dimecres, 7 d’agost del 2019

"El futbol integrador per als menors migrants". Comprensió lectora. Adreçat a tothom


Dins del periodisme podem trobar els gèneres informatius, que tenen la finalitat l’exposició d’uns fets tal i com s’han esdevingut en la realitat, i els gèneres interpretatius, que són els que empra la periodista per presentar el seu punt de vista sobre els fets. Així doncs, en els gèneres informatius podem trobar: la notícia, la crònica, el reportatge i l’entrevista. Per un altre costat, les columnes, els articles d’opinió, les crítiques i les editorials.


FUTBOL INTEGRADOR PER ALS MENORS MIGRANTS

Un jove futbolista marroquí impulsa un projecte social per a  nens immigrants I una escola de futbol en una vila del Marroc

FEDE CEDÓ
Alella
“He de transmetre als joves tot el que el futbol m’ha donat a mi”. Mohamed el-Gaadaoui (Marroc, 1990) és un activista esportiu que impulsa diverses iniciatives d’integració de menors immigrants no acompanyats a través de l’esport rei a Catalunya, però alhora avança en un projecte solidari a Buyafar, una vila amaziga a prop de Nador, per crear una escola de futbol.

El-Gaadaoui, que actualmente és el responsable de l’àrea esportiva de la Federació Catalana de Futbol al Maresme i ambaixador de la fundació solidària de l’entitat, no amaga que darrere de tots els projectes hi ha una intenció socialitzadora. Als menors que arriben a Catalunya se’ls ofereix l’oportunitat “d’integrar-se inculcant-los els valors de l’esport”, un objectiu que, lamenta, “no sempre s’aconsegueix”. D’altra banda, el fet que la principal campanya es dugui a terme a Nador permetrà difondres des del Marroc un missatge per convèncer els joves que anhelen emigrar a Espanya “que no trobaran aquí el paradís promès, que els estan enganyant amb falses expectatives”, com passa amb la majoria dels menors immigrants no acompanyats que arriben a Catalunya.

Ell mateix és un clar exemple de com l’esport en general i el futbol en concret pot arribar a ser una gran eina integradora. Segon fill d’una família humil, sense recursos econòmics, va poder jugar a futbol quan va arribar a Catalunya gràcies a l’ajuda de clubs com l’Atlètic Masnou o el CD Masnou, que li van permetre abonar les quotes d’inscripció fent feines a l’entitat i a les instal·lacions esportives.

Mostrar la crua realitat als joves marroquins que anhelen emigrar a Espanya també és un objectiu.

En Moha, com se’l coneix en el món del futbol de la comarca, ha mobilitzat les autoritats marroquines i l’ambaixada d’Espanya perquè donin suport a la iniciativa. Tot i així, reconeix que res no podria ser possible sense el suport del seu club de tota la vida, la UE Alella, on el seu equip s’ha abocat a la iniciativa i ja estan començant a recollir material esportiu per enviar al Marroc.

“És un projecte d’intercanvi d’oportunitats” que il·lusiona i que alhora “pot ajudar a generar llocs de treball en una zona molt deprimida”. La instal·lació d’una escola de futbol també promourà el futbol femení, discriminat al país magribí. A més, s’impartiran tallers perquè des d’allà adquireixin plena autonomía en l’organització de l’activitat esportiva. Mentrestant, des de Catalunya, es promouran accions solidàries com l’apadrinament de jugadors o la formació d’entrenadors.

En aquest sentit, la UE Alella ja és una entitat referent en accions solidàries. A part de les habituals campanyes de recollida de material esportiu que envien a països necessitats, disposen d’una aula d’estudi a les seves instal·lacions on els menors en risc d’exclusió reben el reforç dels voluntaris.


(Notícia extreta de: La Vanguardia, dilluns 15 de juliol del 2019)

(Fotografia de: Llibert Teixidó)


EXERCICIS:
1.      Realitza un breu resum primer escrit i posteriorment oral d’aquesta notícia.

2.      Llegeix la notícia i justifica si pertany al gènere informatiu o interpretatiu.

3.      Participa en un debat a l’aula sobre la notícia: “Futbol integrador per als menors migrants”.

4.      Explica el significat d’aquests mots segons el context:
inculcant-los, anhelen, s’ha abocat, l’apadrinament.

5.      Digues si són certes o falses les següents afirmacions sobre la notícia.
.El-Gaadaoui ajuda els joves migrants per emplenar el seu temps lliure i combatre l’avorriment.

.El-Gaadaoui actualment ocupa el càrrec de president de la Federació Catalana de Futbol al Maresme.

.L’objectiu del programa solidari que es porta a Nador és mostrar la realitat que es trobaran els migrants en arribar a Catalunya.

.Gràcies a la creació d’una escola de futbol al Marroc es pretén promoure el futbol femení.

.El-Gaadaoui va iniciar aquest projecte sobre el futbol solidari pel seu propi peu i sense l’ajuda de ningú.

6.      El mot futbol en català sovint es pronuncia malament, per culpa de la llengua castellana, i a més, no s’accentua. Per què?

7.      Opinió: què en penses de la iniciativa sobre el futbol de El-Gaadaoui? Veus factible atrapar a la gent a través de l’esport? Per què? Pensa, reflexiona i explica un projecte que seria interessant de portar a terme.

8.      Pensa i escriu un altre títol per a aquesta notícia extreta de La Vanguardia.

9.      Redacta una notícia d’aquest estil on es presenti una iniciativa solidària.


10.  Autoavalua’t: com t’han sortit les activitats de la present fitxa? Amb quines dificultats t’has trobat i per què? Com les has resoltes?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;