Els tres verbs a tenir presents són els següents:
Planificar, redactar, revisar.
1. Planificar
Hem
de fer-nos les següents preguntes:
.A qui vull escriure?
Cal
conèixer el tipus de receptor. Segons el públic
escriurem d’una manera, és a dir, amb un registre més elevat o bé, més planer.
.Sobre què vull escriure?
Quan
tinguis decidit el tema, cal cercar la informació en diferents fonts, per tal
de contrastar la informació, altrament, que sigui correcta i totes
diguin més o menys el mateix.
.Per a què vull escriure?
Hem
de saber l’objectiu que pretenem amb l’escrit: narrar, explicar,
descriure...
.Com ho vull escriure?
Escollir
les idees principals que desenvoluparé al text i desenvolupar-les
en paràgrafs.
2. Redactar
Abans
de començar a escriure, deixar marges a dalt i a sota, a la dreta i a l’esquerra.
Realitza un esborrany i després passa el text a net. Fes bona lletra, si
no s’entén, el corrector no llegirà el text i justifica les línies per la
dreta. No cal dir que un text amb bona presentació té un punt a favor.
.Quina estructura ha de tenir el text?
El
text tindrà un títol, que no sé subratlla, una introducció o presentació, un
desenvolupament en diferents paràgrafs, un per idea diferent, i
finalment, una conclusió. No facis paràgrafs molt llargs, ni tampoc molt curts,
perquè perjudicaran el teu text. A més, els paràgrafs han de ser
equilibrats, amb el mateix nombre de línies aproximat per a cadascun. Cada
paràgraf s’hauria de poder resumir amb una línia.
Compte
amb la regla de no-contracció: no es pot afirmar una
cosa i posteriorment, negar-la.
Regla
de relació: totes les idees que desenvolupes en el text han de
tenir un vincle amb el tema principal.
.Com organitzaré les idees en paràgrafs?
Cal
distribuir les idees principals en paràgrafs diferents. Les idees han d’anar progressant
de manera clara, ordenada i coherent.
.Quin registre i quin estil són els adequats?
El
registre s’ha adequar al destinatari. Les oracions han d’estar connectades
mitjançant nexes, connectors, o referències pronominals.
.Quin vocabulari hauré d’emprar?
El
vocabulari ha de ser entenedor i precís d’acord amb el receptor que l’escoltarà.
Emprar les normes gramaticals i ortogràfiques de manera correcta. Empra
sinònims per a evitar repeticions de paraules.
3. Revisar
En
finalitzar el text. Cal fer-nos les següents preguntes:
.El text expressa allò que volia comunicar?
Expressar
les idees en un ordre i precisió.
.L’estructura és coherent i clara?
Que
no hi hagi informació repetida o contradictòria.
.La informació és entenedora i precisa?
Les
idees estan ben connectades i són clares, entenedores.
.El text té errades ortogràfiques o bé gramaticals?
Repassar
almenys un parell de vegades el text, no cal que sigui de manera immediata si
no és un examen, i quan estiguis descansat/ada el tornes a revisar. Millora’l
amb l’ajuda d’un diccionari de sinònims evitant repeticions. Puntua bé les
oracions i desmunta les ambigüitats, frases amb doble sentit.
CANCELL
.Redacta oracions curtes...
perquè
així evitaràs errors de concordança entre el subjecte i el verb.
.Simplifica les oracions complexes o subordinades...
perquè
poden comportar confusió o dificultat d’entesa.
.Suprimeix les repeticions...
tant
d’idees, com de vocabulari, ja sigui per descuit o perquè tens poc corpus lèxic
adquirit. Consulta un diccionari de sinònims.
.Tenir en ment l’adequació (el
text està adaptat a la situació comunicativa?), la
coherència (l’escrit segueix un ordre, desglossa bé les idees, no té
contradiccions?), la cohesió (les
oracions estan ben enllaçades amb les conjuncions i els connectors, conté
connectors variats?).
EXEMPLE D’ESTRUCTURA CORRECTA
L’ideal
és:
Introducció: de
2 a 4 línies.
Nus:
de 2 a 4 paràgrafs d’idees. Separar-los amb punts i a part.
Desenllaç: 1
paràgraf, on no resumeixes el que has dit anteriorment, sinó que esculls
algunes idees destacades per a recordar-les i clous el text.
A sota escriu el teu nom i cognoms, atès que, representa que és un article per a un diari.
N.B. Algunes curiositats sobre
l'escriptura:
[Adaptació
de: DIVERSOS, “Llengua catalana 3 ESO dossier, Programa Dolors Monserdà,
Barcanova Editorial, Barcelona, 2020]
[Ampliació:
Josep Maria Corretger]
(Imatge extreta de: Pregària, Correcció de textos en català)
EXERCICIS:
1.
Quins són els principals aspectes a tenir en compte a l’hora de redactar un
text?
2.
Què és un esborrany i per a què és important fer-ne un?
3.
Per què és fonamental contrastar la informació?
4.
Quina és l’estructura correcta d’un text escrit?
5.
Com es poden evitar les repeticions de paraules en un text?
6.
Què és millor, redactar oracions curtes o llargues en un text?
7.
Explica què és... amb un exemple:
Adequació:
Cohesió:
Coherència:
8.
Classifica les següents tasques segons formin part de la planificació, la
redacció o la revisió d’un text.
Meditar
sobre el que es vol escriure, mirar que el text s’entengui, canviar un mot
repetit, distribuir el text amb paràgrafs, decidir a qui adreçarem el text,
cohesionar les oracions, contrastar la informació, cercar informació, deixar
marges.
9.Redacta
un text de temàtica lliure tenint present tot el tractat en aquesta fitxa.
10.
Autoavalua’t: comenta amb quines dificultats t’has trobat durant la realització
d’aquests exercicis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada