos en català)

 

EXERCICIS:

1. Quins són els principals aspectes a tenir en compte a l’hora de redactar un text?

2. Què és un esborrany i per a què és important fer-ne un?

3. Per què és fonamental contrastar la informació?

4. Quina és l’estructura correcta d’un text escrit?

5. Com es poden evitar les repeticions de paraules en un text?

6. Què és millor, redactar oracions curtes o llargues en un text?

7. Explica què és... amb un exemple:

Adequació:

Cohesió:

Coherència:

8. Classifica les següents tasques segons formin part de la planificació, la redacció o la revisió d’un text.

Meditar sobre el que es vol escriure, mirar que el text s’entengui, canviar un mot repetit, distribuir el text amb paràgrafs, decidir a qui adreçarem el text, cohesionar les oracions, contrastar la informació, cercar informació, deixar marges.

9.Redacta un text de temàtica lliure tenint present tot el tractat en aquesta fitxa.

10. Autoavalua’t: comenta amb quines dificultats t’has trobat durant la realització d’aquests exercicis.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;