dilluns, 28 d’octubre del 2019

Faltes de les redaccions (2). Adreçat a tothom



En aquesta segona fitxa resumeixo les faltes de les redaccions d’un altre examen, les més comunes. Amb la petita síntesi amb la correcció i el motiu de la falta, espero que no les torneu a repetir mai més.

FALTES---------------------------------------------CORRECCIÓ

.no ho vec------------------------------------no ho veig (“vec” no existeix)

.la última--------------------------------------l’última (la+vocal tònica s’apostrofa)

.están-----------------------------------------estan (és aguda en –an. No s’accentua)

.depent----------------------------------------depèn (és aguda en -en i no un gerundi)

.hem vaig guiant--------------------------------em vaig guiant (és un pronom. “Jo”)

.dos hores-------------------------------------dues hores (femení plural )

.s’hem donen millor----------------------------em van millor (per castellanització)

.tant de bó-------------------------------------tant de bo (els monosíl·labs no s’accentuen)

.cambiar---------------------------------------canviar (confusió amb el castellà)

.devall-----------------------------------------davall (s’escriu diferent a la pronúncia)

.comenci amb vocal----------------------------comenci en vocal

.accessoris-------------------------------------accessoris (dobla la essa)

.diseny-----------------------------------------disseny (dobla la essa)

.profesional-------------------------------------professional (dobla la essa)

.al aixecar-se-----------------------------------a l’/en aixecar-se (és més correcta)

.introduïr----------------------------------------introduir (infinitiu sense dièresi)

.hi han dos tipus---------------------------------hi ha dos tipus (“hi ha” sempre en singular)

.disfrutar----------------------------------------gaudir (“disfrutar” és un castellanisme)

.de que tractarà---------------------------------de què tractarà (preposició + què)

.webgrafía--------------------------------------webgrafia (els finals en –ia no s’accentuen)

.pero-------------------------------------------però (per la pronúncia en castellà)

.la oportunitat-----------------------------------l’oportunitat (la s’apostrofa menys i/u àtones)

.Edat Mitjana-----------------------------------edat mitjana (sempre en minúscula)

.increible----------------------------------------increïble (amb dièresi)

.dedicarme-------------------------------------dedicar-me (separar el pronom amb guió)

.vic a-------------------------------------------visc a (confusió amb l’oralitat)

.cumpliré---------------------------------------compliré (de ‘complir’)

.casi--------------------------------------------quasi (confusió amb l’oralitat)

.nessecita---------------------------------------necessita (de ‘necessitat’)

.familia-----------------------------------------família (és esdrúixola)

.fundamental-----------------------------------fonamental (confusió amb el castellà)

.diferentes cultures----------------------------diferents cultures (“diferentes” no existeix)

.no sigo---------------------------------------no sigui (“sigo” no existeix, però ho diem)

.no vai poder---------------------------------no vaig poder (“vai” no existeix)

.de ell----------------------------------------d’ell (s’apostrofa davant de vocal)

.ademés--------------------------------------a més (“ademés” és traducció del castellà)

.portaba--------------------------------------portava (finals en –ava amb ve baixa)

.ingenier--------------------------------------enginyer (“ingenier”, forma castellana)

.algo-----------------------------------------quelcom, alguna cosa (“algo” és castellà)

.aprop----------------------------------------a prop (per confusió amb ‘apropar’)

.l’introducció---------------------------------la introducció (la + i àtona)

.plà------------------------------------------pla (els monosíl·labs no s’accentuen)

.adeqüada-----------------------------------adequada (“qüa” mai porta dièresi)

.lo que---------------------------------------el que (“lo” no existeix en l’escriptura)

.interés---------------------------------------interès (accent obert, sona com ‘anglès’)

.seré a l’altura--------------------------------estaré a l’altura (“estar” )

.fins el grau-----------------------------------fins al grau (indica destinació)

.sobre que-----------------------------------sobre què (el “què” és interrogatiu)

.vui-------------------------------------------vull (forma estàndard)

.pasió-----------------------------------------passió (dobla la essa)

.ambes coses---------------------------------ambdues coses (“ambes” és castellà)

.gracies---------------------------------------gràcies (és esdrúixola)

.en la que-------------------------------------en la qual (“en la que” no existeix)

.internet---------------------------------------Internet (en majúscula)

.escribint--------------------------------------escrivint (amb ve baixa)

.tú---------------------------------------------tu (monosíl·lab, no s’accentua)

.canvio de idea--------------------------------canvio d’idea (s’apostrofa)

.toçut------------------------------------------tossut (dobla la essa)

.móbil------------------------------------------mòbil (amb accent obert)

.telefons----------------------------------------telèfons (plana acabada en –s)

.em dono conte---------------------------------m’adono (confusió amb el castellà)

.és té que---------------------------------------s’ha de (“tenir que/de” no existeix)

.dependre--------------------------------------deprendre (la erra s’escriu però no sona)

.mes coses-------------------------------------més coses (significa quantitat)


(Imatge extreta de: Softzone)



EXERCICIS:

1. Escull cinc faltes que has fet darrerament, corregeix-les tal i com apareixen aquí i escriu-ne al costat el motiu de la falta.

2. Reflexiona sobre per què realitzes errors ortogràfics i com podries evitar-los.

3. Realitza un top de cinc faltes que més realitza la gent en termes generals.

4. Què caldria saber a nivell ortogràfic per evitar les faltes realitzades a l’activitat anterior?

5. Sintetitza en un foli les faltes que realitzen els teus companys/es de l’aula per confusió amb el castellà. Penja-les a la teva aula per tal de no repetir-les.

6. Crea una taula periòdica ortogràfica amb els errors ortogràfics o gramaticals més evidents en llengua catalana.

7. Com pots corregir les faltes ortogràfiques emprant un procesador de textos?

8. Fòrum: penses que un corrector ortogràfic et corregeix totes les faltes? Per què?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;