dimecres, 9 d’octubre del 2019

"Feliçment, jo soc una dona" (5). Adreçat als de literatura

Ella vol que la meva vida sigui diferent de totes. Ella creu en mi, jo soc la seva obra. I jo li he d’explicar que t’estimo molt.

L’Agustí es va alçar impacient.

-És inútil –va dir.

-Què és inútil?

-Tot!

El pessimisme espectacular de l’Agustí no m’afectava.

-Parles de la Paquita com si fos un monstre i no ho és. No la coneixes. Comprendrà moltes coses. Comprendrà que jo puc ajudar-la de moltes maneres.

-Tu no entens res –em va dir furiós-. Soc jo que no puc acceptar aquesta ridícula comèdia. Que no vull que la gent murmuri quan et vegi entrar: “Mira, és la Carmina Torres”.

-Tanta importància té? –vaig dir.

-Tanta!

Estava dret al meu davant i la seva cara bonica i estimada tenia una expressió dolorosa.

-No puc renunciar a tu –em va dir-, però tu no ets aquesta criatura que s’exhibeix en un circ, que provoca un cor de rialles. Jo vull que siguis la meva dona, per a mi, per a ningú més. Saps què vol dir dona pública?

Jo em vaig haver d’eixugar la suor que em mullava el front, tot i que l’aire era fred. No volia plorar i sentia una nosa al pit que procurava engolir perquè no es convertís en llàgrimes. Li vaig oferir les dues mans i vaig dir-li per fi:

-Vindràs aquesta tarda?

Quan vaig arribar a casa, la senyora Reinal no havia sortit encara de la cambra. Vaig trucar i vaig entrar com cada matí, sense esperar resposta.

La Paquita llegia el diari i va alçar els ulls i em va mirar somrient, però el somriure es va fondre i una expressió de recel i d’agressivitat va fixar una màscara en la cara mòbil i alegre:

-Què passa?

-Paquita! –i vaig córrer a asseure’m al tamboret, per defensar-me amb tots els gestos habituals-. T’he de parlar…

-T’has vist amb en Turull…

-Sí, però escolta…

-No puc suportar les mentides… No puc suportar que et donis cites pels carrers… et penses que ets la protagonista d’una novel·la barata…

-Jo tampoc… jo tampoc no puc suportar la mentida…

-Així, és cert? M’has mentit?

-Jo?... L’Agustí vindrà a parlar-te aquesta tarda…

-Aquest home no passarà la porta de casa meva, Carmina…

-Jo no sortiré a buscar-lo.

-Com una gossa que ha ensumat la parella.

La senyora Reinal va fer una rialla estranya i després arrencà en plors. Cridava:

-Ves-te’n! Ves-te’n!


(Fragment extret del capítol 7, CAPMANY, Maria Aurèlia, Feliçment, jo soc una dona, Editorial Barcanova, Barcelona, 2017)

(Imatge extreta de: Imosver)


EXERCICIS:
1. Comenta breument el rol que juguen els personatges que apareixen en aquest fragment.

2. Reflexiona sobre aquestes línies escrites per Maria Aurèlia Capmany. Veus que la ficció s’acosta a la realitat? Per què?

-“No puc renunciar a tu –em va dir-, però tu no ets aquesta criatura que s’exhibeix en un circ, que provoca un cor de rialles. Jo vull que siguis la meva dona, per a mi, per a ningú més. Saps què vol dir dona pública?
Jo em vaig haver d’eixugar la suor que em mullava el front, tot i que l’aire era fred. No volia plorar i sentia una nosa al pit que procurava engolir perquè no es convertís en llàgrimes”.

3. Qui parla al fragment de l'activitat 2 i per què ho diu?

4. Per què el mot soc no cal accentuar-lo des de fa dos anys?

5. Quina forma és la correcta i per què: la front / el front. Justifica la teva resposta.


6. El mot comprendre s’escriu amb erra tot i que no es pronuncia. Per què?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;